مدرس و مشاور روانشناسی دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز در گفتگو با عصر آزادی عنوان نمود: افراد مضطرب وجود مشکل را تهدید می دانند نه فرصت

عصر آزادی آنلاین/ حامد پورمند،

الهام جهانگیر مدرس و مشاور روانشناسی دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز در رابطه با وجود اضطراب و استرس در زندگی توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار عصر آزادی، مشاور دانشگاه سراسری تبریز در رابطه با وجود استرس و اضطراب عنوان نمود: گاهی بدون این که اتفاق خاصی در زندگی ما اتفاق افتاده باشد هیجان ها و احساس هایی را تجربه می کنیم که احساس عدم کنترل و آسیب پذیری به ما دست می دهد وی ادامه داد: احساس می کنیم خطر و تهدید اطراف ما را گرفته و ما نمی توانیم از پس این خطرها بر بیائیم. وی با بیان این که در چنین حالتی باید بدانیم که دچار تفکرات اضطراب آور شده ایم افزود: اضطراب مشکلی است که زندگی انسان را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد و با استرس متفاوت است.

روان شناس دفتر خدمات مشاوره باران گفت: اگرچه استرس و اضطراب هر دو در دسته افکار منفی قرار می گیرند ولی استرس تجربه ای موقتی است که با رفع مشکل تمام می شود وی بیان نمود: در حالی که اضطراب مسئله ای دائمی درباره سلامت روحی و روانی افراد است وجود اضطراب در زندگی اجتناب ناپذیر است و همه ما در زندگی سطحی از آن را تجربه می کنیم.

این مشاور دانشگاه ابراز داشت: استرس بر اثر عوامل خارجی به وجود می آید که ما را تحت فشار قرار می دهد و تداوم آن باعث بوجود آمدن اضطراب می گردد، وی یاد آور شد: اضطراب حالتی ناخوشایند از احساسات است که علی رغم از بین رفتن استرس همچنان ادامه دارد و افراد مضطرب دائم در حالت نگرانی به سر می برند، الهام جهانگیر افزود: این نگرانی به صورت زنجیره ای درباره مسائل جزیی و بی اهمیت تا مسائل غیر محتمل ادامه دارد.

مدرس روان شناسی دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز مطرح نمود: افراد مضطرب در آینده زندگی می کنند و قانون احتمال بر دنیا را قبول نمی کنند و ما در هر کاری که انجام می دهیم احتمال اندک شکست وجود دارد و باید این مساله را پذیرفته و ادامه دهیم، وی خاطر نشان کرد: افراد مضطرب با نپذیرفتن این قانون سعی دارند احتمال شکست را به صفر برسانند و به همین خاطر افراد ریسک پذیری نیستند.

روان شناس دفتر خدمات مشاوره باران با بیان این که افراد مضطرب باور مثبت به نگرانی دارند گفت: این افراد دائم فکر می کنند که اگر نگران باشند این نگرانی باعث می شود تصمیم درست و حسابی بگیرند و مسئولیت پذیر باشند، وی این گونه عنوان کرد که افراد  مضطرب وجود مشکل را تهدید می دانند نه فرصت، در نتیجه به جای حل مشکل سعی می کنند افکار ناراحت کننده و اضطراب انگیزشان را سرکوب کنند و از موقعیت هایی که باعث نگرانی آنها می شود دوری کنند و یا به آنها فکر نکنند.

این مشاور دانشگاه سراسری تبریز ذکر نمود: خطرها و تهدیدها از نظر زمانی به سه دسته تقسیم می شوند: فوری، آینده نزدیک، آینده دور و ما بسته به این ارزیابی هایی که از موقعیت های زندگیمان داریم واکنش های مختلفی را نسبت به مسائل و مشکلاتمان نشان می دهیم. وی با ذکر این مثال که گاهی با مشکلات مبارزه می کنیم و سعی می کنیم بر آنها غلبه کنیم تصریح کرد: گاهی از مشکلات فرار می کنیم و در واقع سعی می کنیم صورت مساله را پاک کنیم و گاهی تسلیم مشکلات می شویم و هیچ تلاشی برای رفع آنها انجام نمی دهیم.

وی تاکید کرد: افراد اضطرابی معمولا از روش اجتناب و فرار از مشکلات استفاده می کنند و به جای حل کردن مشکلات سعی می کنند مشکلات را نادیده بگیرند ما نباید منتظر بمانیم که احساس راحتی و اعتماد به نفس کنیم تا بتوانیم با اضطراب ها و ناراحتی هایمان مقابله کنیم، مدرس دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز با اشاره به این که چنین انتظاری هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است هیچ گاه این احساس در ما به وجود نیاید و ما در عین این که احساس اضطراب می کنیم در واقع می توانیم،” با اضطرابمان “به جنگیم.

وی ابراز نمود: روبرو شدن با چیزی که از آن می ترسیم ترس ما را کاهش می دهد و در نتیجه زندگی سالم و رضایتمندانه ای خواهیم داشت و گاهی اضطراب هایمان آن قدر شدید است که هیجانات تحت تاثیر شدید قرار داده و قادر نیستیم با روش های خودمان به حل این مشکل بپردازیم. وی توصیه کرد: برای این هیجان درد سرساز و منفی حتما با یک روان شناس متخصص و حرفه ای مشاوره بگیرید و زندگی لذت بخش و آرامش بخشی را تجربه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.