شرط موفقیت مذاکرات وین

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مذاکرات وین از روز ۱۷ فروردین ماه با حضور معاونان سیاسی کشورهای ۱+۴ و ایران به منظور بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی ایران آغاز شد.پس از چند جلسه مذاکرات حضوری و تاکید ایران بر لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا، در نهایت برخی اخبار از وین حاکی از موافقت آمریکا با لغو بخشی از تحریم‌هاست.همزمان حاضران در مذاکرات، روند گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کرده اما در عین حال تاکید داشته‌اند که برای توافق نهایی راهی طولانی در پیش است.

یکی از ویژگی های بارز مذاکرات وین به ویژه دور چهارم و جاری آن، نگرانی اعضای حاضر در نشست نسبت به از دست رفتن زمان است؛ دغدغه هایی که به وضوح در کلام آن ها خود را نشان می دهد. در همین ارتباط «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی اظهار کرده که نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات خوش‌ بین است اما «چند هفته بیشتر فرصت نمانده، زمان محدود است و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.» در ایران نیز اعتقاد بر این است که فرسایشی شدن مذاکرات بیش از آنکه مفید باشد، کلاف در هم تنیده موضوع های مطرح شده در مذاکرات را پیچیده تر می کند.

از این رو عصر چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه، رهبر معظم انقلاب در محفل مجازی انس با قرآن فرمودند: «تشخیص مسوولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اعمال کنیم. ما بحثی نداریم در این زمینه منتها باید مراقبت بشود ومذاکره فرسایشی نباید باشد. نباید جوری باشد که طرف‌ ها بخواهند همین طور کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد.»

اعضای تیم دیپلماتیک و وزارت امور خارجه کشورمان نیز بیانات رهبری را سرلوحه رایزنی های هسته ای خود قرار داده اند. چندی پیش «سید عباس عراقچی» معاون وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان که در وین به سر می‌برد، تاکید کرد: ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم و باید سریع‌ تر به جمع بندی برسیم و این را باید در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد در غیر این صورت ما دلیلی برای ادامه مذاکره نمی‌بینیم. در همین پیوند «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد که ایران برای به سرانجام رسیدن مذاکرات عجله‌ای ندارد ضمن این که اجازه فرسایشی شدن آن را هم نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.