پایان این کنکور پرالتهاب

عصر آزادی آنلاین «پسرم تعویق کنکور به اواخر مرداد ماه را هم پذیرفته بود، اما دیگر تحمل تعویق مجدد کنکور را نداشت»، «روزی که اعلام کردند کنکور به تعویق افتاده، به مرز دیوانگی رسیده بود و بی‌خیال کنکور شد»، «می‌خواستم هر طور شده کنکور برگزار شود تا فقط از شر آن خلاص شوم»… .

ویروس کرونا، تمام معادلات و برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده چه در دنیا و چه در کشور را تغییر داد. از برگزاری کلاس‌های دانشگاه و مدارس گرفته تا برگزاری مسابقات ورزشی همه را دچار تغییر و تحول کرد، اما شاید تنها عاملی که در برگزاری آن تغییر محسوسی ایجاد نشد، برگزاری کنکورهای سراسری بود. از اسفند ماه سال گذشته زمزمه‌های تعویق تمام کنکورهای سراسری، در صورت تداوم حضور ویروس کرونا مطرح بود که سرانجام کنکور کارشناسی از اواسط تیر به انتهای مرداد ماه موکول شد.

پس از گذشت پیک نخست کرونا و کاهش آمار مبتلایان به کرونا، نگرانی‌ها در خصوص برگزاری کنکور و حضور داوطلبان در جلسه کنکور تا حد زیادی کمتر شد، اما ویروس کرونا در اواسط تیرماه اوج گرفت و پیک دوم این ویروس در ایران آغاز شد. با افزایش آمار تلفات و مبتلایان به کرونا، باری دیگر نگرانی‌ها در خصوص حضور داوطلبان در کنکور افزایش یافت. نگرانی داوطلبان کنکور و خانواده آنان زمزمه‌هایی بابت تعویق مجدد یا حتی لغو کنکور ۹۹ را در میان مسئولان مربوطه مطرح می‌کرد.

عدم تصمیم‌گیری منسجم و قاطع در اعلام زمان نهایی کنکور کارشناسی، شرایط پیچیده‌ای را برای داوطلبان کنکور ۹۹ مهیا کرده بود. دانش‌آموزانی که پیش از ویروس کرونا باید استرس کنکور را تحمل می‌کردند، حالا علاوه بر استرس و اضطراب، نگرانی در خصوص سلامتی و فشارهایی بابت برگزاری یا عدم برگزاری کنکور را نیز باید تحمل می‌کردند.

شائبه‌های مختلف پیرامون برگزاری یا عدم برگزاری کنکور و تعویق کنکور، داوطلبان را دچار سردرگمی بزرگی کرده بود. واضح و مبرهن است که داوطلبان کنکور در سراسر دنیا، به دلایل فشار و استرس بالای این آزمون از شرایط ویژه‌ و پرالتهابی برخوردارند و برای حفظ سلامت روانی و جسمی خود و کسب یک نتیجه مطلوب در کنکور به آرامش مطلق نیاز دارند، اما شایعات مختلف و تصمیمات درست یا نادرست برای کنکور سراسری ۹۹، آرامش و سلامت روانی داوطلبان کنکوری را مورد هدف قرار داده بود.

کنکور دکتری و کارشناسی ارشد به دلیل تعداد اندک داوطلبان نسبت به کنکور کارشناسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون مشکل خاصی برگزار شد و به اتمام رسید. کنکور کارشناسی نیز پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره در انتهای مرداد و ابتدای شهریور ماه برگزار شد. با حضور در دانشگاه فردوسی و گفت‌وگو با داوطلبان کنکور و خانواده آنان گزارشی از شرایط برگزاری کنکور و حال و هوای آنان قبل و بعد از شرکت در جلسه آزمون تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:

خیلی از دوستانم برای سلامتی خود ترجیح دادند در کنکور شرکت نکنند

داوطلبی که در کنکور رشته‌های علوم تجربی و هنر شرکت کرده است، با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حوزه‌های آزمون می‌گوید: پیش از آزمون بابت کرونا و سلامتی‌ام استرس زیادی نداشتم. البته خیلی از دوستانم برای سلامتی خود ترجیح دادند در کنکور شرکت نکنند. ابتدا در کنکور هنر شرکت کردم تا علاوه بر اطلاع از وضعیت اعمال پروتکل‌ها، با سوالات عمومی کنکور هم آشنایی نسبی پیدا کرده باشم.

