وقتی که عشق حسین(ع)، زندانی آزاد می‌کند

عصر آزادی آنلاین از دستگیری نیازمندان گرفته تا پخش جیره‌های خشک و نذرهای فرهنگی و بهداشتی در ماه محرم، امسال دلسوختگان مکتب سیدالشهدا به خط شده‌اند تا گره از زندگی و بند از دستان زندانیان جرایم غیرعمد نیز گشوده و چون آقای خود “اباعبدالله الحسین(ع)” که درس آزادگی آموخت، زندانیان دربند را آزاد کنند.

امسال در حالی به استقبال محرم‌الحرام، ماه خون آمدیم که شیوع بیماری کرونا، در امورات مختلف جامعه خلل وارد کرده و در سبک عزاداری‌ها نیز تغییراتی ایجاد کرد، اما شور و عشق حسینی همچنان پابرجاست و محبان مکتب اهل بیت در حریم عشق حسین(ع) به پا خواسته‌اند تا با معرفت و روحیه حسینی، گره از مشکلات نیازمندان باز کنند و با آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، بار دیگر مکتب آزادگی و انسان‌ساز کربلا را به نمایش بگذارند.

آری، هنوز هم بعد از 1400 سال، در محرم‌الحرام عشق به حسین در دل محبان و دلسوختگان مکتب عاشورا غوغا می‌کند، آن شهید والایی که سراسر زندگی‌اش درس آزادی و مردانگی است و با بخشش و بزرگی خود، حربن یزید ریاحی را “آزاده کربلا” لقب داد تا امروز عاشقان مکتبش، گره از پای زندانیان بگشایند.

در محرم امسال، زندانیان جرایم غیرعمد هم به عشق سیدالشهدا لبریز از اشک و بغض می‌شوند و در کنار عزاداری‌های خود در کنج زندان، بنده‌ی آزاد شده از بندی خواهند بود که مکتب حسین(ع) را تا روز محشر در زندگی خود جاری خواهد کرد و به حق، چه حرکت امام‌حسین پسندانه‌ای که حب الحسین موجب آزادی انسان‌های دربند شود.

هیئات حسینی و عزاداران دلسوخته مکتب عاشورا امسال در طرح “هر هیات، آزادی یک زندانی” مشارکت کرده‌اند و در کنار سایر عزاداری‌ها، امور خیر و کمک‌های مومنانه، مقدمات آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را نیز فراهم می‌کنند. از آزادی یک زندانی گرفته تا آزادی چندین زندانی، هیئات حسینی پیشقدم شده‌اند تا در حد توان خود محرم امسال را به یادماندنی کنند.

آزادی ۸ زندانی جرایم غیرعمد تا روز چهارم محرم

مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح «هر هیئت، آزادی یک زندانی» توسط هیئت‌های عزاداری استان در قالب کمک‌های مومنانه، می‌گوید: تاکنون(تا روز چهارم محرم) ۱۳ هیات حسینی و ۱۰ خانواده و شخص در این طرح شرکت کرده و موجبات آزادی هشت نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کرده‌اند و این روند همچنان تا پایان محرم ادامه دارد.

رسول تقی‌پور با بیان این‌که این طرح به‌خاطر شیوع کرونا و با پیشنهاد ستاد دیه در راستای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در استان اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: صاحبان هیئت‌های عزاداری دارای مقبولیت و محبوبیت بوده و این طرح فرصت مناسبی فراهم می‌کند تا از ظرفیت هیئت‌های عزاداری در راستای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استفاده شود.

وی با بیان این‌که در محرم سال گذشته با کمک هیئت‌های حسینی بیش از ۳۵ نفر از زندانیان غیرعمد استان، آزاد شدند، می‌افزاید: امسال نیز هیئت‌های حسینی تبریز در این رابطه پیشقدم شده‌اند و شاهد حرکت‌های خوبی در این رابطه خواهیم بود.

