گزارش “عصرآزادی” از وضعیت خرید آنلاین مردم کشور در ایام محدودیت های کرونایی؛ سرعت گیر کرونا در مسیر اینترنت!
?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
تا چندین سال پیش که هنوز کسی فکر نمیکرد اینترنت به یکی از حیاتیترین موارد زندگی مردم تبدیل شود و راه اندازی کسب و کار آنلاین چندان عاقلانه نبود.
اما امروزه به دلیل اینکه اکثریت امور از سفارش غذا و تاکسی گرفته تا پرداخت قبوض و غیره از طریق اینترنت انجام میشوند بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز برای تداوم فعالیت در بازار کار، تصمیم به فروش آنلاین میگیرند به ویژه اینکه روزگار کرونایی و محدودیت های آن، اهمیت فروش آنلاین را دوچندان نموده است.
خرید آنلاین و توسعه فروشگاههای اینترنتی با گسترش زیرساختهای کسب و کار فضای مجازی، یک گام در جهت افزایش رفاه عمومی و دسترسی به خرید آسان است که با شیوع ویروس کرونا این نوع خرید از سوی برخی از مردم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.
خرید اینترنتی علاوه بر صرفهجویی در زمان، تنوع محصول و نداشتن محدودیت در انتخاب کالا یک فرصت برای خریداران و کاربران اینترنتی است اما در کنار آن معایب دیگری هم دارد که از عدم وجود زیرساخت های دیجیتال و عدم فرهنگ سازی خرید آنلاین نشات می گیرد.
▪️تمایل مردم برای رعایت قواعد قرنطینه، تقاضای خرید آنلاین را افزایش داده است
با توجه به شیوع ویروس کرونا، گزارشهای میدانی خبرنگار “عصرآزادی” حاکی از افزایش حجم فروش فروشگاههای آنلاین کشور دارد.
اگرچه با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها و فروشگاهها با هدف کنترل و محدود کردن این بیماری با محدودیتهایی مواجه شدهاند، اما در سایه تعطیلی فروشگاههای سنتی، فروشگاههای اینترنتی با اقبال مردمی مواجه شده و کسب و کارشان رونق گرفته است.
در واقع، تمایل مردم به رعایت قواعد قرنطینه جهت دور ماندن از بیماری باعث شده که تقاضا برای خرید آنلاین افزایش یابد و از سوی دیگر کسب و کارهایی که تاکنون اقدام به فروش حضوری میکردند حالا با توجه به تعطیلی مغازههایشان ناچار هستند برای فروش اجناس خود رو به فروش اینترنتی بیاورند.
در یک نگاه گذرا در سطح شهر به ویژه در مناطق عرضه لوازم خانگی، موبایل، صوتی و تصویری و غیره می توان مشاهده نمود که فروشگاه ها با نصب بنر “فروش آنلاین” ترجیح داده اند تا همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.
اما به هر حال خرید آنلاین همواره با مشکلاتی هم رو به روست و همین مشکلات میتواند تجربه تلخی را برای مشتاقان خرید آنلاین به همراه داشته باشد.
کیفیت و سلامت کالا، امکان عودت محصول، هزینههای پنهان، شیوه پرداخت و امنیت پرداخت، پشتیبانی و مشکلات تحویل از جمله مواردی است که میتواند تجربه خرید آنلاین را به کام افراد تلخ کند.
در سایه کرونا همزمان با رونق کسب و کارهای مجازی در حوزه خدمات آموزشی و فروش و ارائه محصولات مختلف برخی از کسب و کارهای مجازی نیز این روزها از رونق افتاده اند و مردم ترجیح میدهند در این شرایط خانه نشینی را مقدم بر این نوع از خدمات بدانند.
▪️صفحات رسمی فروشگاههای مصرفی، مردم را به خرید آنلاین تشویق می کنند
یکی از اصلیترین دلایل اقدام به خرید اینترنتی در شهرهای بزرگ همچون تهران و تبریز را میتوان ترافیک و شاغل بودن اکثریت مردم دانست.
