گزارش “عصرآزادی” از خارج شدن یک واگن از ریل در متروی تبریز و حواشی آن؛ شهرداری شانس آورد واگن، مسافر نداشت!

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

خروج واگن مترو از ریل در ایستگاه قونقای تبریز موجی از تعجب شهروندان به این قضیه را پدید آورد زیرا در کمال ناباوری، مسیر فاز سوم خط یک مترو اخیراً وارد مرحله عملیاتی شده بود.

رسانه ها از قول مدیران مترو نوشتند: یکی از واگن‌های قطار شهری تبریز در ایستگاه قونقا به دلایل نامعلوم(!) از ریل خارج شده و راننده لوکوموتیو نیز با جراحت از ناحیه چشم، به بیمارستان انتقال یافته است.

▪️عدم اظهارنظر به موقع مدیران مترو موجب قوت گرفتن شایعات گردید

این سانحه در ساعات اولیه و در حدفاصل سه راه امین به سمت لاله در منطقه قونقا دچار حادثه شده و قطار از ریل خارج گردید.

البته خوشبختانه در این سانحه، مسافری در قطار حضور نداشته و قرار بوده که قطار از ایستگاه پایانی لاله مسافرگیری شود اما عدم اظهارنظر کارشناسی و به موقع مدیران مترو موجب قوت گرفتن شایعات گردید.

مدیران مترو اعلام کردند که تردد قطارها در مسیر خط یک همچنان ادامه داشته و خروج واگن از ریل، اختلالی در خدمت رسانی مترو به شهروندان ایجاد نکرده است اما به گفته شهروندان، ایستگاه های فاز سه خط یک تا بعدازظهر همان روز مسدود بود.

پیش از افتتاح این ایستگاه‌ها، برخی از کارشناسان در خصوص خطرات و مشکلات بهره برداری ناقص از فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز هشدار داده بودند اما مدیران شهرداری کماکان به تصمیمات ویترینی خود پافشاری نمودند.

▪️واگن خسارت جزئی دیده که از طریق بیمه جبران می شود!

پس از وقوع این حادثه، مسئول اورژانس آذربایجان شرقی اعلام کرد که یکی از رانندگان متروی تبریز که از ناحیه چشم مصدوم شده بود به بیمارستان نیکوکاری منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تبریز نیز با اشاره به اینکه حادثه مذکور خسارت جانی نداشته است در کمال تعجب گفت: واگن خسارت مالی جزئی دیده که از طریق بیمه جبران خواهد شد! در حالی که در یک نگاه گذرا به تصویر مربوطه، می شد تخمین زد که خسارت به واگن آن قدرها هم جزئی نیست!

▪️گمان می رود خطای عامل انسانی در میان باشد!

منابع آگاه نیز با اشاره به اینکه یکی از واگن‌های قطار شهری تبریز در حال طی مسیر در ایستگاه در حال ساخت قونقا از ریل خارج گردید اعلام کردند که گمان می رود خطای عامل انسانی در ایجاد مسیر راهبر، علت اصلی وقوع این حادثه باشد.

این در حالی است که رئیس جمهور در اواخر ماه گذشته چهار ایستگاه شهید باکری، امام حسین (ع)، سالار ملی و نور متروی تبریز را با هزینه‌کرد حدود ۷۵۰ میلیارد تومانی همزمان با پروژه های شهرداری های کشور افتتاح نمود.

▪️همیشه تذکر می دهیم اما گوش شنوایی در شهرداری نیست!

رئیس کمیسیون محیط زیست شورا که چند بار در صحن علنی شورا تذکر داده و خطرات بهره برداری ناقص از پروژه فاز ۳ مترو را هشدار داده بود گفت: خوشبختانه این واگن بدون مسافر بود وگرنه چنان حادثه دلخراشی روی می داد که نمی توانستیم به این راحتی از کنار آن رد شویم! عبدالله تقی پور افزود: اعتقاد دارم بهره برداری ناقص از فاز سه خط یک متروی تبریز که بدون مانیتورینگ و سیگنالینگ و تنها با یک قطار انجام می شود فایده‌ای ندارد و چند بار نیز در صحن علنی شورا تذکر داده بودم زیرا باید این امر به صورت کامل و با ایمنی لازم صورت می گرفت.

وی اضافه کرد: درباره خطرات پروژه های مختلف همیشه تذکر می دهیم اما گوش شنوایی نیست، لذا باید دلایل این حادثه مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا از تکرار چنین حوادث تامل برانگیز و تاسف انگیز جلوگیری به عمل آید.