وی عنوان می‌کند: از ابتدا برای تاریخ ۱۴ تیر برنامه‌ریزی کرده بودم و فکر نمی‌کردم که کنکور بیش از یک ماه به تعویق بیفتد. اکثر داوطلبان از شرایط کنکور خسته شده و می‌خواستند که هرچه زودتر کنکور برگزار شود. به شخصه دوست داشتم زمان برگزاری کنکور باز هم به تعویق بیفتد. البته یک تعویق چند ماهه تا بتوانم حداقل یک ماه از آن را استراحت کرده و مجددا درس خواندن را آغاز کنم، اما این که کنکور را یک ماه به تعویق انداختند یا شایعاتی در خصوص تعویق چند هفته‌ای کنکور مطرح بود، تنها باعث شد تا دانش‌آموزان را به لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار دهد.

این داوطلب کنکور علوم تجربی در خصوص حضورش در آزمون‌های آزمایشی بیان می‌کند: برای کنکور امسالم در آزمون‌های آزمایشی شرکت نکردم، چون می‌دانستم فایده‌ای برایم نخواهد داشت. آزمون‌های آزمایشی برای کسانی که می‌خواهند در رقابت رتبه‌های زیر هزار قرار بگیرند کارایی دارد، وگرنه فقط پول هدر دادن است.

داوطلبی که در کنکور رشته‌های ریاضی و فیزیک و هنر شرکت کرده است، در خصوص خبر تعویق کنکور در دو هفته پایانی باقیمانده تا کنکور سراسری می‌گوید: خبر تعویق کنکور دو روز طلایی تست‌زنی را از من گرفت و حال خوبی نیز نداشتم. کسانی که به خوبی درس خوانده بودند، خبر بدی برایشان تلقی می‌شد و یک امید واهی هم به کسانی که درس نخوانده بودند، تزریق شد، اما به نظرم تعویق کنکور از تیر به مرداد ماه لازم بود و در این مدت هم توانستم بیشتر درس بخوانم. دوست داشتم کنکور در شهریور ماه برگزار شود تا علاوه بر بهبود شرایط کرونا، بتوانم بیشتر درس بخوانم.

وی اضافه می‌کند: از ابتدای اسفند ماه که مدارس و کلاس‌های حضوری لغو شد، درس‌های‌مان به دلیل مجازی بودن به خوبی آموزش نداده شد. مهمترین منابع کنکور نیز از کلاس دوازدهم است. تعویق کنکور از تیر به مرداد ماه باعث شد وقت بیشتری برای مرور این دروس داشته باشم، اما میزان زمانی که قرار بود کنکور به تعویق بیفتد باید مشخص می‌بود، نه این که هر روز شایعه تعویق یا لغو کنکور مطرح باشد. تمام داوطلبان کنکور سال جاری از کنکور امسال آسیب دیده‌اند و امیدوارم این رنج فقط برای ما باشد.

خبر تعویق کنکور و تکذیب آن در ۲۴ ساعت، به دانش‌آموزان شوک بزرگی وارد کرد/ کرونا ما را نکشد، تصمیمات مسئولان ما را خواهد کشت!

داوطلبی که در کنکور علوم تجربی شرکت کرده است، در خصوص پروتکل‌های بهداشتی اعمال شده در دانشگاه می‌گوید: به دلیل فاصله‌ زیاد میان صندلی‌ها و غایبان در آزمون، پروتکل‌های بهداشتی در حین برگزاری آزمون به خوبی رعایت شده بود. تنفس با ماسک هم کمی مشکل است و یک مواقعی مجبور بودیم ماسک را پایین بکشیم وگرنه مغزمان قفل می‌کرد. به لحاظ شرایط کرونایی استرس زیادی میان داوطلبان بابت رعایت پروتکل‌ها وجود نداشت و پیش از آزمون نیز تجمعی صورت نگرفته بود.

