گزارش “عصرآزادی” از کمبود خطرآفرین دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان مرجع کرونای شمالغرب کشور؛ هوای نفس گیر بیمارستان برای کرونایی های آذربایجان!

 عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اواخر هفته گذشته کمبود دستگاه اکسیژن ساز به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای بخش درمان بیماران کرونایی و خطر مرگ ناشی از آن در تبریز به موضوع مهمی تبدیل شد که گویا یک شرکت مستقر در پایتخت – که باید عنوان آن اعلام می شد – از تحویل آنها سر باز می زند!
رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به عنوان مرکز درمانی مرجع کرونای شمالغرب کشور در اظهاراتی قابل تامل در بین خبرنگاران، احتمال خطر مرگ برخی از بیماران کرونایی از این حیث را مطرح نمود که بسیار تامل انگیز بود.
او از وضعیت تکان دهنده و بحرانی این مرکز درمانی از بابت کمبود دستگاه های اکسیژن ساز در رویارویی با کروناویروس پرده برداشت که یک شرکت پایتخت علیرغم قرارداد قبلی، به تعهد خود عمل نکرده و در واقع به دلیل نوسانات ارزی و برای کسب سود بیشتر با جان بیماران کرونایی آذربایجان بازی می کند!
برخی از رسانه ها نیز از سخنان این مسئول حوزه درمان در تبریز چنین استنباط کردند که گویا عدم وجود دستگاه های اکسیژن ساز، بیماران کرونایی را می کُشد قبل از اینکه خود ویروس از پای دربیاورد!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به اینکه نیاز روزانه آذربایجان‌شرقی به اکسیژن ۸۰ تُن است گفت: در تامین اکسیژن مایع بیمارستانها و مراکز درمانی مشکلی وجود ندارد اما در تولید اکسیژن در داخل استان با مشکل مواجه هستیم. محمدحسین صومی تاکید کرد که پیگیر نصب دستگاه های اکسیژن ساز در مناطق مورد نیاز آذربایجان شرقی هستیم…

▪️کمبود اکسیژن، بیمارستان های مرجع کرونا را درگیر کرده است!

یک کادر درمان بیمارستان امام رضا(ع) تبریز گفت: در یکی از شب های اخیر غلظت اکسیژن بخش مراقبت های ویژه به صفر رسید و با هوشیاری به موقع پرستاران این بخش، اقدامات عاجل انجام شد تا بخشی از این مشکل مرتفع شود، اما یکی از بیماران کرونایی به علت قطع جریان اکسیژن جانش را از دست داد!
وی افزود: کمبود اکسیژن مدت هاست بیمارستان های مرجع ویروس کرونا را درگیر کرده و با این حساب بخشی از قربانیان کرونا به همین علت جان خود را از دست داده اند.
به گفته او، این بیمارستان ها با کمبود نیرو مواجه هستند و تعداد نیروهای نِرس در بخش های مراقبت های ویژه کمتر از حد ضرورت است و این خلاء باید مرتفع گردد.

▪️شرکت سودجوی داخلی از تحویل دستگاه‌های موردنیاز خودداری می کند!

اما رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز در اظهاراتی تامل انگیز گفت: علیرغم واریز مبلغ لازم جهت خرید اکسیژن ساز‌های داخلی، یک شرکت تهرانی با وجود دپوی اکسیژن ساز‌های خود از تحویل آن‌ها خودداری کرده و نهاد‌های نظارتی هم مداخله نمی‌کنند.
مسعود فقیه دینه وری با بیان اینکه خودتحریمی داخلی ضربه سنگینی به بخش سلامت می‌زند ادامه داد: خیانت از این بالاتر که هموطنان ما از کمبود اکسیژن خفه شوند، ولی یک شرکت سود جوی داخلی از تحویل دستگاه‌های مورد نیاز به مراکز درمانی خودداری کند؟!
وی با اشاره به اینکه بازار تجهیزات پزشکی به شدت سودده شده است افزود: بیماران کرونایی به دارو‌های خاص احتیاج ندارند بلکه به لوازمی نیاز دارند که به علت اختلاف قیمت‌ها، تولید کننده‌ها آن اقلام را ارائه نمی‌کنند!
دینه وری با ذکر این نکته که برخی شرکتها حتی دماسنج ساده ای که در داخل کشور تولید می‌شود را به سهولت تحویل نمی‌دهند اضافه کرد: این امر یک خیانت بزرگ است، بسیاری از شب‌ها تا صبح چشم روی هم نمی‌گذاریم، منِ رئیس بیمارستان نباید درگیر تامین اکسیژن و سرساکشن باشم، اما چاره‌ای ندارم!
رئیس بزرگترین بیمارستان شمالغرب کشور تاکید کرد: در ابتدای کرونا چالش‌هایی مانند کمبود ماسک و مواد ضدعفونی وجود داشت، اما امروزه چالش‌ها تغییر کرده و شرایط به گونه‌ای شده که حوزه سلامت به تنهایی در حال مبارزه با این بیماری است.