▪️اگر عدم وجود ترمز اضطراری در واگن ها حقیقت داشته باشد واویلاست!

در حقیقت به نظر می رسد فاز سوم خط یک تبریز فاقد سیستم ایمنی است، زیرا سیستم حفاظت اتوماتیک قطار موسوم به ATP در مراکز کنترل و طول خطوط،  کنترل و ایمنی کامل حرکت قطارها را تضمین می‌کند.

کارشناسان معتقدند این سیستم با استفاده از اطلاعاتی که در طول مسیر از طریق ریل هادی به آن ارسال می‌گردد، قادر است قطار را به‌ طور ایمن در مسیر هدایت کرده و از هر گونه خطر احتمالی اعم از شکستگی ریل، حضور قطاری دیگر در مسیر فاصله تا ایستگاه و کنترل سرعت مجاز و غیرمجاز، اپراتورهای مرکز فرمان و قطار را باخبر می‌سازد.

هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مسئولان و شهرداری تبریز را مجاز به افتتاح پروژه‌ای کند که مستقیماً با جان شهروندان در ارتباط است و اگر نظریه ای که  درباره عدم نصب ترمز اضطراری در واگن ها حقیقت داشته باشد بسیار تاسف آورتر خواهد بود!

▪️آمادگی در مقابله با حوادث و سوانح مترو با مانور تضمین نمی شود!

از نکات جالب توجه این قضیه، اظهارات مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز است که در اوایل سال جاری از اجرای مانور تخصصی امداد و نجات دریل قطار در متروی تبریز خبر داده بود.

بهرام فرهخت با تاکید بر ضرورت آمادگی در مقابله با حوادث و سوانح گفته بود: این مانور در راستای آمادگی نیروهای امداد رسان در پایانه ائل گلی برگزار گردید که اجرای این عملیات در مواقعی انجام می‌شود که قطار از ریل خارج شده و در مدت زمان مناسب به حریم ریلی برگردد!

وی برگزاری این قبیل مانورها را در راستای آمادگی نیروهای امدادی ضروری دانست و اعلام کرد: افزایش سرعت عمل و آمادگی امدادرسان‌ها در عملیات امداد و نجات در زمان وقوع حوادث ریلی حائز اهمیت است از این رو باید در فواصل زمانی مشخصی این قبیل مانورها تکرار شود.

اما در عمل مشاهده می شود که آمادگی در برابر حوادث و ایمنی خطوط مترو با برگزاری مانورهای سطحی و شعارگونه عملی نمی گردد بلکه متخصصان امر باید درباره شدت مقاومت تجهیزات مترو در سوانح اینچنینی تضمین دهند.

▪️ذهن ها به حادثه معطوف می شود تا با شک و تردید از مترو استفاده کنند!

جالب است بدانید که شرکت بهره برداری متروی تبریز یک واحدی به نام “ایمنی و سوانح” دارد که تامین کننده امنیت جانی مسافران است.

از جمله فعالیت های این واحد می توان به حضور در شرایط بحرانی اعم از آب گرفتگی، خط به خط شدن سوزن و دریل یا خارج شدن قطار از ریل جهت برقراری ایمنی محیط اشاره کرد.

ایمن سازی مسیر خط یک قبل از شروع زمان بهره برداری از جمله فعالیت های مهم این واحد می باشد که در این گیر و دار، باید امنیت جانی مسافران مترو را به نحو مناسب برقرار نماید.

اما سوال اینجاست که اگر مترو با مسافران در مسیر تردد کرده و این حادثه رُخ می داد چه کسی جوابگوی ایمنی جان شهروندان می شد و آیا باز هم موضوع “بیمه بودن قطار” مطرح می شد یا خیر؟!

و یا اینکه همان واحد ایمنی و سوانح بازهم شعار برقراری ایمنی قبل از بهره برداری کامل را سر می داد یا خیر؟ و سوالاتی از این قبیل که اکنون ذهن اکثر شهروندان را به خود معطوف نموده تا با شک و تردید از مترو استفاده کنند!

در نهایت، آن طور که کارشناسان می‌گویند استفاده از سامانه خودکار کنترل قطارهای مسیر مترو، نیازمند توجه و نظارت دقیق است زیرا استفاده بهینه از نیروی‌انسانی در سکوی ایستگاه‌ها و فراهم کردن زمینه دسترسی فوری مسافران به مرکز فرماندهی ایستگاه برای اطلاع‌رسانی در مواقع بحرانی، برای ارتقای وضعیت ایمنی مترو ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.