کمک جوانان حسینی هیات المهدی تبریز برای آزادی زندانی

هیات المهدی(عج) تبریز، محفل رهروان شهدا نیز که هیئتی متشکل از جوانان مومن و انقلابی بوده که در این طرح مومنانه مشارکت کرده و مقدمات آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کرده است.

امیر حسامی، مسئول این هیات حسینی، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را اقدامی خداپسندانه ذکر کرده و می‌گوید: در سال ۹۸ نیز با صرف هزینه‌های جشن نیمه شعبان مقدمات آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کردیم، البته در کنار آن جشن نیمه شعبان را هم با هزینه کم برگزار کردیم.

وی با اشاره به این‌که هیات المهدی(عج) تبریز، هیاتی متشکل از جوانان بوده و در حد وسع خود در امور خیر فعالیت می‌کند، اظهار می‌کند: در محرم امسال هم به خاطر شیوع کرونا و با تصمیم هیات امنا در راستای آزادسازی یک زندانی جرایم غیرعمد اقدام کردیم؛ الحمدالله در راستای این حرکت انسان دوستانه فرهنگ سازی‌های خوبی شده و قصد داریم در هیاتمان این کار را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: در سایر امور خیر مثل توزیع بسته‌های معیشتی، اهدای جهیزیه و… نیز فعالیت داریم اما امسال به خاطر شیوع کرونا، هزینه‌های مراسم عزاداری را صرف آزادی زندانی جرایم غیر عمد کردیم، چراکه دستگیری از نیازمندان و درماندگان را از اهل بیت(ع) و آقایمان، سیدالشهدا یاد گرفته‌ایم.

حسامی با بیان این‌که با آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد، در حقیقت آزادی یک خانواده است، می‌افزاید: دستگیری از نیازمندان یکی از اهداف سیدالشهدا بود و مکتب عاشورا به ما آموخت که تا آخرین لحظه در راستای دفاع از ارزش‌ها بایستیم.

وی با بیان این‌که امسال به علت شیوع کرونا و در راستای لبیک گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری از دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا پیروی کردیم، ادامه می‌دهد: با توجه به محدودیت مکانی و عدم امکان رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی نتوانستیم مراسم عزاداری برپا کنیم اما در سایر امور خیر قدم برداشته و در سایر هیئات و مجالسی که شرایط لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند، شرکت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که عزاداری برای سیدالشهدا تعطیل نمی‌شود و مکتب عاشورا همیشه زنده است، اما امسال شیوه عزاداری‌ها متفاوت شده است، خاطرنشان می‌کند: هیئاتی که امکان برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند، مجالس خود را برپا می‌کنند اما هیئاتی که محدودیت مکانی دارند همانند هیئت خودمان، سبک عزاداری‌ها و عرض ارادت به سیدالشهدا را تغییر داده و ما نیز با کمک به آزادسازی زندانی جرایم غیرعمد به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عرض ارادت کردیم.

صرف هزینه‌ی سفر به مشهد مقدس برای آزادی ۱ زندانی

هیات جامعه ایثارگران راهیان عاشورا نیز که از جمله تشکل‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و متشکل از خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان و جانبازان است، امسال هزینه سفر به مشهد مقدس را که همه ساله از هفتم تا ۱۱ محرم انجام می‌شد، صرف آزادسازی یک زندانی جرایم غیرعمد کرده است.

حمید باقرپور، مسئول این هیات در این رابطه می‌گوید: در محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و با توجه به عدم برگزاری تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هزینه‌های سفر به مشهد مقدس را برای آزادی یک نفر زندانی غیرعمد صرف کردیم و اعتقاد داریم بهترین گزینه برای کمک کردن بود.

وی در تشریح فعالیت‌های این هیات، ادامه می‌دهد: جامعه ایثارگران راهیان عاشورا ضمن انجام فعالیت‌ها و اردوهای فرهنگی، هر هفته نیز جلسات مستمری پیرامون امور فرهنگی در جامعه برگزار می‌کند.