▪️خیرین یاری گر شهرستان ها در تامین دستگاه های اکسیژن ساز باشند

از سوی دیگر رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چاراویماق نیز با اشاره به اینکه بیمارستان امیرالمومنین این شهرستان نیاز شدید به اکسیژن دارد گفت: متاسفانه تعداد بیماران بستری در بیمارستان این شهرستان نسبت به قبل افزایش بسیار چشمگیری پیدا کرده و از طرفی میزان اکسیژن مصرفی هر بیمار مبتلا به کرونا بسیار بالاست.
نوروزی از تمامی خیرین و همچنین از موسسات و نهادهای خیریه خواست در صورت امکان و با قید فوریت، این بیمارستان را نسبت به خرید کپسول و دستگاه اکسیژن ساز یاری نمایند.

▪️برای تامین نیاز موقت اکسیژن از کپسول های ۲۰ و ۴۰ لیتری استفاده می کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این باره گفت: قبل از کرونا روزانه ۱.۵ تن اکسیژن نیاز داشتیم و مخزن ۲۰ تنی تولید اکسیژن در این بیمارستان راه اندازی شده بود، اما با افزایش نیاز به اکسیژن به علت بیماری کرونا نیازمان از سه تا ۱۰ برابر بر اساس تعداد بیماران بستری افزایش یافت.
محمدحسین صومی با بیان اینکه تمام بیمارستان های آذربایجان شرقی برای ۱.۵ تا ۲ برابر نیاز در  شرایط عادی امکانات تولید و انتقال اکسیژن را داشتند افزود: برای تامین اکسیژن از سه سیستم اکسیژن ساز، مخازن ذخیره اکسیژن و کپسول های ۲۰ و ۴۰ لیتری استفاده می کنیم.
وی اضافه کرد: پیش از این نیز ۳ دستگاه اکسیژن ساز و مخزن ۲۰ تنی تولید اکسیژن در تبریز فعال بوده و نیازهای بیمارستانی را برطرف می کرد و مخزن جدید ۳۰ تنی نیز از پیش خریداری شده و مقرر بود در ماه جاری تحویل دانشگاه علوم پزشکی تبریز شود.

▪️وجود دستگاه ونتیلاتور در شرایط کرونایی برای همه کشورها حیاتی است

از زمان شیوع ویروس کرونا، در دسترس بودن تعداد کافی دستگاه های اکسیژن ساز برای همه کشورهای دنیا به یک مسئله استراتژیک و حیاتی تبدیل شده است زیرا با تامین جان شهروندان خود رابطه مستقیم برقرار نموده است.
دستگاه اکسیژن‌ساز به صورت تنفس مصنوعی یا همان “ونتیلاتور” که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در بخش آی.سی.یو بیمارستان‌های جهان وجود داشت حالا به خاطر انبوه بیماران بدحال کرونایی و نیاز آنها به تنفس با دستگاه، کارکردی حیاتی یافته است.
کارکرد دستگاه ونتیلاتور این است که اکسیژن را به داخل ریه‌ها می‌برد و دی‌اکسیدکربن را از بدن بیمار خارج می‌کند؛ کارکردی که برای یک فرد عادی و در شرایط نُرمال از سوی ریه‌های او انجام می‌شود.
اما وقتی بیماران بدحال کرونایی با ریه پر از مایعات در حالت “فیبروز” قرار می‌گیرند دیگر قادر به انجام آن نبوده و به حالت کُما می‌روند و این دستگاه ممکن است در حالت کمای بیمار کرونایی به مدت یک یا حتی بیش از 2 هفته کارکرد اکسیژن رسانی به بدن بیمار را به انجام برساند تا بیمار در اثر نبود اکسیژن جان ندهد.
این در حالی است که وجود دستگاه ونتیلاتور در شرایط کنونی برای همه کشورها یک امر حیاتی است زیرا پس از شیوع ویروس کرونا درخواست برای خرید این دستگاه به ناگاه به 10 برابر قبل رسید و شرکت‌ها گاهی تا ماه‌ها از مشتریان خود وقت می گیرند تا سفارش آنها را به چندین برابر قیمت‌های سابق در اختیار آنها قرار دهند.