ترافیک علاوه بر زمان زیادی که از افراد میگیرد، باعث ناراحتیهای اعصاب نیز میشود، از طرفی این روزها بیشتر مردان و زنان شاغل بوده و زمان زیادی برای خرید ندارند، لذا خرید از فروشگاه های آنلاین میتواند گزینه خوبی برای این افراد باشد تا با آرامش مایحتاج خود را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرند.
صاحبان اکثریت مشاغل با درک توجه مردم به شبکههای اجتماعی و فضای مجازی اقدام به معرفی و تبلیغ اجناس خود در این شبکهها کردهاند.
کاربری صفحات رسمی فروشگاهها به نوعی تغییر کرده و به جای تشویق مردم به حضور به شعبات آنها با قراردادن عکس و نوشتن توضیحاتی در خصوص محصولاتشان کاربران را ترغیب به سفارش آنلاین میکنند.
بر اساس اعلام دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی، در حوزه کالاهای سوپر مارکتی و زودمصرف افزایش حجم فروش آنلاین وجود داشته است و در واقع کسب و کارهای این حوزه و نیز پلتفرمهای آنلاین فعال در حوزه فروش کالاهای مصرفی با افزایش قابل ملاحظه سفارشات مواجه شدهاند.
▪️قطع شدن سیستم در هنگام پردازش و یا ثبت سفارش کالا یک نقص بزرگ است
یک کارشناس تجارت الکترونیک با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم در ایام شیوع کرونا و توسعه فرهنگ استفاده از اینترنت گفت: سبک خرید مردم تغییر پیدا کرده و دیگر خرید به شیوه سنتی مانند سالهای گذشته از سوی برخی از خانوادهها دنبال نمیشود.
فاطمه فرج زاده افزود: امروزه برخی از مردم ترجیح میدهند که به صورت اینترنتی و آنلاین خریدهای خود را به دلیل راحتی و آسان بودن، انجام دهند، به گونهای که در دوران شیوع کرونا که برخی از مردم در خانه هستند، عادت کردند در فروشگاههای اینترنتی چرخ بزنند و با مقایسه قیمتها و اجناس فروشگاههای اینترنتی مختلف، جنس مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند.
به گفته او، خرید اینترنتی زمینه انتخاب و جست و جوی جنس مورد نظر را در فروشگاههای مختلف راحتتر کرده است تا فرد خریدار کالای مطابق میل و پول خود خریداری کنند.
وی به کاهش چانهزنی خرید در هنگام خرید اینترنتی با فروشنده اشاره کرد و افزود: در خرید اینترنتی از سایتها و فروشگاههای مختلف که دارای تخفیفهای فصلی و یا جشنوارهای هستند، میتوان خرید کرد و نیاز به چانه زنی قیمت وجود ندارد.
فرجزاده، باب میل نبودن و یا متفاوت بودن جنس خریداری شده با کالای تحویلی، به عنوان عیب خرید آنلاین دانست و گفت: در بازار سنتی برای خرید لباس و یا کفش، کالا از سوی خریدار امتحان میشود و چنانچه باب میل خریدار باشد خرید میشود، اما در خرید اینترنتی، این امکان برای خریدار وجود ندارد.
وی به برخی مشکلات دیگر در خرید اینترنتی از جمله قطع شدن سیستم در هنگام پردازش و یا ثبت سفارش کالا اشاره کرد و افزود: این نقض در برخی زمانها باعث میشود فرد بدون اینکه خریدی ثبت داشته باشد، پول از حسابش کم شده و باید صبر کند تا پول او بازگشت داده شود.
فرجزاده افزایش تعداد خرید محصولات در هنگام انتخاب کالا را یکی دیگر از معایب خرید آنلاین عنوان کرد و گفت: به دلیل پرداخت هزینه پستی، خریدار تعداد محصول بیشتری را خرید میکند که این امر هزینه و بار مالی زیادتری را در بر خواهد داشت.
