داغی که بر دل کادر درمان سنگینی می‌کند؛ مردم بی خیال کرونا نشوند!

✍ شهرام صادق زاده/ خبرنگار

با گذشت بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران، متاسفانه همچنان شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کشور هستیم، با این حال عده‌ای از شهروندان همچنان از زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خودداری می‌کنند!
طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وضعیت آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا بسیار نگران کننده بوده و فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است لذا اعمال افزایش محدودیت ها ضروری به نظر می رسد.
با این حال کادر درمان و پزشکان همچنان پای کار بوده و همانند سربازان مرزهای کشور در خط مقدم نبرد با دشمن کرونا قرار دارند، قهرمانانی که در این روزهای سخت هم داغ بیماران مبتلا به کرونا و هم داغ از دست دادن همکاران خود بر دلشان سنگینی می‌کنند.
اما در آن سوی میدان، اگر شب های جمعه از كنار پاركهای سطح تبریز و به ویژه تفرجگاه شاه گولی عبور کنید به طور حتم مشاهده خواهید نمود علیرغم وضعيت حاد كرونايي، جمعیتی از شهروندان در گروه های چند نفره به هواخوری و تفریح می پردازند و حتی کباب هم‌ می خورند!
البته معابر سنگفرش مرکز شهر نیز تعریف چندانی ندارد، دستفروش ها همانند سابق به فعالیت پرداخته و مردم نیز دوشادوش هم مشغول خرید اجناس هستند که گاهاً، فروش حراجی بر جمعیت حاضر می افزاید و همه به راحتی از کنار هم عبور می کنند.
در اين اماکن تعداد حاضران به قدری است كه ناگزير در كنار هم و حتي چسبيده به بساط يكديگر به فعالیت می پردازند، هيچكس هم كاري به كارشان ندارد، طبق معمول بعضی از افراد نیز بی خیالِ ماسک شده و از نزدیک به چانه زنی درباره قیمت ها می پردازند.
واقعاً چرا با وجود اينكه نهادهای مسئول حوزه پزشکی مرتب هشدار می دهند و اعلام وضعيت قرمز می كنند، از محدوديت براي مسافرت هاي برون شهري، بستن پاركها و محدود كردن اغذيه فروشيها، بازارها، ترددها و غیره خبری نيست؟!
وقتي وضعیت از اين قرار باشد و مسئولان بی تفاوتي كنند، معلوم است كه مردم هم بي خيال مي شوند و فكر می كنند ترساندن آنها آبكی است، بنابراين بايد گفت اين بی تفاوتي ها عامل اصلی رعايت نكردن مردم و در نتيجه افزايش آمار بيماران كرونايي است.
قاعدتاً رسيدگي به اين اوضاع و احوال در شهرستان ها با فرماندار است كه از بقيه دستگاههای مسئول بخواهد به موضوع ورود كرده و جوهري از خود نشان بدهند، ستاد كرونا هم كه اين روزها از تب و تاب افتاده و مردم را آتش به اختيار گذاشته كه نتيجه اش پر شدن ظرفيت بيمارستانهاست.
در حال حاضر استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی به همراه با شستشوی مکرر دست ها و رعایت نکات بهداشتی مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت است زیرا می‌تواند تا حد زیاد جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرد اما در رعایت مسائل اجتماعی کوتاهی می شود.
این روزها تقریباً تمام اصناف و اماکن عمومی بازگشایی شده است، وقتی همه اماکن را باز کرده ایم کنترل و نظارت توسط مرکز بهداشت هم دشوار خواهد شد و این خود مردم هستند که باید رعایت کنند، وگرنه خطر کرونا تمام جامعه را تهدید خواهد کرد.
تصور مردم در مورد شباهت کویید 19 با آنفولانزا هم یک تصور اشتباه است زیرا برخی فکر می‌کنند باید با کرونا هم مانند آنفولانزا رفتار کنند و می‌توانند نسبت به آن بی خیال باشند، حال آنکه دردها و خطرات ناشی از کروناویروس به مراتب سخت و گاهاً دردناکتر از آنفولانزاست، کرونا با هیچکس شوخی ندارد!
برخی هم امید به تولید واکسن کرونا دارند، اما مردم باید بدانند تولید واکسن مورد نیاز برای کل جمعیت جهان شاید چند سال طول بکشد و شاید ما باید سال‌ها با رعایت نکات بهداشتی به زندگی با کرونا عادت کنیم و بدانیم که رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی را جزئی از زندگی خود بدانیم.
بحث کرونا فقط یک مولفه نیست که بتوان فقط با در نظر گرفتن کرونا بخواهیم با آن مبارزه کنیم، در واقع نگاه یک بُعدی به کرونا کار اشتباهی است و در کنار مبارزه علمی با کرونا باید مباحث اقتصادی، رفتاری و فرهنگی مردم هم مدنظر قرار گیرد، پس بهتر است مردم برای دور شدن از خطر ابتلا به کرونا از خودشان شروع کنند و مسئله کرونا جدی قلمداد گردد.
مهم‌ترین مسئله در برخورد با ویروس منحوس کرونا و کاهش موارد ابتلا، جدی تلقی کردن این بیماری است زیرا خطر انتقال ویروس از کشور زدوده نشده است.
به طور حتم تهران یکی از شهرهایی است که در آن روزانه موارد ابتلای جدید گزارش می‌شود و نشان می‌دهد هنوز در پایتخت بحث کرونا باید جدی تر تلقی شود زیرا کانون اصلی آمد و شد مردم از مناطق مختلف کشور می باشد.
هرگونه تسامح و عدم اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان می‌تواند منجر به بروز کاستی در فاصله گذاری اجتماعی شود و به صورت تصاعدی افزایش موارد ابتلا را در پی داشته باشد.
از سوی دیگر کرونا در تبریز هم پایان نیافته و کماکان در بحث این ویروس، مسئله باید جدی تر تلقی شود لذا با توجه به تغییرات شناوری که در آمارها وجود دارد و به ویژه موارد جدید گزارش شده در روزهای اخیر، باید محدودیت ها پررنگ تر گردد.
مهم‌ترین عامل برای انتقال این بیماری، حضور در مراکز پرتراکم و پرتردد و به ویژه بدون استفاده از وسایل حفاظتی است و در شرایط فعلی که این بیماری فریبنده به هر طریقی می‌تواند با ساز و کارهای جهش دار خود منجر به تسخیر میزبان‌ های جدید شود، باید با مراقبت‌های بیشتر نسبت به محافظت از خود در برابر این ویروس توجه نماییم.
دست آخر اینکه مهم‌ترین خطر نگران کننده در استمرار این اپیدمی بی رحم، خستگی شهروندان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تسامح نسبت به خطر ویروس کروناست که باید مردم ما ثابت کنند که به فکر همنوعان خود و به ویژه کادر درمان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.