نائب رئیس اتاق بازرگانی: مسئولان با اخذ تضمین های لازم امکان صادرات تولیدات آذربایجان شرقی را مهیا سازند

در نخستین جلسه ستاد تسهیل صادرات اتاق بازرگانی تبریز تاکید شد؛ جلوگیری از موازی کاری تشکلهای اقتصادی آذربایجان شرقی در راستای توسعه همه جانبه

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: بر اساس مصوبه آخرین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، نخستین جلسه ستاد تسهیل صادرات با هدف افزایش صادرات غیرنفتی استان تشکیل شد.
در این جلسه که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید مسئولان و کارشناسانی از استانداری، امور اقتصادی و دارایی، بانک ها و سازمان صمت حضور داشتند.

▪️زیان دهی تعلیق کارت بازرگانی صادرکننده در فصل صادرات

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای جلسه با تاکید بر اهمیت هم افزایی و همکاری بین سازمان ها، نهادها و تشکلها اقتصادی آذربایجان شرقی در بهبود وضعیت اقتصادی استان گفت: از موازی کاری موجود در بین تشکلهای اقتصادی استان به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های صنعتی و تولیدی استان در راستای توسعه همه جانبه استان جلوگیری به عمل آید.
عباس کمالی با قدردانی از حمایت های همه جانبه فعالان استان از طرف مسئولان اجرایی، قضایی و نظارتی در خصوص رفع تعهدات ارزی در استان افزود: مسئولان امر باید با اخذ تضمین های لازم امکان صادرات محصولات کشاورزی و سایر تولیدات استان در این فصل کاری را مهیا نمایند.
وی با اشاره به تبعات تعلیق کارت بازرگانی برای بخش های مختلف اقتصادی اضافه کرد: تعلیق کارت بازرگانی صادرکننده در فصل صادرات می تواند زنجیره تامین در بخش های مختلف اقتصادی را دچار چالش های غیر جبرانی نماید. کمالی با اشاره به این نکته که در فصل صادرات انگور و کشمش قرار داریم تاکید کرد: امیدواریم مشکلات صادرکنندگان به منظور صادرات محصولاتی ایرانی با تدبیر مسئولان امر در کشور و استان رفع گردد.

▪️ضرورت ارائه فرصت و ترغیب صادرکنندگان از سوی تشکلهای اقتصادی

معاون سازمان صمت در حوزه تجارت بین الملل آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت رفع تعهدات ارزی دارندگان کارت های بازرگانی گفت: همه مسئولان امر در نهادهای سه قوه و اتاق بازرگانی به عنوان مشاور آنها درصدد آن هستند تا با حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان واقعی مشکلات آنها را رفع و امکان توسعه همه جانبه کشور را فراهم آورند.
محمدنقی هنربر افزود: با همکاری و هم افزایی تمام سازمان ها و تشکلهای ذیربط موانع موجود در رفع تعهدات ارزی فعالان اقتصادی برطرف و امکان صادرات تولیدات استان و کشور به سایر کشور ها فراهم گردد.
وی با اشاره به طرح پیشنهادی در کمیته کارشناسی صادرات غیر نفتی کشور یادآور شد: بر اساس تصمیات اتخاذ شده در این کمیته پیشنهاد شده است تا آخر آبان ماه سال جاری برای رفع تعهدات ارزی به فعالان اقتصادی فرصت داده شود.
هنربر ارائه فرصت و ترغیب صادرکنندگان از طرف تشکلهای اقتصادی همچون اتاق بازرگانی را دو اقدام موثر در رفع موانع موجود در ایفای تعهدات ارزی خواند و اظهار امیدواری نمود با همکاری و هم افزایی تشکها و مسئولان این مهم عملیاتی شود.

▪️تفکیک فعالان اقتصادی واقعی از اخلال گران اقتصادی!

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی در خصوص نحوه حمایت از فعالان اقتصادی در خصوص رفع تعهدات ارزی گفت: با تکمیل اطلاعات موجود در اختیار بانک ها و نهادهای نظراتی از یک طرف و تفکیک فعالان اقتصادی واقعی از اخلال گران اقتصادی امکان رفع تعهدات ارزی بدون کوچکترین آسیبی به واحد های تولیدی و صنعتی فراهم گردد.
علی اصغر عباس زاده با اشاره به جایگاه کمیته ارزش گذاری صادرات در گمرک ایران در خصوص ارزش گذاری غیرواقعی کالاها و محصولات افزود: اعضای صنوف مختلف اقتصادی می توانند با بهره مندی از ظرفیت انجمن و تشکل صنفی خود و بر اساس قمیت های داخلی و جهانی پیشنهاد لازم برای اصلاح ارزش محصول و کالای صادراتی، اقدام نمایند.

▪️اولویت بندی فعالان اقتصادی واقعی از غیرواقعی!

رئیس اداره امور شعب بانک ملی ایران در آذربایجان شرقی نیز اولویت بندی فعالان اقتصادی واقعی از غیرواقعی را اولین اقدام مسئولان و سازمان های ذیربط در مبحث رفع تعهدات ارزی قلمداد کرد.
عادل غلامی افزود: با اولویت بندی و حمایت از فعالان اقتصادی واقعی در شرایط سخت اقتصادی امکان حل مسائل و مشکلات پیش آمده در رفع تعهدات ارزی فعالان اقتصادی فراهم گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.