آذربایجان در برزخ دُز دوم!

“عصرآزادی” از وضعیت آشفته توزیع واکسن های دُز دوم متقاضیان آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

وضعیت واردات واکسن های کارآمد به حدی حاد شده که مسئولان بهداشت آذربایجان شرقی از تمام افرادی که می‌توانند پیگیری کنند خواسته اند برای تامین واکسن استان تلاش نمایند!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

خبر عدم واکسیناسیون از چند روز پیش تا روز جمعه هفته جاری (فردا) در آذربایجان شرقی و بی نظمی های ناشی از آن، تعدادی از شهروندان آذربایجانی را نگران کرده است که خلاء به وجود آمده جای تعجب دارد!

در حالی که قبلاً در شهر تبریز ۴ مرکز تجمیعی واکسیناسیون به خدمات تزریق واکسن می پرداخت اما اکنون ۱۲ مرکز تجمیعی راه اندازی و تجهیز شده و مردمِ نگران، تنها منتظر دریافت واکسن کافی هستند تا حدودی از استرس فعلی کاسته شود.

به گفته مسئولان حوزه بهداشت آذربایجان شرقی واکسن به تعداد لازم برای مناطق مختلف استان وجود ندارد و برای همین منظور اعلام شده که تا روز جمعه هیچ تزریقی انجام نخواهد گرفت و پس از رسیدن محموله جدید و توزیع آن در سطح استان، تزریق واکسن از هفته آتی ادامه خواهد یافت.

طبق تحقیقات خبرنگار #عصرآزادی در خصوص نگرانی شهروندان از عدم وجود دُز دوم واکسن های مرسوم، کارشناسان و متخصصان این حوزه می گویند فعلاً جای نگرانی نیست و هر چقدر فاصله دُز اول تا دوم بیشتر باشد میران اثر بخشی و ایمن زایی واکسن بالاتر می‌رود که این نکته‌ در همه مقالات علمی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

اما آیا نبود دُز دوم یکی از واکسن‌های وارداتی می‌تواند برای دریافت کنندگان خطرناک باشد یا خیر!؟ در این خصوص شیمیدان ها معتقدند در مورد واکسن‌ها در اغلب مواقع توصیه بر این است که دو نوع واکسن متفاوت تزریق نگردد! پس این نکته باید مدنظر متولیان حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد…

 

▪️عدم تحویل واکسن های اسپوتنیک و استرازنکا در هفته جاری به آذربایجان شرقی

 

آن طور که مسئولان ارشد استان می گویند جمعیت واکسینه شده آذربایجان شرقی علیه کرونا تا پایان شهریور ماه سال جاری – یعنی تا یک ماه دیگر – حدود دو برابر می شود!

به گفته استاندار آذربایجان شرقی، با تسریع روند واکسیناسیون در استان تا پایان شهریور، میزان واکسیناسیون از حدود ۳۰ درصد کنونی به بیش از ۶۰ درصد خواهد رسید.

محمدرضا پورمحمدی افزود: در روزهای گذشته در مراکز واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن با ازدحام جمعیت و صف های طولانی مواجه بودیم که با تامین واکسن و افزایش مراکز واکسیناسیون این مشکل حل شده است.

او افزود: متاسفانه روند شیوع ویروس کرونا در استان در حال افزایش بوده و بستری‌های بیمارستانی نسبت به ۲ هفته گذشته حدود ۲ برابر شده است لذا اگر این روند ادامه پیدا کند با تکمیل ظرفیت بیمارستان ها، با مشکل مواجه خواهیم شد!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تحویل واکسن اسپوتنیک و استرازنکا در هفته جاری انجام نشده است گفت: تمامی افرادی که زمان تزریق دُز دوم آن‌ها با این نوع واکسن‌ها فرا رسیده است به مراکز بهداشت مراجعه نکرده و منتظر اطلاع رسانی در هفته‌های آتی باشند!

عباسعلی درستی ادامه داد: حدفاصل تزریق دُز دوم واکسن اسپوتنیک تا سه ماه پس از تزریق دُز اول و واکسن استرازنکا نیز تا شش ماه پس از تزریق دُز اول است از این رو از لحاظ علمی جای هیچ نگرانی نیست و ما هنوز وقت برای تامین این واکسن‌ها داریم.