وی خاطرنشان می‌کند: تعویق کنکور و برگزاری آن در شهریور ماه و تکذیب آن در کمتر از ۲۴ ساعت، شوک و فشار زیادی به دانش‌آموزان وارد کرد که باعث شد چند روز درس نخوانم. شوک به وجود آمده به مراتب بدتر از استرس کرونا بود و به تمام داوطلبان، اعم از مخالفان و موافقان برگزاری کنکور شوک وارد شد. اگر کنکور باز هم به تعویق می‌افتاد، بعید می‌دانم دیگر کسی به درس خواندنش ادامه می‌داد. اگر کرونا ما را نکشت، تصمیمات مسئولان ما را می‌کشت! دوست داشتم کنکور در تاریخ ابتدایی خود، اواسط تیر ماه برگزار می‌شد تا از شرش خلاص شویم. دوران پیک کرونا که فرقی نکرده و نه تنها تعداد مبتلایان کاهش پیدا نکرده است، بلکه افزایش هم داشته. اگر کنکور در تیر ماه برگزار می‌شد، می‌توانستم برای فصل تابستان نیز برنامه ریزی کنم و تعطیلات خوبی داشته باشم.

این داوطلب کنکوری ادامه می‌دهد: نمی‌توان تمام مسئولان را به یک نحو قضاوت کرد. در این برهه تصمیمات برخی از آنان برای دیده شدن بود و برخی‌ نیز نگران سلامتی داوطلبان بودند. برخی از آنان هم به خاطر مافیای کنکور تحت فشار بودند و به هر نحوی می‌خواستند کنکور برگزار شود.

رها یافتن از بار روانی کنکور را به سلامتی‌ام ترجیح دادم

داوطلب کنکور رشته‌های علوم تجربی و هنر در مورد برگزاری آزمون سراسری می‌گوید: خانواده‌ام پیش از برگزاری کنکور برای حفظ سلامتی‌ام فشار می‌آوردند تا در کنکور شرکت نکنم، اما به اصرار خودم و برای رها یافتن از بار روانی کنکور، در آزمون شرکت کردم. خدارا شکر پروتکل‌های بهداشتی و فواصل صندلی‌ها به خوبی رعایت شده بود، اما به نظرم به خاطر وجود شرایط کرونایی، ورودی دانشگاه‌ها در سال جاری را باید بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌دادند.

اکثر داوطلبان بی‌خیال کنکور شدند/ با لغو کلاس‌های کنکور، انگیزه‌ای برای درس خواندن نداشتم

یکی از داوطلبان کنکور رشته ریاضی و فیزیک در خصوص شرایط برگزاری آزمون خاطرنشان می‌کند: داوطلبان زیادی به دلیل ویروس کرونا درس نخواندند و آن‌هایی هم که خوانده بودند، نیمه تمام رها کردند. در داخل حوزه از هر ۱۰ نفر، هشت نفرشان یا خواب بودند یا خیلی سریع‌تر از زمان پایانی آزمون، کنکور خود را به اتمام رسانده و جلسه را ترک کردند. در واقع اکثر داوطلبان بی‌خیال کنکور امسال شده و برای سال بعد تلاش خواهند کرد. اکثر کسانی که در کنکور امسال شرکت کرده‌اند، سرنوشت خود را به سال آتی واگذار کرده و قصد دارند در کنکور سال بعد شرکت کنند.

وی عنوان می‌کند: رشته‌ام فنی و حرفه‌ای است. به خاطر شرایط کرونا تمام کلاس کنکورهایم لغو شد و پس از آن هم انگیزه‌ای برای درس خواندن نداشتم. اگر زمان برگزاری کنکور بیش از این به تعویق می‌افتاد و در یک زمان مشخصی برگزار می‌شد، می‌توانستم برنامه ریزی کنم و درس بخوانم، اما با وجود تمام این آشفتگی‌ها نتوانستم برنامه خوبی داشته باشم و مجبور شدم پس از شیوع ویروس کرونا و لغو کلاس کنکورهایم، سر کار بروم. به دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای توجه چندانی نمی‌شود. پیش از شیوع کرونا سه تا چهار روز در هفته کارگاه داشتیم. در حالی که پس از شیوع کرونا آن را به دو روز در هفته کاهش داده و در سایر ساعت‌های خالی هفته، کلاس‌هایی برایمان تدارک دیده‌اند که هیچ اهمیتی ندارد. کارهایی انجام داده‌اند که وقت پر کن بود و برنامه‌ریزی مشخصی نداشت.

