آخرین فرصت محیط زیست آذربایجان شرقی به معدن طلای اندریان

به گزارش عصر آزادی آنلاین، معاون محیط انسانی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به معدن طلای اندریان ضرب الاجلی صادر کرد.

میر محسن حسینی قمی در جلسه بررسی مشکلات معدن طلای اندریان با اشاره به اینکه شرکت مزبور در معدن طلای اندریان باید در سریعترین زمان و با ارائه برنامه نسبت به پاکسازی خاک‌های آلوده اقدام کند، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت بر اساس قانون با این شرکت به شدت برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی واحدهای صنعتی و معدنی بر اساس قانون موظف به پاکسازی و احیای تخریب‌ها و آلایندگی‌های خود هستند، اظهار داشت: در صورت عدم رعایت ضوابط زیست محیطی، با هماهنگی‌های صورت گرفته با مقامات قضایی، نسبت به پلمب کامل معدن اقدام شده و از هرگونه فعالیت در این واحد جلوگیری می‌شود.

حسینی قمی افزود: حفظ محیط زیست خط قرمز اداره کل حفاظت محیط زیست بوده و در این خصوص با هیچ کس و شرکت و نهادی تعارف نداریم و به طور قطع با مخربان محیط زیست به شدت و طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

وی گفت: در زمینه پاکسازی معادن از هر گونه آلودگی زیست محیطی مقرر شد شرکت فعال در معدن اندریان، ۱۰ برنامه ارائه شده از طرف حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی را انجام داده و ظرف ۱۰ روز و بر اساس برنامه زمان بندی نسبت به پاکسازی آلایندگی‌های خاک اقدام کند.

 فعالیت استحصال طلای شرکت یاد شده ۲۷ آبان ماه امسال به ‌دلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی، تخریب ریسه هیپ و ایجاد آلودگی با دستور قضایی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی متوقف شد.

معدن طلای اندریان در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و در محدوده جنگل های ارسباران از جمله معادن بحث برانگیز آذربایجان شرقی است که به رغم انجام پایش های زیست محیطی و اطمینان دادن مقام های ارشد استانی و دانشگاهی مبنی بر آلوده نبودن آن، در سال های اخیر توجه رسانه ها و تعدادی از تشکل های مردمی را به خود جلب کرده است.

فعالیت های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آستارکان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می کنند.

تاکنون در این معدن بالغ بر ۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.