وی با اشاره به مشکل تامین واکسن کرونا در برخی شهرهای آذربایجان شرقی به خصوص تبریز افزود: با توجه به اینکه مدیریت سامانه واکسیناسیون و نوبت دهی به صورت استانی انجام نمی‌شود و وضعیت عدم تامین واکسن و مدیریت نوبت دهی سامانه مربوط به تهران و وزارت بهداشت است.

▪️استمداد مسئولان حوزه بهداشت آذربایجان شرقی برای تامین واکسن استان!

 

از زمانی که کار واکسیناسیون در کشورمان شروع شد این روند با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بود به طوری که یک روز واکسن بود اما مرکزی برای واکسیناسیون نبود، یک روز دیگر هم مراکز واکسیناسیون تعبیه گردید و واکسن پیدا نمی شد!

قضیه تزریق واکسن سینوفارم چینی هم که اکثر سالمندان با این نوع واکسن واکسینه شدند حواشی جالبی داشت که حالا خبر‌ها حاکی از آن است که دُز دوم این واکسن وارد نشده و متقاضیان نگران فعلاً باید منتظر ورود آن از سوی شرق آسیا باشند!

وضعیت واردات واکسن های کارآمد خارجی به حدی حاد شده است که مسئولان حوزه بهداشت آذربایجان شرقی به تبعیت از وزارت بهداشت از تمام افرادی که می‌توانند پیگیری کنند خواسته اند برای تامین واکسن استان تلاش نمایند!

در حقیقت سویه لامبدای ویروس کرونا، واکسن گریز بوده و سرایت پذیری بالایی دارد که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خطر بسیار جدی در استان خواهد داشت و چه خوب است تا شهروندان آذربایجانی همچون گذشته در رعایت پروتکل های بهداشتی کوشا باشند.

رئیس انجمن ویروس شناسی با اشاره به خطر سهل انگاری مردم و عدم رعایت پروتکل‌ها گفت: اگر روند واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا نکند ممکن است با توجه به عفونت‌های تنفسی فصل پاییز و تلفیق آن با واریانت‌ها تحریک کنندگی بیشتری ایجاد شود.

علیجان تبرایی افزود: امیدوارم اول انجام واکسیناسیون و ایجاد ایمنی ۸۰ درصد اتفاق بیفتد زیرا درباره ویروس آلفا با ۷۰ درصد هم ایمنی ایجاد می‌شود اما واکسیناسیون در واریانت دلتا باید به ۸۰ درصد برسد که همین هم به زمان بیشتر نیاز دارد بنابراین امیدوارم سرعت تولید و واردات واکسن به سمتی برود که نیازهای متنوع را تامین کند.

وی در رابطه با ویروس لاندا و تاثیر واکسیناسیون اضافه کرد: ویژگی لاندا این است که در برابر سیستم ایمنی ما مقاومت می‌کند و شرایط را به سمتی برده که همه چیز کمی سخت شده، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده ایمنی در برابر این واریانت نسبت به واریانت‌های قبلی کمتر است.

▪️عدم پیشگیری کامل واکسن کشورهای شرقی و غربی در قبال ویروس کرونا

 

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه در مقطعی کل جهان با مسئله کمبود واکسن مواجه بوده و هستند و همه کشورها برای واکسیناسیون کشور خود را در اولویت قرار داده‌اند گفت: با وجود تلاش‌های فراوان، ایران برای تهیه واکسن حتی واکسن فایزر از طریق کشورهای ثالث، پیرامون مسئله کمبود جهانی واکسن کرونا اظهار داشت: از همان ابتدا هیچ مانعی برای واردات واکسن فایزر از طریق کشور ثالث وجود نداشته است.

پروین صالحی افزود: برخی کشورها این واکسن را پیش خرید و برخی دیگر کشورها همچون ترکیه و فرانسه به واسطه عوارض‌هایی که از واکسن مذکور شاهد بودند حاضر به پیش خرید این واکسن نشدند.