▪️مراکز تامین اکسیژن گازی موظف به فعالیت چند برابر ظرفیت شده اند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه نیاز مراکز بیمارستانی به اکسیژن تامین می‌شود گفت: در پی اظهار نظر رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مبنی بر کمبود اکسیژن به عنوان حیاتی‌ترین نیاز بیماران کرونایی و عدم همکاری مراکز تولید و توزیع، هشت تن اکسیژن مایع تامین شد و این روند طی برنامه ریزی مناسب، بر حسب نیاز بیمارستان های استان ادامه خواهد داشت.
حبیب امین زاده با اشاره به اینکه در سطح استان اکسیژن مایع تولید نمی شود افزود: در عین حال تمام مراکز تامین و توزیع اکسیژن گازی موظف به فعالیت چند برابر ظرفیت شده اند اما قبلاً هیچ گونه اعلام نظر در خصوص وضعیت اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از سوی مسئولان بهداشت و درمان به سازمان صمت اعلام نشده بود.
وی با حضور در واحدهای تولیدی مربوطه پیشنهاد کرد امکان ذخیره سازی بیمارستان های مهم آذربایجان شرقی برای اکسیژن مایع افزایش یابد.

▪️میزان مورد نیاز اکسیژن کرونایی ها گاه به ۲۰ لیتر در دقیقه می رسد

یک مُطلع حوزه پزشکی درباره اخبار منتشر شده اخیر درباره کاهش منابع اکسیژن بیمارستانی گفت: میزان موردنیاز اکسیژن توسط بیماران کرونایی بسیار بالاست به طوری که گاهاً به ۲۰ لیتر در دقیقه می رسد.
ج.مرادی با ذکر این نکته که برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران از دستگاه های اکسیژن ساز، اکسیژن مایع و یا کپسول‌های اکسیژن استفاده می‌شود افزود: در شرایط عادی، مشکلی برای تامین اکسیژن در مراکز درمانی نداشتیم و نخواهیم داشت اما با افزایش ۵ برابری میزان مصرف اکسیژن به دلیل کووید ۱۹ با محدودیت مواجه شده ایم.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر ورودی ها به بیمارستان ها و نیاز آنها به اکسیژن بالا اضافه کرد: طبعاً میزان مصرف ما نسبت به سابق چند برابر شده است و ساخت، حمل و نصب دستگاه های اکسیژن ساز نیاز به زمان دارد.
مرادی تاکید کرد: در حال حاضر تا تامین دستگاه های اکسیژن ساز جدید، در بخش اورژانس از تانک‌های اکسیژن مایع که نصب سریع دارند و یا کپسول اکسیژن استفاده می کنیم که در تبریز نیز در نظر گرفته شده است.

▪️شاید فردا من و شما منتظر تامین دستگاه اکسیژن باشیم!

واقعیت این است ک کروناویروس مستقیماً به ریه‌های فرد قربانی حمله می‌کند، اختلال در کارکرد طبیعی ریه ایجاد می کند و با بروز سرفه های مکرر آسایش را از شخص سلب می‌کند.
لذا دستگاه اکسیژن رسان مرهمی بر این مشکلات است زیرا به دلیل تنفس اکسیژن خالص از طریق آن، میزان این سرفه‌ها به حداقل می‌رسد.
در پی وجود تحریم‌ها، قیمت این تجهیزات نیز به شدت افزایش یافته و افزایش نرخ ارز در کنار تحریم دست به دست هم داده تا قیمت تمام شده این محصولات روند صعودی به خود بگیرند.
اما به راستی در این وضعیت بغرنج اقتصادی که خرید و تامین تجهیزات پزشکی به دشواری انجام می گیرد طمعِ سود بیشتر چه نفعی دارد در حالی که شاید فردا خود ما بر روی همان تخت بیمارستان منتظر تامین اکسیژن باشیم!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.