آذربايجان شرقی استانی که نخل ندارد اما خرما صادر می کند

آذربايجان شرقی بزرگ‌ترين صادر کننده خرما در کشور

بزرگ‌ترين صادرکننده خرما در کشور است به گونه‌ای که بيش از ۲۰ هزار تن خرما از اين استان به کشورهای مختلف صادر شده است و اين استان حتی يک نفر نخل نيز ندارد.

عصر آزادی آنلاین/ آناهیتا رحیمی: استان آذربايجان شرقی با سابقه ۱۲ ساله در زمينه فرآوری و صادرات خرما، در حال حاضر بزرگترين صادر کننده اين محصول در کشور است به گونه‌ای که بيش از ۲۰ هزار تن خرما از استان آذربايجان شرقی به کشورهای مختلفی صادر می شود.

استان آذربايجان شرقی با دارا بودن ۱۵ کارخانه فرآوری و بسته بندی، موفق به شناسايی بازارهای هدف و سلايق آنها شده است و با وارد کردن محصول خرما از ۵ استان حاصلخيز، خود را به عنوان استان برتر در فرآوریی و بسته بندی خرما معرفی کرده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربايجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: با وجود اينکه خرما يک محصول گرمسيری است و امکان کاشت آن در اين استان آذربايجان شرقی وجود ندارد اما در حال حاضر، فرآوری کننده و صادر کننده محصول خرما هستيم.

مهندس اکبر فتحی ادامه داد: تجار، محصول خرما را از مناطق حاصل خيز وارد کرده و در استان آذربايجان شرقی فرآوری و صادر می کنند.

وي با اشاره به صنعت فرآوري خرما در استان آذربايجان شرقي افزود: کارخانجات فرآوري خرما در (شهرک سرمايه گذاري خارجي) مرند، شهرک صنعتي عالي نسب، شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان آباد و تبريز وجود دارد که به صورت شيره انگور و همچنين بسته بندي شده در بازارهاي جهاني پسند، بسته بندي و صادر مي‌شود.

مهندس فتحي گفت: استان آذربايجان شرقي حدود ۱۲ سال است که در حوزه فرآوري خرما و صادرات آن، نقش بي بديلي دارد و از سال گذشته نيز افزايش يافته است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي بيان کرد: تجار قابل در استان آذربايجان شرقي با شناسايي بازارهاي هدف در فرآوري، بسته بندي و صنايع تبديلي اقدامات خوبي انجام داده اند.

وي اصلي‌ترين بازار هدف در صادرات خرما را کشور روسيه معرفي کرده و افزود: صادرات علاوه بر کشور روسيه که اصلي‌ترين بازار هدف مي‌باشد به کشورهاي ترکيه، ارمنستان و گرجستان نيز انجام مي‌پذيرد.

مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي نيز گفت: محصول خرما از ۵ استان فارس، بوشهر، کرمان، بندر عباس و سيستان و بلوچستان به استان آذربايجان شرقي وارد مي‌شود.

مهندس اياز برنو ادامه داد: استان آذربايجان شرقي بزرگترين صادر کننده خرما در کشور است که اين محصول به کشورهاي روسيه، ترکيه، ارمنستان، گرجستان، اروپا به خصوص کشور آلمان صادر مي‌شود.

وي با اشاره به صادرات بيش از ۲۰ هزار تني خرما از استان آذربايجان شرقي اشاره کرده و گفت: در حال حاضر ۱۵ واحد فرآوري و بسته بندي خرما در شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان آباد و تبريز وجود دارد که تعداد واحدهاي فرآوري در تبريز بسيار است.

مهندس برنو به تنوع بسيار در محصول خرما اشاره کرده و بيان کرد: معمولاً ۴ نوع خرما صادر مي‌شود که در اين ميان، خرماي صنعتي درجه ۳ نيز به شيره و خمير خرما تبديل شده و به کشورهاي افغانستان، عراق، ترکيه و روسيه صادر مي‌شود.

مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي افزود: ۲۰ هزار تن خرما در بسته‌بندي‌هاي مختلف به کشورهاي هدف صادر مي‌شود؛ بدين گونه که کشور ترکيه خواهان بسته بندي‌هاي بشقابي ۳۰۰ گرمي است و کشور روسيه نيز، خواهان بسته‌بندي قوطي خرما در ۸۰۰ گرم است که از اين رو بسته‌بندي مطابق با سلايق بازارهاي هدف انجام و صادر مي‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.