وی با بیان آنکه کشوری همچون آفریقای جنوبی با وجود خرید واکسن فایزر آمریکا پس از یک ماه تزریق اعلام داشت که این واکسن کارایی مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور ندارد ادامه داد: غیر از دو کشور انگلیس و آمریکا هیچ ممنوعیتی برای عقد قرارداد و خرید واکسن برای کشور ما وجود نداشته است.

صالحی اضافه کرد: در مقطعی برخی از پزشکان نسبت به واکسن‌های تولید شرق آسیا همچون سینوفارم و اسپوتنیک موضع‌گیری کردند و همین امر موجب ایجاد خلل و تأخیر برای واردات واکسن از سوی کشورهای چین و روسیه شد اما این حقیقت را بدانیم که همه واکسن‌های تولید شده ایمنی صددرصدی نداشته و خود مردم نیز این موضوع را تاکنون متوجه شده‌اند، لذا تمام واکسن‌ها از جمله ساخت کشورهای شرقی و حتی غربی هیچ کدام پیشگیری کاملی از ویروس کرونا ندارند!

وی تاکید کرد: در تمام کشورها حتی آمریکا شاهد بوده‌ایم که برخی از افرادی که واکسینه شده‌اند جدای از آنکه چه واکسنی تزریق کرده‌اند به طور مجدد درگیر ویروس کرونا شده‌اند لذا اعتقاد بر آن است که کسانی که واکسینه می‌شوند با وجود جهش‌های جدید ویروس در صورت ابتلا به این بیماری با علائم خفیف‌تری به این بیماری مبتلا خواهند شد لذا با سرعت‌ گرفتن واکسیناسیون، میزان مقاومت جامعه در برابر این بیماری نیز افزایش خواهد یافت.

▪️واکسیناسیون کرونایی حدود ۳۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی

 

موارد فوتی در آذربایجان شرقی تقریباً دو برابر شده و اکنون بیش از ۱۷۵۰ بیمار در بیمارستان‌ های استان بستری هستند و به گفته مسئولان حوزه درمان، بیش از ۳۰۰ بیمار در بخش‌های آی.سی.یو آذربایجان شرقی بستری بوده و بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند که میزان مرگ و میر در روزهای آتی را بالا می‌برد!

این در حالی است که موارد جدید روزانه بیماری در سطح استان به بیش از یک هزار نفر رسیده است، لذا غیر از واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌ها، هیچ اسلحه دیگری برای کرونای منحوس وجود ندارد.

از سوی دیگر به غیر از چند منطقه بسیار محدود، تقریباً تمام شهرهای آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند و متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی روز به روز در حال کاهش است که باید پروسه واکسیناسیون سرعت گرفته و به طُرق مختلف امر واردات واکسن های موثر خارجی انجام گیرد!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تازه ترین اطهارات خود گفت: میانگین بستری های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به حدود ۲۸۰ نفر رسیده و از مجموع تست های این بیماری، روزانه ۳۵ الی ۴۰ درصد موارد مثبت هستند.

عباسعلی درستی با بیان اینکه میانگین مرگ های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به ۱۲ الی ۱۳ نفر رسیده است افزود: واکسیناسیون کرونایی در مراکز تجمعی چهارگاه تبریز، مجددا آغاز شده و به تمامی نوبت دهی های روز گذشته، از امروز رسیدگی می شود.

درستی با اشاره به این که فعلاً دُز دوم واکسن آسترازینکا و اسپوتنیک به استان نرسیده است افزود: ۱۲۷ مرکز واکسیناسیون فعال در سطح آذربایجان شرقی وجود داشته و تاکنون تعداد یک میلیون و ۹۲ هزار دوز تزریق انجام شده است.

وی از واکسیناسیون کرونایی نزدیک به ۳۲ درصدی جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه کرد: بر اساس تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز تزریق واکسن جدیدی از سوی ارگان های مختلف به ما تحویل داده شده که پس از تجهیز کامل و بهره برداری، انجام واکسیناسیون در این مراکز آغاز خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.