بی‌توجهی به عمارت تاریخی «ساعت» تبریز جبران‌ناپذیر است

به گزارش عصر آزادی آنلاین، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز ضمن هشدار نسبت به رسیدگی به وضعیت مرمتی عمارت تاریخی «ساعت» (شهرداری)، گفت: بی توجهی به این عمارت باشکوه که نمادی از تاریخ و فرهنگ کهن این شهر است، جبران ناپذیر خواهد بود.

غلامحسین مسعودی ریحان قدمت بیش از ۸۰ ساله این ساختمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: گذشت سال ها از ساخت این عمارت، لزوم توجه ویژه به نگهداری و مرمت این مجموعه بسیار باشکوه و تاریخی را اجتناب ناپذیر کرده است که بر همین اساس شورای اسلامی شهر تبریز در بودجه سالجاری آن را مورد توجه قرار داد.

به گفته وی اعتباری معادل ۳۰ میلیارد ریال برای مرمت و رسیدگی فوری به وضعیت ساختمانی عمرات میدان ساعت تخصیص یافت و با مساعدت کمیسیون برنامه و بودجه شورا تمامی این اعتبارات به شهرداری داده شده است.

مسعودی ریحان اظهار داشت: متاسفانه شهرداری تاکنون این اعتبار را برای مرمت و نگهداریعمارت تاریخی «ساعت» هزینه نکرده است و ما پیگیر این موضوع هستیم تا هر چه سریع تر نسبت به ورود شهرداری برای بازسازی و رفع مشکلات ساختمانی اقدام شود.

وی با ابراز تعجب از اینکه چرا بودجه اختصاصی تاکنون هزینه نشده است، یادآوری کرد: شهرداری باید متوجه باشد که هر گونه تاخیر و تعلل در رسیدگی به امور مربوط به عمارت تاریخی «ساعت» می تواند تلفات و صدمات بسیار جدی به این مجموعه وارد کند.

مسعودی ریحان با بیان اینکه هم اکنون قسمت هایی از دیواره ها و برخی قسمت های داخلی عمارت «ساعت» تبریز نیاز به مرمت دارد، ادامه داد: در سال های گذشته فرسایشی در محل ساختمان به وجود آمده است که اگر همین امروز نسبت به رفع مشکلات و ایرادات موجود اقدام نشود، شاید فردا بسیار دیر باشد.

وی دلیل هزینه نکردن اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی توسط شهرداری را به نقل از مسوولان شهرداری، بی میلی پیمانکاران برای شرکت در مناقصه طرح مزبور بیان و اضافه کرد: اما این موضوع دلیلی برای توقف رسیدگی به این امر نیست و شهرداری باید در هر شرایطی با راهکارهای مختلف زمینه ساماندهی و مرمت این عمارت را فراهم کند.

مسعودی ریحان موضوع بی نتیجه بودن مناقصه را بهانه ای از سوی شهرداری اعلام کرد و افزود: می توان با برگزاری مجدد مناقصه و یا به صورت کارگاه امانی و جذب پیمانکار جدید نسبت به رفع معضلات کنونی ساختمان عمارت میدان ساعت وارد عمل شد.

وی توجه به میراث فرهنگی و ابنیه های تاریخی شهر را یکی از اولویت های مهم و اصلی شورای اسلامی شهر تبریز دانست و با تاکید بر اینکه در این زمینه شورا با کسی تعارف ندارد، گفت: آثار و اماکن تاریخی را نباید به حال خودرها کرد، زیرا هر گونه تخریب در این ابنیه ها در حقیقت به هویت و تاریخ منطقه لطمه وارد می کند.

عمارت تاریخی ساعت یا شهرداری تبریز یکی از بناهای شاخص و دیدنی کلانشهر تاریخی تبریز است که به سبک معماری آلمانی ساخته شده و به شکل عقابی است که بال های خود را باز کرده است؛ برج این بنا ساعتی دارد که سر هر ساعت یک‌بار به صدا در می آید.

این بنا در قلب شهر تبریز و در میدان شهرداری که تبریزیان آن را «میدان ساعت» می نامند، قرار گرفته است و در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ شمسی به همت حاج ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت و با صرف تنها ۲۵۰ هزار تومان ساخته شد و حیرت همگان را برانگیخت.

این اثر تاریخی و زیبا در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۰۵۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

عمارت ساعت تبریز دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌ بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.