گزارش “عصرآزادی” از حضور خبرنگاران آذربایجان شرقی در شهر جدید سهند؛ احداث آزادراه تبریز – سهند، مدیون همکاری اهالی روستاهای منطقه!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اهمیت آزادراه تبریز – سهند و حواشی ناشی از تصادف زنجیره ای خودروها در روزهای اول آن همچنان نقل محافل بوده و نحوه تردد در آن نزد شهروندان به جای سوال تبدیل شده است.

لذا به دلیل قرار گرفتن ۵ کیلومتر از این آزادراه در حوزه استحفاظی شهر جدید سهند، خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان‌ شرقی از پروژه آزادراه و طرح های شهر جدید سهند بازدید به عمل آورده و در جریان آنها قرار گرفتند.

اکثر مباحث مطروحه مابین نماینده شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید ایران و اصحاب رسانه، به غیر از پیشرفت موارد شهری، حول محور مشکلات آزادراه جدید تبریز – سهند بود که از سوی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند به آنها پاسخ داده شد.

خبرنگاران با توجه به مشکلات مردم و مسائل ناشی از نگرانی شهروندان ساکن تبریز و سهند در خصوص رفت و آمد ایمن و ارزان در آزادراه جدید که از آن به عنوان میان بُر ارتباطی دو شهر یاد می شود سخن به میان آورده و خواستار توجه هرچه بیشتر مسئولان سهند شدند…

▪️پروسه طولانی شدن تملک اراضی موجب شد برخی ها، آن را به بدقولی تعبیر کنند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند با اشاره به اینکه خوشبختانه پس از ۱۲ سال وقفه، آزادراه تبریز – اندیشه – سهند به بهره‌برداری رسید که دغدغه اصلی مسئولان به ویژه شخص استاندار آذربایجان‌ شرقی بود گفت: متاسفانه ارزش آزادراه تبریز – سهند پس از بارش های اخیر دچار حواشی شد، اما باید بدانیم که این پروژه در این شرایط اقتصادی و وضعیت کرونایی بالاخره به پایان رسید که جای تقدیر دارد.

عباس مصطفوی ادامه داد: احداث این پروژه دچار حساسیت های شدیدی شده بود و نگاه ویژه ای بر آن وجود داشت اما واقعیت این است که از ابتدای احداث آزادراه، تملک مسیر چند کیلومتری آن صورت نگرفته بود و به هیچوجه اعلام تاریخ دقیق اتمام پروژه میسّر نبود، به همین دلیل دچار طولانی شدن زمان افتتاح گردید که برخی ها، آن را به بدقولی تعبیر کردند!

▪️در صورت عدم همکاری اهالی منطقه، در افتتاح پروژه مانع بزرگی ایجاد می شد

وی حداکثر شیب آزادراه به طول ۹۰۰ متر را کمتر از ۶ درصد دانست و افزود: اما شیب متوسط آن حدود ۲ درصد تخمین زده شده است لذا از سوی دیگر، حدود ۶ کیلومتر از حریم آزادراه در داخل اراضی روستای اسنجان، شهرک شهید مدنی، باغ‌های لاله و غیره قرار داشت و اهالی این مناطق در امر تملک همکاری نمی‌کردند در افتتاح پروژه مانع بزرگی ایجاد می شد!

مصطفوی اضافه کرد: حدود ۹۹ پروژه برای سال جاری شهر جدید سهند برنامه ریزی شده که با احتساب پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده که ۶۵ پروژه تبدیل به قرارداد شده‌اند.

▪️فاز ۵ شهر سهند به صورت باغ – ویلایی و الگوی شهرهای جدید ایران خواهد بود

وی همچنین از فاز جدید شهر سهند خبر داد و گفت: فاز ۵ شهر جدید سهند به تصویب رسیده و تنها ابلاغ آن باقی مانده که به صورت باغ – ویلایی احداث خواهد گردید و الگوی خاصی برای شهرهای جدید ایران خواهد شد که در طرح های اقدام ملی نیز نمونه کشوری می باشد.

