هم کلام با افرادی که از بورس تعبیر قماربازی را دارند؛ بورس، تنها شانس نیست!

عصر آزادی آنلاین

✍ شهرام صادق زاده/ خبرنگار

انجام فعالیت در هر بازار همواره با باورهایی همراه است که ممکن است درست یا غلط باشند چنانچه این روزها هم در مورد “بورس” به گوش من و شما می رسد و شاید در برداشتن گام به سوی بازار سرمایه مصمم باشیم و گاهی از حواشی آن دلهره داشته و عطای آن را به لقایش ببخشیم.

همان قدر که باورهای صحیح می‌تواند ما را در جهت نیل به اهداف فعالیت و سرمایه‌گذاریمان یاری کند، باورهای غلط نیز می‌تواند ما را از دست یافتن به مقاصد خوبمان دور کند، لذا برای معامله در بازار بورس اوراق بهادار نیز همچون هر کسب و کار دیگر، باورهای غلطی وجود دارد که سبب شده بسیاری از افراد از این بازار گریزان باشند یا با نگرانی به معامله در این بازار بپردازد.

بدیهی است که هر سرمایه‌گذاری علاوه بر سودهای احتمالی، می‌تواند ضرر و زیان‌هایی هم به همراه داشته باشد و مخاطراتی از قبیل شرایط اقتصادی و سیاسی می‌تواند آن را با ریسک‌هایی مواجه کند، اما باید بدانیم باورهای غلط عقایدی هستند که عموماً بدون درنظر گرفتن جنبه تخصصی و از منظر احساسی بیان می‌شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، یکی از باور‌های غلط سرمایه‌گذاری در بورس این است که برخی از صاحبان سرمایه، سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار را به‌ مثابه یک قمار می‌دانند، قماری که در صورت خوش‌شانس بودن سرمایه‌گذاران با سودآوری و در صورت بدشانسی نیز با ضرر و زیانی جبران‌ناپذیر همراه خواهد شد.

به نظر کارشناسان اقتصادی، چنین باورها از این جهت اشتباه است که سرمایه‌گذاری در این بازار اگرچه با ریسک‌هایی همراه است ولی سهامداران می‌توانند از طریق روش‌های مختلف، این ریسک‌ها را شناسایی و مدیریت نمایند تا از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری خود را بسیار کاهش داده و حتی نزدیک به صفر رسانند.

تحقیقات میدانی نگارنده نشان می‌دهد که فاکتور خوش شانسی و یا بد شانسی تعیین کننده سود و زیان سرمایه‌گذاری نیست و سهامداران می‌توانند از طریق تحلیل‌های مناسب و آموزش های مربوطه، بازار سرمایه‌ را پیش‌بینی نمایند که در صورت پیش‌بینی درست و مثبت، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و با سودآوری مناسبی نیز همراه شوند.

این در حالی است که کسانی که از بورس تعبیر قماربازی را دارند ذهنیت شان تنها به عامل شانس بستگی دارد و در آن نمی‌توان آینده سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرد، به طوری که سهامداران با مطالعه روش‌های موجود در کاهش ریسک معاملات، می‌توانند ضمن شناسایی و مدیریت ریسک‌های مختلف در سرمایه‌گذاری، با خیال آسوده‌تری نسبت به خرید و فروش سهام اقدام نمایند.

افراد بسیاری بر این باورند که ورود به بازار بورس یعنی پولدار شدن یک شبه! لذا پرواضح است که علت ورود افراد به بازار بورس اوراق بهادار مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر، کسب سود و منافع توام است اما باید به این اعتقاد پی برد که نابرده رنج گنج میسر نمی شود و کسب پول مُفت همیشه به منزل نمی رسد!

شاید شما هم گاهی از اطرافیان شنیده اید که فردی سهم خاصی را خریده و پولدار شده است، ما هم با این نوع اظهارات روبرو شده ایم، زیرا این روزها همگی از نحوه پولدار شدن برخی از افراد سخن می گویند که در عرض مدت کوتاه [به اصطلاح] سود خوبی را به جیب زده است اما این اتفاق حاصل سرمایه‌گذاری یک روزه فرد موردنظر من و شما نیست.

با یک تحقیق جزئی می توان دریافت که حتماً او نیز مدتی در بازار سرمایه تلاش نموده، وضعیت شرکت‌ها را مطالعه کرده، به شناسایی و مدیریت ریسک‌های موجود پرداخته، با بزرگان بازار و اهل فن مشورت کرده، از هیجانات زودگذر و کاذب اجتناب نموده و سهمی را خریده که سود مناسبی را عاید وی کرده است!

با تمام این اوصاف، بدیهی است که شخص موردنظر در این مسیر تلاش کرده و سود کسب شده، نتیجه درایت و کوشش وی بوده است و همچنین باید بدانیم که سود، درصدی از مبلغ سرمایه‌گذاری است و سود یک فرد با یک میلیارد تومان سرمایه با سود فردی با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه یکسان نیست.

بدین ترتیب، توصیه اغلب کارشناسان خبره بر این است که با پول مازاد خود در بازار بورس معامله کنید، نه با پول دریافت وام، فروش خودرو و یا پولی که برای امرار معاش درنظر گرفته اید که اگر اینگونه باشد در نحوه فعالیت خود در بازار سرمایه تجدیدنظر به عمل آوردید که آینده مبهمی را در پیش خواهید داشت!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.