“عصرآزادی” از پیامدهای صعود غیرحرفه ای به ارتفاعات کوهستانی میشو در فصل سرما گزارش می دهد؛ نگرانی به خاطر بی اعتنایی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: عملیات جستجوی دو شهروند شبستری گم شده تا یافتن آن‌ها در کوهستان میشو به وسعت ۵۰ کیلومتر مربع تداوم خواهد داشت

 ?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

از یک هفته پیش دو کوهنورد شبستری که عمو و برادر زاده بودند در ارتفاعات رشته کوه میشو آذربایجان شرقی مفقود شده‌اند و پس از گذشت یک هفته جستجوی همه جانبه، هنوز هم خبری از آنها نیست و تلاشها برای یافتن آنها از سوی نیروهای امدادی کماکان ادامه دارد.

این دو کوهنورد غیرحرفه‌ای بدون تجهیزات کامل کوهنوردی و بدون اطلاع محل دقیق مقصدشان، صبح روز جمعه گذشته اقدام به صعود به ارتفاعات شانجان رشته کوه میشو می‌کنند اما با توجه به بارش برف و کولاک در منطقه و خاموش شدن موبایل، دسترسی به آن‌ها تاکنون میسر نشده است!

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه موبایل کوهنوردان مفقود شده خاموش بوده و هیچگونه سیگنالی از آنها دریافت نمی‌شود گفت: اگر تلفن همراه یکی از آنها روشن بود به راحتی می‌ توانستیم مختصاتشان را بیابیم!

میرعلی سیدی افزود: در این راستا با اداره مخابرات شهرستان هماهنگ شده و منطقه‌ای که آخرین سیگنال از آن دریافت شده بود را بررسی کردیم که این سیگنال نیز حوالی ساعت ۲۳ روز جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ از سمت ارتفاعات شانجان شبستر بوده است!

وی خاطرنشان کرد: احتمال زنده بودن این دو کوهنورد ضعیف است چرا که هیچگونه تجهیزاتی با خود همراه نداشتند مگر اینکه در یکی از آلونک‌ هایی که توسط عشایر و یا سایر کوهنوردان ساخته شده است ساکن شوند تا زنده بمانند و احتمال آن نیز با توجه به بارش سنگین برف، چندان بالا نیست!

▪️شرط زنده ماندن در کوههای آذربایجان آشنایی با تکنیک های بقا در زمستان است!

زمستان سال گذشته هم یک کوهنورد در ارتفاعات میشو گم شده بود که با تلاش تیم امدادی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نجات یافت اما یک هفته پیش وقتی که برف زمستانی آرام آرام شروع به باریدن می کرد دو کوهنورد غیرحرفه ای اهل شبستر به ارتفاعات میشو صعود کرده و به دلیل آشفتگی هوا، خبری از آنها نشد!

میشو از رشته کوه‌های آذربایجان شرقی در حد فاصل شهرستانهای شبستر و مرند است که بلندترین قله آن، علی علمدار با ارتفاع ۲ هزار و ۸۵۵ متر در شمال دریاچه ارومیه قرار دارد و جلگه تبریز و دریاچه ارومیه را از جلگه مرند جدا می‌کند.

فلک داغی با ارتفاع ۲ هزار و ۸۴۷ متر معروف ترین قله رشته کوههای میشو می‌باشد که صعود به آن از استقبال بیشتری برخوردار بوده و در تمام فصول سال کوهنوردان به این قله صعود می‌کنند اما در فصل سرما وضعیت متفاوت است!

با همه مهارت ها و برنامه ریزی ها، در محیط وحشی کوهستان باز هم متغییرها و مشکلات دور از ذهن زیاد پیش می آیند و گاهی همه برنامه ها را به هم می ریزند، پس هر بار که زمستان به کوه می رویم باید این آمادگی را داشته باشیم که شاید مجبور شویم شب را بدون سرپناه در کوهستان بمانیم، در چنین شرایطی شرط زنده ماندن آشنایی با تکنیک های بقا در زمستان است.

از کندن غار برفی و شب مانی در آن تا حفظ انرژی درونی با عایق بندی بدن با وسایل موجود و جیره بندی خوراک و آب باقی مانده؛ مهارت هایی که جز از طریق آموزش و تمرین به دست نمی آیند!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هیچ اثری از دو کوهنورد گمشده در رشته کوههای میشو نیست گفت: حدود ۶۰ نفر از نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر از تبریز و شهر‌های شبستر، تسوج، خامنه و مرند در محل کوه میشو حضور یافته و مشغول جستجوی مفقودان بودند که نتیجه ای در بر نداشت.

محمدباقر هنربر افزود: در عملیات جستجو از پهپاد جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی و خودروی آرگو برای حمل نیرو‌ها استفاده گردید و تیم پهپادی امدادگران جمعیت هلال احمر نیز به جمع جستجوگران پیوستند که متاسفانه بی نتیجه شد!

▪️به هشدارهای مردم بومی نسبت به شرایط بد جوی منطقه اعتنا نمی‌ کنند!

