گلایه فرج نیا از مدیران مدارس استان؛ اگر مدارس مقدار زیر ۲۰۰ کیلووات مصرف را انجام دهند برق آن‌ها رایگان محاسبه خواهد شد اما متاسفانه این الگو رعایت نمی گردد

تولید ارز دیجیتال از انرژی، نوعی قاچاق انرژی است!/مراغه، پیشرو در استخراج بیت کوئین در آذربایجان شرقی

به گزارش عصر ازادی شهرام صادق زاده:مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌ شرقی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بر مدیریت مصرف برق و گذر موفق از پیک بار تابستان سال جاری تاکید کرد.

“اکبر فرج نیا” با اشاره به اینکه برق یک انرژی ارزان نیست بلکه یک صنعت است گفت: نرخ های امروزی یارانه‌ای بوده و واقعی نیستند لذا از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ۶ محدودیت انرژی داریم و باید مصرف بهینه برق مدنظر هم استانی ها قرار گیرد.

وی از عدم رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت برق سخن به میان آورد و ادامه داد: علیرغم اینکه مصرف انرژی در فصل زمستان به یک سوم کاهش می‌یابد اما محدودیت انرژی از نیمه خرداد تا نیمه شهریور هر سال باعث این امر شده است.

فرج نیا تغییر الگوی مصرف برق توسط شهروندان را به فال نیک گرفت و افزود: سال گذشته در آذربایجان شرقی ۱۱۰ مگاوات مدیریت مصرف به عمل آمد و خاموشی خاصی را تجربه نکردیم لذا ۴.۵ میلیارد تومان از محل بسته های تشویقی به مشترکین صنایع و چاه های کشاورزی با مصرف بهینه پاداش تعلق گرفته است.

وی استفاده از ایده های جدید انرژی با مشارکت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: حدود ۲۵ ایده به مجموعه توزیع نیروی برق رسیده بود که ۱۹ ایده پرورش یافته و در نهایت ۳ ایده برتر در قالب یک رویداد معرفی شده و قراردادهای لازم جهت همکاری در پروژه های صنعت برق استفاده خواهد شد.

فرج نیا، شهرستانهای مراغه، میانه، جلفا و صوفیان را در بخش صنعت جزو مناطق پر مصرف برق در آذربایجان شرقی قلمداد نمود و اضافه کرد: استفاده از لامپ های کم مصرف، ارتقای دستگاه های صنعتی، مناسب سازی تایم فعالیت صنایع و غیره می تواند در کاهش مصرف برق موثر بوده و از قطعی های مستمر جلوگیری نماید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در مورد نرخ مصرف دستگاههای ماینر و تولید بیت کوئین، تولید ارز دیجیتال از انرژی را نوعی قاچاق انرژی برشمرد و تاکید کرد: این ارزها کارایی داخل کشور را ندارند اما متاسفانه اخیرا با هجوم یکباره ورود دستگاه‌های تولید ارز دیجیتال به استان، در تامین برق کشورهای آذربایجان و ارمنستان با مشکل جدی مواجه شدیم!

فرج نیا نرخ صادراتی برق برای هر کیلووات را یک هزار تومان و در مصرف داخل کشور ۷۴ تومان اعلام کرد و گفت: از طریق صادرات انرژی می توانیم به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم اما در برخی شهرها از جمله مراغه از برق یارانه ای برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند که بزرگترین ضربه به بخش اشتغال است زیرا نرخ استفاده از ماینرها بر اساس پروانه های رسمی در زمستان ۴۵۰ تومان و در تابستان ۱۸۰۰ تومان می باشد.

وی با ذکر این نکته که گستره صنعت برق استان ۴۰ هزار کیلومتر می باشد بیان کرد: صنعت برق حتی یک ریال از منابع دولتی استفاده نمی‌کند بلکه از محل منابع داخلی خود بهره مند می گردد لذا هر کیلووات از برق خورشیدی ۷۰ تومان فروخته می‌شود و ۱۳۰۰ تومان هم از مشترکین خریداری می شود که تنها ۶۰۰ مشترک توسط یک تفاهم نامه با کمیته امداد برای افزایش توانمندی هایی مددجویان و پرداخت مبلغ ماهانه حدود یک میلیون تومان به هر مددجو جهت درآمدزایی انجام می گیرد.

فرج نیا یک خبر خوش هم به کشاورزان آذربایجان شرقی داد: اگر کشاورزان شهرستان‌های بستان آباد، سراب، شبستر و مرند هر روز از ساعت ۱۲ الی ۱۶، برق چاه خود را خاموش نمایند شامل بسته های تشویقی شده و مصرف برق آنان رایگان محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شریی اما، گلایه مندی خود از مدارس سطح استان را نیز ابراز داشت: اگر مدارس دارای تعرفه آموزشی مقدار زیر ۲۰۰ کیلو وات مصرف را انجام دهند برق آن‌ مراکز آموزشی رایگان محاسبه خواهد شد اما متاسفانه این الگو رعایت نمی گردد!

فرج نیا در پایان اظهارات خود از عدم خاموشی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت آذربایجان شرقی سخن به میان آورد و تاکید کرد: امسال نیز ۷ روستا در برنامه برق داری شرکت توزیع نیروی برق قرار دارند که در شهریور ماه سال جاری نهایی خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.