پرهیز از تداوم روال غلط

“عصرآزادی” از بررسی تعرفه عوارض محلی شهرداری تبریز در صحن شورای شهر گزارش می دهد؛

✔️ شهردار تبریز:

هزینه تجهیزات پلیس راهور را هم بر عهده شهرداری گذاشته‌اند و می‌خواستند آب و فاضلاب را نیز بر عهده ما بگذارند که در سال جاری با آن مخالفت گردید!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

این روزها در جلسات شورای شهر تبریز، ماده های تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۱ شهرداری تبریز مورد بررسی اعضا قرار می گیرد تا عوارض پروانه‌های ساختمانی در کاربری‌های مختلف مشخص گردد.

بر اساس این مصوبه، مقرر شده اعضای شورای شهر تبریز در تعرفه عوارض محلی سال آتی نگاهی به افزایش جهشی بین سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ داشته باشند و P.D ارزش منطقه‌ای اعمال‌ شده توسط شهرداری از P املاک بیشتر نباشد لذا مقرر گردید افزایش تعرفه عوارض محلی پروانه‌ها تا سقف ۲۰ درصد و افزایش تعرفه عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ تا سقف ۴۰ درصد و ۳۰ درصد عوارض خدمات سازمان‌ها باشد.

اخذ مبالغی از متخلفان ساختمانی قبل از صدور حکم ماده صد از سوی شهرداری مورد انتقاد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز به عنوان متولی شفاف سازی موارد مالی این مجموعه قرار گرفت.

علی نوای باغبان در این خصوص گفت: بر اساس یک روال غلط، شهرداری‌های مناطق تبریز قبل از صدور تصمیم ماده‌ ۱۰۰ اقدام به اخذ مبالغی به عنوان پیش‌پرداخت از متخلفان ساختمانی می‌کنند که این امر جدا از اینکه خلاف قانون است به نوعی، تایید ابقای قبل از صدور حکم ماده ۱۰۰ از سوی شهرداری را به اذهان متبادر می‌کند که باید شفاف سازی گردد.

▪️برای کاربری های خدماتی سخت گیری به عمل نیاید!

 

رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه با اتمام بررسی و تصویب تعرفه عوارض محلی به مسائل بودجه وارد خواهیم شد گفت: باید برای کاربری های خدماتی سخت گیری به عمل نیاید!

حجت الاسلام رسول برگی افزود: در صدور پروانه‌های ساختمانی برای کاربری‌های خدماتی تصمیمات سرسختانه در نظر گرفته می‌شود که این موضوع نگران کننده است!

وی اضافه کرد: ما باید در حوزه خدماتی تسهیلات بیشتری برای مردم در نظر بگیریم تا آنها به دریافت پروانه خدماتی رغبت داشته باشند برای همین، از شهرداری تبریز خواهشمندیم تعرفه عوارض محلی سال گذشته را به اعضای شورای شهر ارائه دهند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز نیز گفت: نمایشگاه‌های اتومبیل یکی از پردرآمدترین مشاغل هستند که باید تعرفه عوارض محلی آنها افزایش داشته باشد.

روح الله رشیدی افزود: نمایشگاه‌های اتومبیل موجود در سطح شهر تبریز، پیاده‌روها را نیز اشغال کرده و معابر را پارکینگ‌های اختصاصی خود می‌دانند در حالی که این یک عارضه شهری به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: پیشنهادم این است که تعرفه عوارض محلی نمایشگاه‌های اتومبیل ثابت نمانده و حداقل دو پی‌.دی به تعرفه آنها اضافه شود.

▪️کمیسیون‌ها به موضوع تعرفه عوارض محلی ورود کنند

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در این باره گفت: هر ساله تعرفه عوارض محلی درآمد شهرداری را مشخص و بعد ملاک عمل شهرداری قرار می‌گیرد، البته تمام درآمدها از محل این عوارض نیست.

علیرضا نوای باغبان ادامه داد: یکی از وظایف شورا، وضع قوانین تعرفه‌ای است و تعرفه نیز مکمل بودجه است اما از آنجایی که تعرفه مرتبط با مردم است باید منصفانه و متعادل باشد.

وی با بیان اینکه باید افزایش تعرفه‌ها تضمین کننده درآمد شهرداری باشد افزود: تعرفه عوارض محلی در ۳۹ ماده تنظیم شده که شهرداری در ۲۶ ماده و ۱۳۷ ریز ماده آن نسبت به سال قبل تغییراتی اعمال کرده است.

نوای باغبان اضافه کرد: در تعرفه سال ۱۴۰۱ مقدار ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش در هزینه‌های پروانه ساختمانی و لحاظ شده است و بر اساس ابلاغ دولت برای صدور پروانه ۲۷ درصد دفترچه ارزش معاملاتی سال ۱۳۹۹ ملاک عمل خواهد بود که نسبت به دفترچه سال ۹۷، حدود ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز یادآور شد: شهرداری تبریز در ۲۶ ماده درخواست تغییر تعرفه را داشته و باقی تعرفه‌های تغییری نخواهد داشت و بهتر است کمیسیون‌های شورای شهر به موضوع تعرفه عوارض محلی ورود کنند چرا که این امر می‌تواند در تسریع بررسی و تصویب تعرفه موثر باشد.