به گفته مصطفوی، بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در شهر جدید سهند به انجام رسیده و بزرگترین اِلِمان شمال غرب کشور متعلق به تندیس شهید باکری می باشد.

مدیرعامل شرکت عمران سهند اظهار کرد: در جریان پروژه های جاری شهر جدید سهند بیش از ۱۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و برای احداث بیمارستان، آرامستان، ایستگاه‌های جدید آتش‌ نشانی و درآمدزایی سهند برنامه‌ ریزی‌ های خاصی به عمل آمده است.

▪️در شهر جدید سهند ۳۵۰۰ واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان داده شده‌ است

وی افزود: واقعیت این است که در اکثر شهرهای کشور، مساکن مهر هنوز به اتمام نرسیده اما خوشبختانه در شهر جدید سهند ۳۵۰۰ واحد مسکونی در چند سال اخیر تحویل متقاضیان داده شده‌ و جهاد محوطه سازی نیز در دست انجام است.

مصطفوی تاکید کرد: در نصب تعداد ۱۵۰ دستگاه آسانسور برای این واحدها مشکل داشتیم که وظیفه پیمانکاران بود اما به دلیل افزایش قیمت ها از اجرای آن طفره رفتند و به ناچار، ما به انجام آن پرداختیم!

▪️وقت آن رسیده تا سهند به عروس شهرهای جدید ایران تبدیل گردد

وی افزود: با توجه به بازگشایی آزادراه تبریز – اندیشه – سهند، ظرفیت‌های آب و هوایی سهند که ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر را شامل می گردد و بزرگ‌ ترین دهکده ورزشی کشور با مساحت ۹۶ هزار مترمربع در این شهر در حال احداث است.

مصطفوی با ذکر این نکته که وقت آن رسیده تا سهند به عروس شهرهای جدید ایران تبدیل گردد اضافه کرد: در طرح اقدام ملی، تعداد ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد سهمیه شهر سهند در نظر گرفته شده که باید با توجه به افق جمعیتی ۲۰۵ هزار نفری جمعیت شهر جدید سهند، احداث آنها در اولویت خواهد بود.

▪️استفاده از پتانسیل سفر گردشگران به روستای تاریخی کندوان، حق سهند است

وی با اشاره به اینکه شورای عالی شهرسازی ایران الگوی گردشگری را برای شهر جدید سهند تعریف کرده است اظهار کرد: سهند در چند سال گذشته مقداری از این کارکرد فاصله گرفته بود ولی باید به سمت شکوفایی و رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی حرکت نماییم زیرا اصلی ترین دغدغه شهر جدید سهند، استفاده از پتانسیل سفر دو میلیون نفر گردشگر در سال به روستای تاریخی کندوان است که باید با برنامه ریزی های مدون این گردشگران در شهر سهند اسکان یافته و سپس به کندوان حرکت نمایند تا این شهر نیز از قافله بهره‌مندی از امتیازات توریستی مناطق‌ گردشگری بی‌بهره نماند.

▪️نرخ مصوب وزارت راه جهت عوارض تردد در آزادراه تبریز – سهند ۳ هزار تومان است

او در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” درباره تعیین تکلیف نرخ عوارض آزادراه و عدم تحمیل فشار مالی به ساکنان سهند نیز گفت: نرخ عوارض تردد در آزادراه تبریز – سهند که از سوی وزارت راه و شهرسازی تصویب شده است ۳ هزار تومان می باشد و به دلیل اینکه ۶۰ درصد احداث پروژه، مشارکت بخش خصوصی است حتماً باید مبلغ عوارضی اخذ گردد.

شایان ذکر است خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در تور رسانه ای خود به شهر جدید سهند به غیر از آزادراه تبریز – سهند از پروژه هایی همچون پله دسترسی بام سهند، مسجد امام صادق (ع) فاز ۳، مجموعه کتابخانه مرکزی، مسجد امام رضا (ع) فاز ۲، مدرسه ۹ کلاسه شهید پورنهر فاز ۳، تفرجگاه هشت بهشت، طرح اقدام ملی و پارک کودک بازدید نموده و در جریان آبادانی شهر سرریز جمعیتی تبریز قرار گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.