داوطلب دیگری که در رشته ریاضی و فیزک شرکت کرده است، با اشاره به بهبود شرایط کرونا در کشور در صورت تمدید تعویق زمان کنکور می‌گوید: برای دانش‌آموزی مانند من که درس نخوانده، فرقی نمی‌کند که کنکور در چه زمانی برگزار شود، اما شاید بهتر بود باز هم زمان کنکور به تعویق بیفتد تا شرایط کرونا کمی بهبود یابد، در غیر این صورت همان ۱۵ تیر بهترین تاریخ برگزاری کنکور بود. شایعات تعویق و لغو کنکور ذهن‌مان را درگیر می‌کرد. کسی هم که به خوبی درس خوانده بود در این بازه زمانی از درس خواندن زده شد.

آرزو می‎‌کردم هرچه زودتر کنکور برگزار شود تا از شرش خلاص شوم

داوطلبی که در کنکور ریاضی و فیزیک شرکت کرده است، با تاکید بر لغو کنکور برای همیشه در کشور می‌گوید: در کلاسی که آزمون داشتیم یک نفر به دلیل استرس بالای کنکور تشنج کرد. چون قرار است ۱۲ سال آموزش را در چند ساعت آزمون دهد. کنکور باید لغو شود. مشکل این است که در دوازده سال، ما را به یک نحو آموزش دادند و در سال کنکور می‌خواهند به گونه‌ای دیگر آزمون گرفته و ما را بسنجند. هر دانش‌آموز با دانش‌آموز دیگر متفاوت است، اما تمام ما دانش‌آموزان مجبور می‌شویم به یک نحو آزمون داده و سنجیده شویم. نظام آموزشی باید دانش‌آموزان را از پایه روشن کند.

وی در خصوص شایعات تعویق یا لغو کنکور بیان می‌کند: شایعه‌های مختلف پیرامون برگزاری کنکور باعث شد نتوانم درس بخوانم. برای رتبه سه تا چهار هزار برنامه‌ریزی کرده بودم، اما با یک سری تصمیمات اشتباه و شایعه‌پراکنی‌ها که تاثیرات خوبی هم نداشت، بعید می‌دانم رتبه بالاتر از ۷۰۰۰ کسب کنم. نگرانی به خصوصی بابت سلامتی‌ام نداشتم، اما دوست داشتم تاریخ برگزاری کنکور باز هم به تعویق بیفتد تا بتوانم بیشتر درس بخوانم.

سازمان نظام وظیفه شرایط پسران مشمول را هم در نظر بگیرد

این داوطلب رشته ریاضی و فیزیک ادامه می‌دهد: به احتمال فراوان در سال جاری انتخاب رشته نکنم تا در سال بعد هم شانسم را امتحان کنم، اما در سال آینده ورای هر نتیجه‌ای که کسب کنم، به خاطر مشکلات سربازی مجبور می‌شوم انتخاب رشته کنم. ای کاش برای شرایطی که به وجود آمده و خیلی از دانش‌آموزان نتوانستند برای کنکور ۹۹ به خوبی درس بخوانند، سازمان نظام وظیفه علاوه بر سال آتی، یک سال دیگر هم به پسران اجازه شرکت در کنکور دهد. خیلی از داوطلبان به دلیل شرایط به وجود آمده و شایعات فراوان پیرامون کنکور امسال، نتوانستند کنکور خوبی داشته باشند و به احتمال زیاد در کنکور سال بعد هم شرکت خواهند کرد. در سال آینده نیز علاوه بر تعداد داوطلبان مشخص همان سال، داوطلبان زیادی از کنکور سال جاری که شرایط خوبی نداشته‌اند نیز حضور خواهند داشت که رقابت را به مراتب سخت‌تر خواهد کرد.

