مهدی رفعتی: ارائه خدمت به نابینایان در تبریز، نمادین است!

گزارش “عصرآزادی” از جلسه شماره ۲۰۲ شورای پنجم شهر تبریز؛ انتقاد مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تبریز در آستانه روز جهانی عصای سفید

?گزارش از: شهرام صادق زاده/  عصر آزادی آنلاین،

دویست و دومین جلسه رسمی شورای پنجم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضا و قائم مقام شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.
این جلسه پس از گذشت دو هفته که به صورت مجازی برگزار شد به خاطر عدم زیرساخت های ارتباطی ایده آل، در تالار شورا تشکیل گردید.
جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی و تنها با حضور اعضا، خبرنگاران، مدیران و کارشناسان شهرداری برگزار شده و از ورود روسای دفاتر اعضای شورا و سایرین ممانعت به عمل آمد تا با حداقل نفرات برگزار گردد.
همچنین به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی عصای سفید از خدمات ارزنده “مهدی رفعتی” مدیرعامل موسسه بصیر تبریز در جهت حمایت از نابینایان آذربایجان شرقی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.
لایحه شهرداري تبریز مبنی بر قرارداد منعقده فی مابین شهرداري بـا دانشـگاه شـهید مـدنی آذربایجان در خصوص احـداث واحـد تولیـد انبوه عامل بیوکنترل آفات با قید ضرورت یک فوریت نیز مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

▪️شما حق ندارید میکروفن مرا خاموش کنید!

مجادله لفظی رئیس شورا و رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بر سر قطع کردن میکروفون نیز از جمله موارد جالب جلسه این هفته بود که اعتراض سونیا اندیش را به همراه داشت.
این مشاجره در لا به لای لایحه “صدور مجوز حفاري جهت ایجاد بستر فیبر نوري در قالب اعتبارات بودجه مصوب سال جاري” صورت گرفت.
دبیری خطاب به اندیش گفت: بدون هماهنگی میکروفن را روشن نکنید، وقتی به تذکر گوش نمی دهید میکروفن را خاموش خواهم کرد.
اندیش هم پاسخ داد: شما حق ندارید میکروفن مرا خاموش کنید…

▪️تا زمان تولید انبوه واکسن کرونا، پروتکل های بهداشتی رعایت گردند

رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه امیدواریم با نظارت کامل بر تمام ارگانها، به استانداردهای جهانی دست یابیم گفت: محیط شهری نیز باید برای نابینایان مناسب سازی گردد تا آنها هم از خدمات شهری بهره مند شوند.
شهرام دبیری ادامه داد: شنیده ام که کارت های منزلت شهروندان در خطوط اتوبوسرانی از اعتبار ساقط شده اند که باید علت یابی گردد!
وی با ذکر این نکته که در دو هفته اخیر شیوع کرونا افزایش یافته است افزود: در ایران حدود ۲۸ هزار نفر جان خود را از دست داده اند که مرگ روزانه نیز افزایش یافته و مرتب در نوسان است.
وی اضافه کرد: در تبریز تاکنون ۳۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و حدود ۱۸۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.
دبیری با اشاره به اینکه هم اکنون بستری بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی بیشت از تعداد تخت های بیمارستانی است تاکید کرد: تا زمان تولید انبوه واکسن کرونا، باید پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت گردد.

▪️موضوعات باید به کمسیون های مربوطه ارجاع داده شوند

لایحه شـهرداري تبریز مبنی بر صـدور مجوز حفـاري جهت ایجاد بستر فیبر نوري در قالب اعتبارات بودجه مصوب سال جاري با قید یک فوریت مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
فرج قلی زاده در ابتدا گفت: این موضوع باید به کمسیون های مربوطه ارجاع داده شود تا کارشناسی های لازم انجام گیرد.
شهرام دبیری هم در واکنش گفت: این موضوع نزدیک یک سال است مطرح شده است، حتی در شهرهای کوچک تمام شده و ما عقب مانده ایم لذا نیاز نیست دوباره به کمیسیون ارسال شود.

▪️قبل از اعضای شورا، افراد دیگر به کارشناسی می پردازند!

سونیا اندیش با اشاره به اینکه شما فقط خودتان دفاع می کنید و متکلم وحده شده اید خطاب به دبیری گفت: اجازه نمی دهید اعضا نظرات موافق و مخالف خود را بیان کنند! جدیداً روش های بررسی عوض شده و بنده به هیچکدام از جلسات ایرانسل دعوت نشده ام!
وی افزود: جلسات شورا سلیقه ای شده و قبل از اعضای شورا توسط افراد دیگر مورد کارشناسی قرار می گیرند.
شهرام دبیری در این لحظه خطاب به اندیش تذکر داد: لطفاً بدون هماهنگی میکروفون را روشن نکنید جلسه را من مدیریت می کنم!

▪️هیچ کدام از شما در مورد فیبر نوری سواد ندارید!

محرم محمد زاده نیز با اشاره به اینکه چرا هر بار رای گیری ها تنش زا می شود و به تعویق می افتد گفت: در مقابل تکنولوژی نمی توانید مقاومت کنید!
وی افزود: اسم تبریز شهر اولین ها می باشد اما شهر آخرین ها هم نیست زیرا اگر شبکه نوری نباشد شبکه های اینترنتی هم در کار نخواهد بود.
محمدزاده از اعضای شورا خواست از به تعویق افتادن موضوعات تکنولوژی جلوگیری کنند و اضافه کرد: هیچ کدام از شما در مورد فیبر نوری سواد ندارید!

▪️در مورد شیوه اجرای طرح حرف و حدیث وجود دارد!

فرج قلی زاده گفت: هیچکس با فیبر نوری مخالف نیست فقط در مورد شیوه ها جای حرف وجود دارد!
کریم صادق زاده هم گفت: این یک پروژه بزرگ بوده و می توانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم لذا این کار فقط در شهر ما انجام نشده است بلکه شهر های عقب تر از ما این موضوع را به سر انجام رسانده اند.
در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان، لایحه شـهرداری مبنی بر صـدور مجوز حفـاری جهت ایجاد بستر فیبر نوری در قاب اعتبارات بودجه مصوب سال جاری و با نظارت کمیسیون عمران شورا به تصویب اکثریت اعضا رسید.

▪️از ارائه خدمات و مناسب سازی محیط خبری نیست!

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تبریز به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی عصای سفید در صحن علنی شورا حضور یافت و گفت: سالهاست که در شهر اولین ها برای رسیدگی به امور نابینایان کمبودهای زیادی وجود دارد.
مهدی رفعتی با اشاره به اینکه مناسب سازی های محیطی برای روشندلان، تنها به صورت نمادین صورت گرفته است افزود: مواد ۴ و ۵ قانون اظهار می دارد وسایل نقیله عمومی برای معلولان رایگان و محیط باید مناسب سازی گردد.
وی ادامه داد: در سایر شهرها و به ویژه تهران، بسترهای حمایت از نابینایان را انجام داده اند اما متاسفانه در تبریز خبری از آن نیست!
رفعتی اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ نفر از نابینایان به همراه اعضای خانواده خود تحت پوشش موسسه بصیر قرار دارند که در مجموع حدود ۶ هزار نفر را در بر می گیرد.
به گفته او، موسسه بصیر که اتفاقا در سطح کشور به جهت حمایت از معلولان از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد همچنان در شهر تبریز مغفول مانده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.