گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی، یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان‌های کم‌آب کشور است. علاوه بر این به دلیل باردهی سریع، کاشت و نگه‌داری آسان باغ، نبود نیاز به حفاظت محصول روی درخت، می‌تواند درآمد بیشتری را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

کشت گل محمدی؛ سود زیاد، آب کم

به گزارش عصر ازادی به نقل از ایسنا،چندسالی است که موضوع کم‌آبی به یکی از چالش‌های بزرگ در کشور تبدیل شده، موضوعی که همه بخش‌های کشور از جمله بخش کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است. کشاورزی یکی از حوزه‌های پرمصرف آب است که سالانه دغدغه‌های زیادی برای مدیریت منابع آب در این حوزه وجود دارد و اقدامات زیادی نیز در راستای حفظ منابع آبی صورت می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمایت دولت از روش‌های نوین آبیاری اشاره کرد.

یکی از گام‌هایی که طی سال‌های اخیر در این حوزه برای مدیریت منابع آبی مورد توجه جدی قرار گرفته، تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت کاشت محصولات با نیاز آبی کم و سوددهی بالا است. هر چند در برخی از مواقع شاهد مقاومت برخی از کشاورزان هستیم اما کشاورزانی هم وجود دارند که با مطالعه وارد این گود شده و علاوه بر کاهش میزان مصرف آب، خود نیز درآمد خوبی کسب می‌کنند.

یکی از محصولاتی که در این زمینه مورد توجه جدی کشاورزان به‌ویژه در استان زنجان و شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره قرار گرفته، که کشت گل‌محمدی است این محصول به دلیل تحمل کم‌آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان‌های کم آب کشور است. علاوه بر این به دلیل باردهی سریع، داشت و نگه‌داری آسان باغ، نداشتن نیاز به حفاظت محصول روی درخت، می‌تواند درآمد بیشتری برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

گل محمدی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رزها است کـه در بیشتر نقاط ایران بـه منظور تولید عطر و گلاب و بـه عنوان گیاه تزیینی مـورد توجه بسیار قرار داشته و کشت می‌شود. استخراج گلاب از گل ‌محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور بوده، به طوری کـه هـر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

در همین رابطه، رئیس جهادکشاورزی خرم‌دره از برداشت ۳۰ تن گل محمدی از گلستان‌های شهرستان خرم‌دره خبر داده و می‌گوید: بیش از ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی خرم‌دره به کشت این محصول اختصاص یافته که به طور متوسط در هر هکتار ۳ تن گل محمدی برداشت می‌شود.

علی ‌محمدی با اشاره به حمایت از کشاورزان فعال در این حوزه، ادامه می‌دهد: با توجه این‌که گل‌محمدی به آب کمتری نیاز دارد کشت آن در خرم‌دره ترویج و به متقاضیان کشت این محصول وام پرداخت می‌شود.

وی بیان می‌کند: گل‌محمدی تولید شده در خرم‌دره در گارگاه‌های گلاب‌گیری این شهرستان به گلاب تبدیل و علاوه بر مصرف داخل شهرستان به سایر شهرهای کشور صادر می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی ابهر نیز با مطلوب ارزیابی کردن کشت گل‌محمدی در ابهر به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: برای این‌که ارزش‌افزوده این‌ محصول افزایش یابد باید صنایع فرآوری گل‌محمدی و تولید اسانس و گلاب‌گیری هم راه‌اندازی شود تا ارزش‌افزوده این محصول مورد پسند عموم، در جامعه ایرانی و جامعه جهانی افزایش یابد.

مجید قزوینیان با بیان این‌که از گل‌محمدی محصولات بسیار متنوع و گران‌ قیمتی از جمله اسانس به دست می‌آید که دارای ارزش‌افزوده بسیار بالایی است، ادامه می‌دهد: علاوه بر این، همه محصولات فرآوری شده این گل صادراتی است و ارزآوری بسیار بالایی برای کشور دارد.

وی تاکید می‌کند: نیاز آبی کم گل‌محمدی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه به شمار می‌رود که با توجه به کاهش منابع آب کشاورزی و کاهش بارش‌ها، کشت آن می‌تواند جایگزین بسیاری از محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا شود.

رئیس جهادکشاورزی ابهر با تاکید بر این مطلب که شرایط آب و هوایی شهرستان ابهر متناسب با رویش گل‌محمدی است، اظهار می‌کند: باید از این ظرفیت برای توسعه کشت این محصول استفاده کرد و اشتغال در بخش کشاورزی را افزایش داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.