رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛ حدود ۱۵۰ هزار نفر بیکار در آذربایجان شرقی!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به مناسبت پایان سال جاری در دیدار با تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی به تشریح وضعیت استان پرداخت.

داود بهبودی با اشاره به اینکه کلان روندهای آذربایجان شرقی در شاخص های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در بین ۳۱ استان کشور در جایگاه مناسبی قرار داده است گفت: این امر می تواند متاثر از میزان استقرار جمعیت، مساحت، منابع و ذخایر طبیعی، تقسیمات سیاسی و اداری و غیره باشد.

وی با ذکر این نکته که یک منطقه نمی‌تواند در تمام شاخص ها رتبه اول را کسب نماید ادامه داد: در تعدد شهرها در رتبه هشتم، در شاخص سرزمینهای جنگلی در رتبه بیستم، در مناطق حفاظت شده در رتبه چهارم و در جمعیت استانی در رتبه ششم کشوری قرار گرفته‌ایم.

بهبودی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم از معدود دولت هایی است که همت خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشت تا پروژه‌هایی که در سنوات گذشته متولد شده و نیمه کاره رها شده بود را به اتمام برساند، در حالی که طی چند سال اخیر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کار تسریع پروژه ها را کاهش داد اما به هر حال دولت این اقدامات را انجام داد.

وی در خصوص میزان اشتغال در طی دولتهای یازدهم و دوازدهم هم تاکید کرد: ارزیابی دقیقی در این رابطه وجود ندارد اما با نرخ بیکاری ۹ درصد برای آذربایجان شرقی می‌توان گفت حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شاغل و ۱۵۰ هزار نفر نیز بیکار در مناطق مختلف استان وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه مدیریت هزینه در بخش خصوصی با حساسیت بیشتری انجام می‌شود گفت: خیرین و شرکت‌های خصوصی همواره در پی کاهش هزینه‌ پروژه ها هستند لذا مشارکت بخش خصوصی در تامین هزینه‌ها و تسهیل حجم کارها می توانند به مدیریت صحیح هزینه‌ها برسند لذا با اصلاح قوانین و مقررات می توان به موفقیت در آبادی استان دست یافت.

بهبودی در بخش دیگری از اظهارات خود، راه آهن تبریز – بستان آباد، انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، مدول دوم فاضلاب تبریز و پایاب سد خداآفرین را از جمله پروژه های مهم دولت در آذربایجان شرقی برشمرد و اظهار کرد: پروژه های خصوصی و خیرساخت همچون بیمارستان مردانی آذر نیز موجب پیشرفت استان می گردند.

وی در خصوص وضعیت فضای کسب و کار در آذربایجان شرقی نیز یادآور شد: طرح پایش اتاق بازرگانی در بین ۳۱ استان کشور انجام شد که در برخی تحلیل‌های سال ۹۷، رتبه رضایت‌بخشی نداشتیم اما با تلاش‌های مسئولان، سال گذشته این رتبه در برخی مقاطع به اول و دوم ارتقا یافت و هم اکنون رتبه ما در بین استان‌های کشور مابین هشتم الی دهم قرار گرفته است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بانک‌ها رویکرد خاصی دارند تا منابع مردمی را بسیج کرده و تسهیلات مربوطه را ارائه نمایند لذا بانکهای دولتی در میانگین منابع استان، وضعیت خوبی دارند اما بانک‌های غیردولتی به نوعی مشکل دارند تا منابع خود را در منطقه دلخواه خود سرمایه‌گذاری نمایند و متاسفانه در این خصوص الزامی وجود ندارد!

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۷۰۰ پروژه در سطح آذربایجان شرقی را مدیریت می‌کنیم گفت: از بین آنها پروژه مستمر هستند که حوزه های محیط بانی و راهداری از جمله آنهاست که تمام شدنی نیستند و مابقی پروژه ها، مهلت دار هستند که پروژه هایی از قبیل آبرسانی، احداث مدارس، ابنیه و غیره را شامل می گردد.

بهبودی از محدودیت تخصیص اعتبار در سنوات اخیر برای پروژه ها در سه سال اخیر خبر داد و افزود: به طور متوسط ۵۰ درصد تخصیص بودجه پروژه ها انجام گرفته و عملاً در سال‌های اخیر پروژه جدیدی آغاز نشده و به جای آن پروژه های نیمه کاره به مرحله اتمام می رسند که حدود هزار پروژه پیشرفت خوبی دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با ذکر این نکته که انتظار داریم دولت سال آینده برای پروژه های ملی و استانی ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه نماید اضافه کرد: از لحاظ درآمد و هزینه رتبه ۷ کشوری را دارا هستیم اما تورم در آذربایجان شرقی حالت نوسانی دارد و در مقاطعی از میانگین کشوری متفاوت بود به طوری که از سال ۹۷ بعد نقریباً در مقاطع ماهانه، فصلی، سالانه و نقطه به نقطه از میانگین کشوری ۲ درصد بالاتر بوده ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.