یکی از داوطلبان رشته علوم تجربی در خصوص شرایطش در آزمون سراسری می‌گوید: کنکور نسبت به امتحانات نهایی آسان‌تر بود و کسانی که به خوبی درس خوانده بودند، می‌توانند رتبه خوبی کسب کنند. اگر سلامتی دانش‌آموزان برای مسئولان اهمیت داشت، امتحانات نهایی را هم در پیک نخست برگزار نمی‌کردند. خدا وزیر بهداشت را خیر دهد که با برگزاری کنکور موافقت کرد و این فشار روانی را از روی دوش ما برداشت. در یکی دو هفته گذشته که اعلام کردند کنکور مجددا به تعویق افتاده، نزدیک بود تمام کتاب‌هایم را بسوزانم. فشار روانی کنکور به مراتب بیشتر از استرس کرونا است.

بلاتکلیفی در زمان برگزاری کنکور خانواده را هم تحت فشار قرار داده بود

مادر یکی از داوطلبان رشته‌های علوم تجربی و هنر با اشاره به افزایش التهابات در پی شایعه پراکنی‌ها درمورد تعویق کنکور می‌گوید: بلاتکلیفی برگزاری کنکور خانواده و دانش‌آموزان را دچار استرس زیادی کرده بود. شایعات به قدری افزایش یافته بود که دانش‌آموزان نمی‌دانستند باید به خواندن خود ادامه دهند یا از آن دست بکشند. این شایعات نه تنها باعث سلب آرامشمان شد، بلکه اعصاب‌خوردی‌ها در میان دانش‌آموزان را افزایش داده بود.

وی عنوان می‌کند: به دلیل منافعی که در برگزاری کنکور وجود دارد، به هیچ وجه پیش‌بینی لغو کنکور را نکرده بودیم و از فرزندم می‌خواستم که به درس خواندنش ادامه دهد. پسرم از تعویق زمان برگزاری کنکور خوشحال‌تر می‌شد تا فرصت بیشتری برای درس خواندن داشته باشد، اما دوست داشت کنکور لغو نشود و تحت هر شرایطی برگزار شود. نگرانی زیادی بابت سلامتی‌اش برای حضور در کنکور داشتیم، اما چاره دیگری هم نداشتیم. دوستانی داشتیم که بی‌خیال کنکور امسال شدند. ای کاش برخی سهمیه‌ها را حذف کنند تا علاوه بر افزایش بار خروجی دانشگاه‌ها، هر داوطلبی به حق خودش در صندلی دانشگاه موردنظرش برسد.

برخی مسئولان با شعار سلامتی بر طبل تعویق کنکور می‌کوبیدند

پدر یکی از داوطلبان رشته‌های ریاضی و فیزیک و هنر در خصوص مدیریت حواشی پیش از کنکور ۹۹ توسط مسئولان خاطرنشان می‌کند: روند تصمیم‌گیری در اعلام خبر تعویق کنکور اشتباه بود و از سوی یک مرجع غیرمسئول اعلام شد. در سایر مسائل که در رابطه با ویروس کرونا رخ می‌دهد نیز نحوه ارتباط با افکار عمومی از نظم و ساز و کار مشخصی برخوردار نیست. فرزند دیگرم دانش‌آموز است و هنوز نمی‌داند که آیا سال تحصیلی در ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد یا خیر. بخشی از بی‌نظمی در ارتباط با افکار عمومی به دلیل سهل‌انگاری و برخی از آن به خاطر تداخل مسئولیت‌هاست. در این بخش عملکرد ضعیفی داریم و افراد غیرحرفه‌ای در رأس کار حضور دارند. تصمیمات، بدون مشورت اطلاع رسانی می‌شود. گروکشی‌هایی میان برخی مسئولان وجود دارد که باعث می‌شود افکار عمومی خدشه‌دار شود.

وی می‌گوید: به نظر نمی‌رسد برخی از مسئولان سلامتی روانی مردم و داوطلبان برایشان اهمیتی داشته باشد. وقتی سلامتی مردم را مبنا قرار می‌دهند، باید پشت درهای بسته کار کارشناسی انجام دهند، اما به محض این که خبر غیر رسمی در رابطه با کنکور دریافت می‌کنند، از پشت تریبون آن را مطرح می‌کنند، بدون این که سلامت روانی داوطلبان و خانواده‌ آنان را در نظر گرفته باشند. مگر قرار بود در شهریورماه معجزه‌ای در کشور رخ دهد که به دنبال برگزاری آن در انتهای شهریور بودند؟ مسأله روحی و روانی دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. به جای این که تمام امکانات کشور را بسیج کرده تا کنکور را در زمان مقرر و از پیش تعیین شده برگزار کنند، مدام با شعار سلامتی داوطلبان و با هدف تبلیغ بر طبل تعویق کنکور می‌کوبیدند.

