۲۰۲۰، سالی که از دست رفت

به گزارش عصر آزادی آنلاین، تحت شعاع قرار گرفتن کل جهان از شیوع ویروس کرونا و تمام فرصت‌هایی که از بین رفت، مهمترین موضوعی است که رسانه‌های جهان این روزها به آن می‌پردازند.

آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند. از مهمترین اخباری که او امروز (۱۰ دی‌ماه) به آنها پرداخته، آینده جهان بعد از ویروس کرونا و سرنوشت جهان در سال ۲۰۲۱ است.

_ «یو اس ای تودی» نوشت: جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها علیه وتوی ترامپ در مورد بودجه دفاعی، یک‌صدا شدند. جو بایدن، اعتراض دولت آمریکا را محکوم کرد. سنا نیز در این هفته، به تصمیم مجلس نمایندگان می‌پیوندد؛ سیلی تندی که به رئیس‌جمهوری زده است.

_ «گاردین» نیز نوشته است: ۲۰۲۰ سالی که از دست رفت. آیا قرنطینه و محدودسازی در برابر همه‌گیری ویروس کرونا به نجات سیاره زمین کمک کرد؟

_ همچنین «لس آنجلس تایمز» نوشته است: کالیفرنیا ایالتی که رهبری مقابله با کووید را داشت، اکنون به ایالتی درمانده در برابر این ویروس بدل شده است. آیا تجربه جو بایدن در جنگ سرد، به او برای نزدیک شدن به روسیه، کمک خواهد کرد؟ به نظر چنین می‌آید.

جمهوری‌خواهان در پیوند با دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، وتوی ترامپ در مورد بودجه دفاعی را پایمال کردند. جو بایدن اعتراض و خروج دولت ترامپ را در این زمینه، محکوم کرد. اگر سنا نیز در این هفته بر تصمیم مجلس نمایندگان صحه بگذارد، سیلی تندی خواهد بود که به رئیس‌جمهوری خواهد زد.

_ «اکونومیست» نوشته است:  ۱۰۰ جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، وتوی بودجه دفاعی ۴۷۱ میلیارد دلاری را زیر پا نهادند. در مجلس نمایندگان، اکثریت دموکرات‌ها، تاییدیه و اهدای کمک ۲ هزار دلاری به هر آمریکایی را که از سوی ترامپ رد شده بود، راهی سنا کرد. ترامپ بعدتر گفت: چرا ۶۰۰ دلار؟ ۲ هزار دلار بدهید!

_ این رسانه همچنین نوشته است: لندن، شهری است که هنوز نمی‌داند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای آن چه معنایی دارد؟ منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد پاسخ چنین است؛ خسارت خواهد دید، اما فاجعه نخواهد بود. منتقدان می‌گویند پیمان تجاری  انگلیس با اتحادیه اروپا، شکننده است. شکنندگی آن بیشتر در خدمات مالی خواهد بود. آنچه که در بیش از یک هزار صفحه آمده، پیمانی است که بسته شد. البته این پیمان بیشتر مراقب ماهیگیران است تا مردان مالی و اقتصاد؛ انگلیس و بانک‌ها و سرمایه‌گذاران.

_ در مطلب دیگری در اکونومیست آمده است: در آمریکا ۲۰۲۰  سالی بود مالامال از ناهماهنگی، بیماری و شکست برای دونالد ترامپ؛ آمریکا باید بداند عشق، قدرت است. این شعار حاکم است که «کمتر هراس کن، بیشتر دوست بدار». آنچه که در آمریکا، رخ نداد. عملکرد درست و اشتباه در سال ۲۰۲۰ می‌تواند برای ساخت سال ۲۰۲۱ سازنده باشد. سال ۲۰۲۰ سال تجربه دموکراسی برای آمریکا بود. رئیس‌جمهوری که استیضاح او به سنا رفت، اما نشد.

* از حاشیه خبرها:

دانشمندان آنچنان که در روزنامه گاردین آمده، می‌گویند ویتامین دی را برای مقابله با ویروس کرونا به نان و شیر بیافزایید. در جهان، بسیاری از آدم‌ها با کمبود ویتامین دی رو در رو هستند. در انگلیس فقط از هر ۵ نفر، ۲ نفر، از نبود ویتامین دی، رنج می‌برند. نور شدید آفتاب در بدن انسان به تولید و فعال ساختن ویتامین دی کمک می‌کند. پژوهشگران در اسپانیا می‌گویند، ۸۴ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها از کمبود میزان ویتامین دی، در رنج بودند. کمبود ویتامین دی در کودکان منجر به نرمی استخوان و در بزرگسالان منجر به بیماری‌های قلبی حاصل از کمبود کلیسیم می‌شود. دانشمندان می‌گویند ویتامین دی نه تنها با وخامت بیماری کرونا مقابله می‌کند، بلکه بدن را در برابر عفونت هم حفظ می‌کند.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.