دنبال تحقق شعار منابع طبیعی با مردم برای مردم در استان البرز هستیم

به گزارش عصر آزادی آنلاین، پیرو نیازسنجی های صورت گرفته در روستاهای هدف طرح توانمندسازی جوامع محلی و تشکلها ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز بهمراه مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج و تنی چند از همکاران، در روز پنجشنبه نهم شهریور ماه سال جاری با مردم روستای نساء از توابع بخش آسارا جاده چالوس دیدار و از روستای مذکور بازدید به عمل آورد.

در ابتدای این دیدار و نشست صمیمی که در مسجد روستا صورت گرفت ،دهیار روستای نساء ضمن عرض خوشامدگویی به همکاران مجموعه منابع طبیعی، طی سخنانی با اعلام آمادگی در جهت بسترسازی در راستای تشکیل تعاونی روستایی گفت: چنين طرح هايي از ملزومات حفظ منابع طبیعی و محیط زیست سالم است.

وی ضمن اشاره به مشکلات و موضوعات این روستا، خواستار اجرای طرح لایروبی سازه های آبخیزداری، برطرف کردن مشکلات مرتع این روستا و رسیدگی به پرونده های مرتبط با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج، شد.

سپس حاج آقا ندرلی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همچنین یادآوری حماسه 9 دی، از حضور اهالی، دهیاران و شوراهای روستای نساء، در این بازدید قدردانی و تشکر نمود و سپس از اهالی روستا خواست تا پیرامون منابع طبیعی موضوعات و مشکلات خود را مطرح نمایند.

در ادامه حامد فرضی، مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، ضمن ارج نهادن به سالروز حماسه 9 دی و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و شهادت سردار سلیمانی، همت و هدف مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری از این طرح (گفتمان دینی منابع طبیعی و آبخیزداری) را حضور در روستاها، جویا و مرتفع شدن مشکلات مرتبط مردم با منابع طبیعی دانست و افزود: با اجرای این طرح در روستاهای هدف استان البرز، در صدد این هستیم که از نزدیک و بصورت رو در رو با مردم شریف این روستاها دیدار و گفتگو داشته باشیم که مردم براحتی و بدون تشریفات اداری بتوانند مشکلات خود را مطرح و پیگیری نمایند.

ایشان ضمن تاکید بر اهمیت حفظ و صیانت از منابع طبیعی، اهمیت و اولویت اجرای طرح های آبخیزداری در بخش آسارا را به علت میزان بالای بارندگی و برف بخصوص در این روستا را بالا دانست و اهمیت این موضوع را با ذکر اعتبارات هزینه شده برای این بخش اینگونه مطرح نمود: از مجموع ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه های هزینه شده حدود ۴۵ میلیارد تومان به بخش آسارا و حتی در حدود ۴ میلیارد تومان به این روستا اختصاص داده شده است که این موضوع گویای نگاه ویژه ی منابع طبیعی به این بخش و روستا می باشد.

فرضی در خصوص موضوع برداشت رسوب از پشت سازه های آبخیزداری گفت: این موضوع توجیه علمی و کارشناسی ندارد ولی می شود با مطالعه در بحث های مرمتی آن را حل نمود؛ بطوری که مخزن و ارتفاع این سازه ها را افزایش داد که متعاقب آن از صدمات وارده جلوگیری کرد. همچنین موضوع نقاطی را داشته ایم که خطر سقوط بهمن را در این روستا دارند که این مهم در دست پیگیری و بررسی دقیق خواهد بود و هفته بعد همکاران معاونت آبخیزداری به این روستا عزیمت خواهند نمود تا موضوعات مرتبط را پیگیری و اعلام نتیجه کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در خصوص اخذ سند تک برگی این روستا گفت: این موضوع تا آخر سال به سرانجام خواهد رسید. و خاطرنشان کرد: موضوع اخذ سند تک برگی این روستا بطور جدی در کمیته کاداستر و کمیسیون رفع تداخلات در حال بررسی دقیق و اصولی است که مشکلات مردم در این زمینه هر چه سریعتر بطور قانونی مرتفع گردد که عین حق به حق دار برسد؛ بطوری که دینی به گردن مجموعه نباشد.

وی خواستار شناسایی نقاط آسیب و بحرانی و پیگیری طرح مرتعداری با کمک شورا و دهیار این روستا شد تا در این نقاط اقدامات پیشگیری صورت گرفته، همچنین طرح مرتعداری نیز پیگیری شود که ضمن ساماندهی مراتع این روستا، ساکنین و اهالی از منافع طرح های مرتعداری از جمله کشت گیاهان دارویی و بوم گردی بهره‌مند شوند.

وی در این خصوص گفت: از دامداران زحمتکش این روستا درخواست داریم که رعایت زمان ورود و خروج دام و تعداد دام مجاز در این روستا رعایت شود که ما شاهد کمترین آسیب به مراتع روستای مذکور باشیم.

فرضی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل تعاونی منابع طبیعی در این روستا گفت: واگذاری امور به جوامع محلی از طریق تعاونی های روستایی با هدف تسهیل و توسعه سرمایه گذاری در بخش منابع طبیعی باعث ارتقا سطح زندگی و معیشتی اعضاء خواهد شد.

در انتهای این دیدار مردمی، همکاران مجموعه و مردم روستای نساء نماز ظهر و عصر را به امامت حجت الاسلام ندرلی اقتدا کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.