وی اظهار می‌کند: از ابتدا به پسرم تاکید داشتم که کنکور جزو کوچکی از زندگی اوست و شرایط را برایش فراهم کرده بودیم که در صورت لغو کنکور، به سلامتی‌اش آسیبی وارد نشود و در صورت صلاحدید خود برای عدم شرکت در کنکور حمایت ما از خود را احساس کند. پسرم دوست داشت کنکور هر چه سریع‌تر تمام شود تا از شرش راحت شود. اگر کنکور در اواسط تیر ماه برگزار می‌شد، تا کنون گواهینامه خود را هم گرفته بود و تابستان خوبی را پشت‌سر گذاشته بود.

خبر تعویق کنکور، پسرم را به مرز دیوانگی رساند!

ولی دیگری که پسرش در رشته‌های علوم تجربی و هنر شرکت کرده است، ادامه می‌دهد: پسرم برای تاریخ ۱۵ تیر آمادگی کامل داشت و حتی تعویق آن به اواخر مرداد ماه را هم پذیرفته بود، اما دیگر تحمل تعویق مجدد کنکور را نداشت. روزی که اعلام کردند کنکور به تعویق افتاده، به مرز دیوانگی رسیده بود و بی‌خیال کنکور شد. خداراشکر آن خبر تکذیب شد. فرزندم به دلیل شرایط کرونایی و تعطیل بودن کتابخانه‌ها، از اسفند ماه در خانه درس می‌خواند. اگر خانه کوچک باشد یا در خانه کودک و نوزادی وجود داشته باشد، درس خواندن برای یک داوطلب کنکوری به مراتب سخت‌تر می‌شود. در تمام این مدت سعی داشتم فضای خانه را برای او آرام نگه دارم و همیشه به تغذیه و ورزش او در خانه اهمیت بیشتری می‌دادم.

خواهر یکی از داوطلبانی که رشته در هنر شرکت کرده بود، در مورد پروتکل‌های بهداشتی اعمال شده، اظهار می‌کند: برای برادرم اهمیت چندانی نداشت که در کنکور شرکت کند. به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای پدر و مادرم، سلامتی‌اش از اهمیت بیشتری برخوردار بود. بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلاتکلیف بودیم، اما دقیقه ۹۰ تصمیم گرفتیم تا در کنکور شرکت کند. دوست نداشتیم کنکور برگزار شود. این که در روز کنکور مبتلا شود و اتفاق ناگواری برای یکی از اعضاء خانواده رخ دهد، به برگزاری کنکور نمی‌ارزد.

وی عنوان می‌کند:  تعویق کنکور نیز فواید خاصی ندارد، مگر این که آنقدر زمان برگزاری کنکور به عقب موکول شود تا راه درمان یا واکسنی برای آن کشف شود که این موضوع هم خیلی قابل پیش‌بینی نیست.

کنکور سراسری با تمام فراز و نشیب‌هایش و آسیب‌های روحی و روانی به جا مانده برای دانش‌آموزان به اتمام رسید، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، کنترل حواشی و یکپارچه‌سازی تصمیمات مسئولان مربوطه است. چه بسا دانش‌آموزانی که به دلیل شرایط به وجود آمده و آسیب‌های روحی و روانی در بروز حواشی و شایعات مختلف پیرامون تعویق یا لغو کنکور، بی‌خیال زحمات یک ساله خود شده و همه چیز را به سال آینده واگذار کرده‌اند.

به صورت کلی کنکور می‌تواند آغاز مسیر جدیدی در زندگی افراد باشد. همین موضوع بار روانی قابل توجهی را به داوطلبان کنکور کارشناسی منتقل می‌کند و دانش‌آموزان با کنترل شرایط باید در آغاز دوره جوانی خود، مهمترین تصمیم زندگی‌شان را بگیرند. چه بسا کنکور کرونایی امسال شرایط متفاوتی با سال‌های گذشته داشت و داوطلبان زیادی بوده‌اند که از پس این غول بزرگ آن‌طور که باید و شاید برنیامده‌اند.

منبع / ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.