مشارکت و همراهی مردم در حفاظت از میراث ماندگار

عصرآزادی آنلاین، حامد فرضی مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز در آیین بهره برداری از بوستان روستایی اغشت شهرستان ساوجبلاغ كه دكتر حدادي نماينده شهرستان هاي ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت، گفت: ایجاد بوستان های روستایی یک کار خوب و اثرگذار با مشارکت مردم است که نقش بی بدیل مردم در اجرای طرح های منابع طبیعی و در پیگیری مطالبات از حوزه منابع طبیعی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه حفاظت و توسعه بوستان های روستایی و توسعه فضای سبز و تعاونی های منابع طبیعی و… بر عهده مردم است، اظهار داشت: فعالیت های منابع طبیعی اعم از آبخیزداری، جنگل و بیابان باید به گونه ای تدوین شود که عمده این کارها بر محور مشارکت مردمی باشد زیرا اعتقاد داریم منابع طبیعی سرمایه مردم است و مردم بایستی در این سهم بزرگ الهی همراهی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از محوری ترین کارهای منابع طبیعی موضوع مشارکت و همراهی مردم است و به دلیل اینکه منابع طبیعی یک ثروت ملی متعلق به آحاد مردم است، همه مردم در سرنوشت خود دخیل هستند.

ايشان خاطر نشان كرد: اگر همراهی و مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های ملی به عنوان یک سرمایه ملی باشد به طور قطع یک اثرگذاری و سرنوشت خیلی خوبی خواهد داشت.

فرضي افزود: در اجرای طرح های منابع طبیعی عمده فعالیت ها به سمت تعاونی های منابع طبیعی سوق داده شده است.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز گفت: سرلوحه کار ما در سال جاری تعیین تکلیف تمام تعاونی های منابع طبیعی خواهد بود به طوریکه تمام فعالیت ها در این حوزه اعم از جنگل، مرتع و بیابان در قالب بند ب ماده ۲۹ یک ظرفیت قانونی بسار خوب است که به تعاونی ها منتقل می شود یعنی ۵۰ درصد امتیازی که برای واگذاری پروژه ها در نظر گرفته می شود، بومی بودن و تعاونی بودن روستاها است.

فرضی تصریح کرد: اقدامات منابع طبیعی در قالب تعاونی ها نتیجه ای بسیار اثربخش دارد زیرا مردم می بینند چه اتفاق خوبی با هزينه خودشان صورت می گیرد.

وی به تاثیر ایجاد بوستان های روستایی اشاره کرد و گفت: این بوستان ها بیشتر در روستاهای هدف گردشگری مثل اغشت ایجاد می شود.

در استان البرز حدود ۳۰۰ روستای فعال داریم که اگر برای هر روستا فضایی حدود ۳-۲ هکتار برای بوستان های روستایی اختصاص یابد در مجموع شاهد افزایش حدود یک هزار هکتاری فضای سبز در این مناطق خواهیم بود.

بوستان روستایی اغشت در فضایی به وسعت ۲ هکتار ایجاد شده است.

تا پیش از این ۱۰ بوستان روستایی در استان راه اندازی شده بود و قرار است تا پایان سال جاری ۱۰ بوستان دیگر نيز تحویل روستانشينان استان البرز شود.

در حاشيه اين مراسم مردم روستای اغشت از مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برای ایجاد این بوستان قدردانی نمودند.

در آیین بهره برداری از بوستان روستایی اغشت، اسناد بوستان های روستایی اغشت، دوزعنبر و کلین رود هم به شوراي هاي اين روستا به نمايندگي از مردم اعطا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.