▪️در صورت اتمام حجم، سرعت اینترنت به ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه کاهش پیدا می کند
مدیر روابط عمومی مخابرات آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش چندبرابری استفاده از اینترنت در روزهای تعطیلی سراسری، آستانه مصرف منصفانه و افزایش ترافیک اینترنتی را عامل اصلی کاهش سرعت اینترنت دانست.
نادر نیک سیرت افزود: در این روزها کاهش سرعت اینترنت از ۲ مورد نشأت میگیرد، مورد اول خانهنشینی مردم به دلیل محدودیتهای کرونایی و افزایش استفاده از اینترنت که ترافیک اینترنتی را به شدت افزایش داده است و مورد دوم نیز FUP یا همان آستانه مصرف منصفانه میباشد.
وی اضافه کرد: پیش از این، مردم کل روز را در خانه سپری نمیکردند و حجم اینترنت شان به صورت کامل تمام نمیشد اما در این ایام که مصرف اینترنت چندبرابر شده بحث FUP یا همان آستانه مصرف منصفانه مطرح میشود که بر اساس آن در صورت اتمام حجم سرویس، اینترنت به طور کامل قطع نمی شود بلکه سرعت آن به ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه کاهش پیدا می کند.
نیک سیرت تاکید کرد: در این مورد اطلاعیهای صادر کرده ایم تا شهروندان بحث FUP را جدی گرفته و حجم اینترنت خود را کنترل نمایند.
▪️کشش شبکه محدود بوده و راهکاری جز صبر برای مشترکین سراغ نداریم
برخی مغازه ها با نصب بنر، فروش آنلاین را فعال کرده که در مواقع ضروری می توان از آنها خرید کرد اما متاسفانه برای سرعت اینترنت در ایام محدودیت های کرونایی باید تدبیری اندیشیده می شد که تابحال به ورطه فراموشی سپرده شده است!
سرعت پایین اینترنت و به ویژه افت آن در ایام کرونا یکی از معضلاتی است که بسیاری از متصدیان کسب و کارهای اینترنتی از آن گلایه مند هستند.
در تماس با واحد پشتیبانی یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت جهت پیگیری این معضل، اپراتور شرکت ضمن تأیید افت سرعت اینترنت از زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کارمندان ادارات از طریق دورکاری اقدام به انجام کارهای خود میکنند، بسیاری از شرکتها نیز فعالیت خود را اینترنتی کردهاند و دروس مدارس و دانشگاهها نیز از طریق اینترنت به مردم ارائه میشود و طبیعی است، که سرعت کاهش داشته باشد.
وی ماندن بسیاری از افراد در خانه و رعایت قرنطینه و به تبع آن افزایش فعالیتهای آنها در فضای مجازی را عامل دیگر کاهش سرعت اینترنت دانست و گفت: کشش شبکه در یک حدی است و نمیتوانیم، بار موجود را بدون کاهش سرعت مدیریت کنیم، لذا راهکاری جز صبر برای مشترکین سراغ نداریم!
▪️در فضای مجازی از واریز هرگونه وجه به عنوان بیعانه خودداری نمایید
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی در خصوص پیشگیری از کلاهبرداری موقع خریدهای اینترنتی هشدار داد و گفت: شهروندان پس از انتخاب کالا یا خدمات در سایتهای اینترنتی، بدون اطلاع از هویت فروشنده و واقعی بودن کالاها، اقدام به خرید کالا نموده و دچار کلاهبرداری می شوند.
سرهنگ محسن محمودی افزود: کاربران فضای مجازی بایستی قبل از هرگونه واریز وجه، از خدمات یا کالای مورد نظر خود مطلع شده و از واریز هرگونه وجه حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری نمایند.
وی اضافه کرد: از کاربران فضای مجازی درخواست داریم کالای مورد نظر خود را از استان محل زندگی خود انتخاب کرده و پرداخت وجه را به بعد از تحویل کالا و هنگام تحویل در درب منزل موکول کرده و در قبال دریافت کالا از فروشنده رسید دریافت کنند تا اگر کالا، مسروقه بود بتوانند به راحتی فرد فروشنده را معرفی کرده و علیه وی شکایت نمایند.