وی با بیان این‌که مقر اصلی این هیات در مسجد کریم خان واقع در خیابان آیت الله شهید بهشتی تبریز(منصور سابق) است، می‌افزاید: بعد از به شهادت رسیدن جمعی از زوار امام رضا(ع) در سال ۷۳ توسط منافقین کوردل، جامعه ایثارگران راهیان عاشورا برای پاسداشت شهدای حرم رضوی و آستان بوسی آقا، هر سال ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر را به زیادت حرم رضوی عازم می‌کرد و علاوه بر اشاعه شعائر دینی در حرم و خیابان هم عزاداری انجام می‌شد.

باقرپور ادامه می‌دهد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و با توجه به عدم برگزاری تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصمیم گرفتیم با احترام به دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد کرونا، این سفر را که به نوعی اجتماع بود، برگزار نکرده و هزینه‌های آن را برای آزادی یک نفر زندانی جرایم غیرعمد، صرف کنیم.

وی با تاکید بر این‌که با آزادی یک زندانی، در حقیقت آزادی یک خانواده را رقم زده و موجب شادمانی آن خانواده می‌شود، خاطرنشان می‌کند: زندانیان جرایم غیرعمد به طور ناخواسته به مشکل برخورده‌اند و به خاطر عدم تمکن مالی محبوس می‌شوند؛ بسیار سخت است که در این شرایط خانواده‌ای بدون حضور پدر زندگی بگذراند، از این رو کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد حرکتی خداپسندانه بوده و نتایج بسیار خوبی در جامعه به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که امسال در ایام محرم، باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا بوده و به عنوان سرباز ولایت دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنیم، اضافه می‌کند: به عنوان عاشقان مکتب امام حسین(ع) باید پیشقدم در اجرای این دستورالعمل‌ها باشیم، چراکه رهروان مکتب سیدالشهداء، تابع قانون و مقررات و همچنین تابع نظام هستند.

 اصناف و کسبه سرای دودری بازار بزرگ تبریز نیز در اقدامی خداپسندانه و حسینی با اهدای نذورات مراسم عزاداری محرم موجبات آزادی سه نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان را فراهم کرده و همچنین برخی از هیات حسینی چون “مکتب خاتم النبیاء تبریز، هیات شاه حسین گویان محله قله، هیئت جوانان اباعبدالله الحسین(ع) محله 1 شهر جدید سهند، هیات شاه حسین گویان مسجد قره توت مارالان و…” نیز در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد پیشقدم شده‌اند.

هیئت موکب ولیه الله تبریز نیز که در محرم سال گذشته به نیت ۷۲ شهید کربلا، موجبات آزادی ۷۲ زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کرده بود، در روز چهارم محرم امسال به نام مبارک جناب حر بن ریاحی به ستاد دیه استان جهت کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مراجعه کردند.

طبق اعلام ستاد دیه استان، از ابتدای سال تاکنون، ۱۰۷ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان آزاد شده‌اند و در حال حاضر، ۳۸۵ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند که مجموع مبلغ بدهی این زندانیان، ۱۵۰ میلیارد تومان است. چنانچه ۱۲ میلیارد تومان از این مبلغ تامین شود، مابقی آن نیز از طریق دادخواست اعسار به تقسیط، گذشت شکات و تسهیلات تامین شده و مقدمات آزادی این زندانیان نیز فراهم می‌شود.

مردم نوع دوست و خیران می‌توانند با مراجعه به دفتر ستاد دیه استان واقع در تبریز-بلوار گلکار-خیابان ترافیک-خیابان نصر-جنب ایستگاه شماره 18 آتش نشانی کمک‌های خود را تحویل داده و یا با شماره تلفن 04133288428 جهت کسب اطلاع بیشتر تماس حاصل کنند؛ همچنین جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد می‌توانند کمک‌های خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه بانک سپه ۸۸۰۰۸۱، بانک ملی 0106260597007و شماره کارت بانک ملی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۱۰۹۵۶ واریز کنند.

منبع / ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.