▪️بیش از ۳۰ هزار پرونده مردم معلق مانده است!

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز  نیز گفت: بهتر است جلسات متعددی در خصوص بررسی تعرفه عوارض محلی داشته باشیم تا این مسئله مهم به سرانجام برسد.

روح الله رشیدی ادامه داد: ما در قبال مردم پاسخگو هستیم و باید در خصوص تعرفه عوارض محلی اطلاعات جامع و کاملی داشته باشیم و به همه توضیحات لازم را ارائه دهیم.

وی افزود: برای همین منظور بهتر است ابتدا منابع مصرفی را مشخص و سپس وضعیت درآمدی را تعیین کنیم زیرا اگر رویکردمان انقباضی است اول باید هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

رشیدی بیان کرد: دفترچه‌ای که از تعرفه قرار است منتشر شود، پیچیده بوده و باید در سال‌های گذشته ساده‌ سازی فرمول‌ها انجام می‌شد که متاسفانه رخ نداده است و بیش از ۳۰ هزار پرونده تعیین تکلیف نشده و معلق مانده است!

▪️شهرداری تنها به عوارض محلی اتکا کرده است

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نیز گفت: کارشناسان متخصصی در کمیسیون‌ها حضور دارند که می توانیم از این متخصصان و مدیران شهرداری تبریز دعوت کنیم تا در خصوص تعرفه‌ عوارض محلی اقدامات کارشناسانه تری انجام شود.

پرویز هادی ادامه داد: عمده‌ ترین درآمد شهرداری‌ ها از محل پروانه و ماده ۱۰۰ است و غیر از این درآمد چندانی ندارند و با توجه به اینکه هزینه‌ جاری شهرداری بالاست لذا باید در این خصوص چاره‌اندیشی به عمل آید!

دبیر شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: افزایش تعرفه عوارض محلی به نفع شهرداری و شهروندان نیست چرا که تعرفه عوارض محلی در مناطق کم برخوردار شهر منجر به ساخت و سازهای غیرمجاز خواهد شد.

احد صادقی افزود: برای اینکه بتوانیم شهر را به نحو احسن اداره کنیم باید هزینه‌ها را مدنظر قرار دهیم و به کاهش هزینه‌های جاری نیز بیندیشیم زیرا شهرداری فارغ از اینکه درآمد پایداری را به خود اضافه کند تنها به عوارض محلی اتکا کرده است که نباید اینگونه باشد!

▪️تنها ۷۳ درصد درآمد سال جاری شهرداری محقق شده است

شهردار کلانشهر تبریز نیز در این خصوص گفت: در بحث درآمدهای پایدار، زمانی عوارض یک درصد فروش از کارخانه‌ها می‌گرفتیم و شهرداری کارشناسانی در این خصوص داشت، اکنون چندین سال است که این مبلغ تحت عنوان ارزش‌ افزوده تجمیع شده و دولت اطلاعات دقیقی از میزان درآمد خود از این ناحیه ارائه نمی کند!

عباس رنجبر افزود: سال گذشته، دولت به تعهد پرداخت ۳ درصدی سهم شهرداری ها از درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مالیات عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری از نظر نیروی انسانی هزینه جاری زیادی دارد اما یک دستگاه خدماتی است که خدماتی از قبیل تنظیف، آسفالت، فضای سبز و غیره ارائه می‌دهد.

رنجبر اضافه کرد: شهرداری به نوعی درآمد خود را به مردم باز می‌گرداند و باید درآمد شهرداری از سهم دولتی مشخص شود تا فشاری به مردم وارد نشود.

شهردار تبریز یادآور شد: به عنوان مثال، عوارض پروانه در خیابانی در شهرک زعفرانیه ۲۰۰ هزار تومان برای هر متر است ولی هر متر آپارتمان در آنجا ۲۰ میلیون تومان است، یعنی یک درصد ارزش آنها را به عنوان عوارض اخذ می‌کنیم.

رنجبر تأکید کرد: ما در بافت‌های فرسوده پروانه رایگان ارائه می‌دهیم و قبلاً قرار بود اعمال تخفیف ۵۰ درصدی را دولت پرداخت کند ولی اکنون ۱۰۰ درصد آن بر عهده شهرداری گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: هزینه تجهیزات پلیس راهور را هم بر عهده شهرداری گذاشته‌اند و می‌خواستند آب و فاضلاب را نیز بر عهده شهرداری‌ها بگذارند که در سال جاری با آن مخالفت گردید.

وی با بیان اینکه خروجی تعرفه عوارض برگشت به مردم است خاطرنشان کرد: بودجه هزینه‌ای ما عین درآمد ۲۵ درصد افزایش یافته است لذا ۷۳ درصد درآمد شهرداری در سال جاری محقق شده که مبلغ ۸۵۴ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تا آذرماه از محل عوارض پروانه ساخت بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.