چهار درصد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد

افزایش ۵۰ درصدی صادرات در آذربایجان شرقی/کاهش نرخ بیکاری به ۹درصد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، استاندار آذربایجان‌شرقی در نشست با اصحاب رسانه استان به مناسبت آغاز هفته دولت، از بهره برداری دو هزار و ۴۷۴ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در استان  و کاهش نرخ بیکاری استان از ۱۰ و سه دهم درصد  به ۹ درصد  خبر داد.

محمدرضا پورمحمدی  با بیان این‌که علی‌رغم شرایط‌های پیش آمده و رویدادهای مختلف، استان ما هرگز شرایط استان از نظم خارج نشده است و  و در سایه صیانت دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و شورای تامین از امنیت مردم ، آذربایجان‌شرقی امن‌ترین استان‌ در جهات مختلف بوده است و  طرح حریم امنیتی مرزهای استان برای اولین بار تهیه شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی به حوزه پدافند غیر عامل اظهار داشت : در این زمینه  نیز پیش بینی های جامعی انجام شده است  که  همه جوانب تامینی از جمله پدافند زیستی، سایبری و… را در برمی گیرد.

وی  ایجاد امکانات رفاهی  خوب در دولت تدبیر و امید در حوزه درمان و همچنین افزایش  قابل توجه رسانه‌های دارای مجوز را از دستاوردهای دولت تدبر و امید عنوان نمود و  با اشاره به رشد بالای ۲۰ الی ۳۰ درصدی را در سال‌های گذشته افزود: در حوزه‌ی عمرانی از قبیل  پروژه‌های آب و فاضلاب، گاز رسانی، برق رسانی، مسکن و ‌… تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: به عنوان مثال، ۸۰ درصد پروژه بزرگراه تبریز_اهر در این مدت انجام شده است.

100 واحد تولیدی تعطیل شده در سال قبل با ظرفیت اشتغال زایی پنج هزار نفر به چرخه تولید بازگشته است

پورمحمدی با بیان این‌که چهار درصد بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور در این استان قرار دارد، تشریح کرد: حدود سه هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان مستقر بوده و طی سال ۹۸ نیز ۵۵۱ فقره پروانه بهره برداری و هزار و ۸۷۸ فقره جواز تاسیس صادر شده است.

وی با اشاره به باز گشت  ۱۰۰ واحد تولیدی تعطیل شده در سال های قبل به چرخه تولید و با ظرفیت اشتغال زایی بر پنج هزار نفر ظرفیت اشتغال‌زایی داشتند گفت:  تعداد شهرک‌های صنعتی استان نیز افزایش داشته است.

پروژه نفلین سینیت در مراحل نهایی است

استاندار آذربایجان شرقی  با تاکید بر این‌که معادن به همراه صنایع پایین دستی خود ظرفیت بسیار بزرگی در راستای اشتغال‌زایی بخش معدن هم اظهار کرد: از یک سری معادن استان تنها مجوزهای کاغذی وجود دارد که به بهره برداری نرسیده اند و یک سری معادن فعال استان هم خام فروشی می کنند، در حالی که فعال شدن هر یک از این معادن با احتساب صنایع پایین دستی آن ها دهها هزار نفر اشتغال برای جوانان جویای کار استان خواهند داشت.

وی  با بیان این‌که امیدواریم با همکاری تمامی دست اندرکاران تولید، اشتغال و فرهنگ آینده خوبی را برای استانمان رقم بزنیم، گفت: اقدامات لازم برای راه اندازی پروژه نفلین سینیت تمام شده و با پیمانکاری و مجری‌گری قرارگاه خاتم‌الانبیاء شروع خواهد شد و در صورت عدم فعالیت واحدهای معدنی دارای پروانه بهره برداری، پروانه آنها ابطال خواهد شد.

افزایش ۵۰ درصدی صادرات در سال ۹۸

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که علی‌رغم شرایط دشوار طی سال‌های اخیر، صادرات استان در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷، رشد ۵۰ درصدی داشته و از دو میلیارد دلار به ۳.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است، گفت: برای سال‌جاری نیز صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

پورمحمدی با بیان اهمیت  توسعه شاخص‌های حوزه کشاورزی نیز افزایش  کشت گلخانه‌ای در استان آذربایجان شزقی به ۱۶۰ هکتار را نیز مورد تاکید قرار داد.

وی با بیاناین‌که آمار بیکاری استان را مرکز آمار اعلام کرده است، افزود: کاهش میزان بیکاری شاید یک علتش فصلی بودن اشتغال باشد، علت دیگر هم این هست که هرم سنی جمعیت در حال تغییر است؛ اگر رکود اقتصادی حاکم نبوده و مشکل خاصی پیش نیاید تغییر هرم سنی جمعیت موجب کاهش تعداد بیکاران می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که استان ما در مسیر سه کریدور ترانزیتی قرار دارد، گفت: میزان سرمایه گذاری در استان نیز افزایش یافته است.

وی در حوزه چالش‌های آبی استان نیز گفت: هر ساله پنج درصد مصرف آب افزایش می‌یافت که امسال به خاطر کرونا ۳۸ درصد افزایش یافت، بر این اساس به عنوان راهکار مقطعی و کوتاه مدت قرار شد که واحدهای صنعتی دارای چاه، از آب آن به اندازه سهمیه مصرف خود استفاده کنند؛ همچنین در پروژه انتقال آب نهند به تبریز هم لوله‌ها تعمیر شده و حجم لوله‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که راهکار بلند مدت در حوزه چالش‌های آبی، انتقال آب ارس به تبریز است که ۳۵ کیلومتر آن تمام شده است، اظهار کرد: کارهای مربوط به ۱۰۵ کیلومتر از هرزندات تا تبریز نیز انجام شده است، منتهی این پروژه به واسطه فاینانس خارجی در هیئت دولت تصویب شده بود که در خصوص تامین اعتبار آن مشکلاتی ایجاد شد و الان به دنبال داخلی کردن آن هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.