کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» رونمایی شد

کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» به قلم «فریبا فرهنگی» در دو نسخۀ جداگانه فارسی و ترکی آذربایجانی (با خط لاتین) منتشر شد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیر انتشارات ریتم با اعلام این خبر گفت: ستارخان، ملقب به «سردار ملی» یکی از نامدارترین چهره‌های مبارز مردمی تاریخ معاصر ایران و نماد هویت ایرانی است که با مقاومت ستودنی‌اش در صحنه‌های آتش و خون و رهبری مبارزات میدانی مردم آزادی‌خواه تبریز و آذربایجان، و سرانجام پایان دادن به زیاده‌خواهی‌ها و استبداد محمدعلی‌شاه با همراهی دیگر یارانش و احیاء نهضت مشروطیت ایران، زبانزد خاص و عام، چهره‌ای مثبت و قابل احترام و قهرمانی ملی برای همه ایرانیان به حساب می‌آید.

جواد کریم نژاد بیان کرد: وطن‌دوستی و ایران‌دوستی ستارخان و اهتمام او در راستای حرکت با عنصر وحدت ملّی، در کنار شخصیتی مذهبی و عقاید دینی‌اش، مهم‌ترین وجه تمایز خیزش او، با دیگر قیام‌ها یا شورش‌های تاریخ معاصر است.

مدیر انتشارات ریتم در اشاره به محتوای کتاب اظهار کرد: با وجود واقعه‌نگاری‌های متعدد پیرامون زندگی و مبارزات ستارخان به عنوان یکی از سرشناس‌ترین مبارزان مؤثر درانقلاب مشروطه و پرچم‌دار آزادی‌خواهی و ایران‌دوستی، گاه شبهاتی در عقاید و زندگی مبارزاتی او وارد می‌نمایند که این کتاب درصدد است به صورت اجمالی به زندگی و نقش ستارخان در جریان آزادی‌خواهی و نهضت مشروطه ایران بپردازد.

وی ادامه داد: کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» در دو نسخه فارسی و ترکی (با خط لاتین) منتشر شده و ترجمه نسخه انگلیسی آن نیز در دست تهیه و انتشار است.

کریم‌نژاد در ادامه تأکیدکرد: بی‌شک صحبت از ستارخان و نقش تبریز و مردمان غیور آن- بخصوص مقاومت و جانفشانی‌هایشان در محاصره 11 ماهه- در بر افراشتن پرچم آزادی‌خواهی در کشور، به کتابی اجمالی نمی‌گنجد و نیاز به پژوهش‌های گسترده و بسیار در این حوزه دارد.

وی گفت: نویسنده کتاب با مطالعات خود و آثار موجود، سعی کرده با زبانی ساده و همه فهم بتواند در کنار آثار برجسته تاریخ معاصر، در پنج گفتار شامل: اهمیت قیام مشروطه و نقش ستارخان، نگاهی به جنبش مشروطه، نقش تبریز در جنبش مشروطه، ستارخان و فرجام، اثری ارائه دهد تا مخاطبان امروزی و علاقمندان به تاریخ معاصر و مقوله مشروطه را بیشتر با این حوزه آشنا کند.

وی اشاره کرد: با توجه با اینکه نویسنده کتاب «عروس خانواده ستارخان و خاندان سردار ملی» است، در نقل برخی وقایع و حتی گفته‌ها و ناگفته‌ها، اثری در خور توجه می‌تواند باشد.

بنابراین گزارش، «فریبا فرهنگی»، نویسنده کتاب، دارای مدرک دکتری ادبیات ملل و فلسفه و از عکاسان خوش‌ذوق تبریزی است که دستی در نقاشی و سرودن شعر نیز دارد.

کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردارملّی مشروطه ایران»، در دو نسخۀ جداگانه، نسخۀ فارسی با ویرایش دکتر سعید طرزمی و نسخۀ ترکی آذربایجانی (باخط لاتین) با ترجمۀ فاطمه مناف‌زاده و با عنوان “Bir İgid, Bir Şəhər: Səttar xan İran konstitusiyasının sərdarı” توسط انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.