این دو کوهنورد غیرحرفه‌ای بنا بر گفته‌ خانواده و اطرافیانشان، بدون هیچگونه تجهیزات و عدم اطلاع محل دقیق مسیرشان به خانواده، صبح روز جمعه گذشته – ۲۴ دی ۱۴۰۰ – اقدام به صعود به کوه میشو و ارتفاعات شانجان می‌کنند و حتی به هشدارهای مردم بومی و روستائیان محل نسبت به شرایط بد و ناپایداری جوی در این منطقه اعتنا نمی‌ کنند!

با توجه به اینکه ارتباط خانواده با آنها قطع می‌شود و تا نیمه‌های شب از آن‌ها خبری نمی‌رسد حوالی ساعت سه بامداد شنبه، خانواده دو کوهنورد، گم شدن آنها را به کلانتری شهرستان اطلاع می‌دهند.

با توجه به اینکه محل مفقود شدن در حوزه شهرستان شبستر بود، تیم هلال احمر این منطقه با تهیه تجهیزات لازم از ساعت ۵ صبح روز شنبه عملیات تجسس را آغاز می‌کند لذا عملیات با الحاق تیم‌های تجسس هلال احمر مرند و تبریز تا حوالی ساعت ۹ شب شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود!

با توجه به تاریکی هوا، بارش برف، نبود دید و احتمال خطر برای نیروهای امداد و نجات، عملیات به صبح فردای آن روز موکول می‌شود و متاسفانه صبح یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ نیز با بارش مجدد و سنگین برف در منطقه، وجود خطر ریزش بهمن و عدم دید کافی، امدادگران مجبور می شوند تا با دستور و هماهنگی فرمانداری شبستر، بار دیگر عملیات تجسس را متوقف کرده و تا بهبود شرایط جوی صبر کنند.

متاسفانه علیرغم وجود امکانات هوشمند در سطح آذربایجان شرقی، صدور هشدارهای جوی هواشناسی، معلوم بودن زمان دقیق و میزان بارش در منطقه حتی از یک هفته قبل، برخی از شهروندان به مسائل حساس طبیعت گردی اعتنایی نکرده و با این کم لطفی‌ها، درگیر چنین مسائل ناگواری می شویم.

به گفته یک کوهنورد باتجربه، زمانی هیچگونه امکاناتی نداشتیم و کوهنوردان پس از صعود به کوه با وضعیت بد جوی و ناپایداری هوا غافلگیر می‌شدند اما امروزه با وجود داشتن امکانات آخرین مدل، با اینگونه موضوعات غافلگیر می‌ شویم که این امر به بسترسازی فرهنگی باز می‌گردد تا مردم نسبت به بهره گیری صحیح از امکانات اهتمام ورزند!

▪️جستجوها پس از گذشت یک هفته در منطقه شانجان شبستر کماکان ادامه دارد!

عملیات جستجو برای یافتن دو کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات کوه میشو در منطقه شانجان از توابع شهرستان شبستر پس از گذشت یک هفته کماکان ادامه دارد اما تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است!

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: به دنبال اعلام مفقودی این دو کوهنورد، از نخستین ساعات بامداد شنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر از شهرهای شبستر، خامنه، تسوج، مرند و معاونت امداد و نجات استان و کوهنوردان هیات کوهنوردی و سایر دستگاه‌های امدادی مشغول جستجو در ارتفاعات شدند.

حمید حسین پور افزود: عملیات جستجو هر روز از نخستین دقایق صبح با روشن شدن هوا از چندین جبهه کوهستان میشو از جبهه شمالی مشرف به شهرستان مرند و جبهه جنوبی مشرف به شهرستان شبستر با بیش از ۶۰ نفر نجاتگر کوهستان و امدادگر و نیروهای مردمی و کوهنوردان زبده آغاز شده و تا پایان غروب خورشید و تاریکی هوا ادامه داشت.

وی اضافه کرد: از چهارمین روز حادثه از سگ‌های زنده یاب هلال احمر و از پهپاد تیپ مکانیزه امام زمان (عج) سپاه نیز برای پایش بخشی از رشته کوه بهره مند شدیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: تیم‌های هلال احمر و نیروهای مردمی در روزهای گذشته با بهره گیری از پهپاد امدادی و خودروی برف روب آرگو و دوربین‌های امدادی، اقدام به پایش بخش اعظمی از کوهستان میشو و پناهگاه‌های متعدد از جمله پناهگاه گوی زنگی نمودند.

وی اظهار کرد: عملیات جستجوی ۲ نفر شهروند گم شده به نام‌های فتح الله جوادی و بابک جوادی تا یافتن آن‌ها در کوهستان میشو به وسعت ۵۰ کیلومتر مربع تداوم خواهد داشت و نجاتگران اقدام به سونداژ بهمن یا همان جستجوی عمقی با استفاده از میله های مخصوص، جستجوی اتاقک‌ها و جان پناه‌ها و مناطق پر خطر و پرتگاه‌ها و بهمن‌های سقوط کرده می‌ کنند.

▪️در جبهه های جنوبی کوهستان که آفتابگیر است احتمال وقوع بهمن پایین است

یک کارشناس ورزش کوهنوردی منطقه شبستر با اشاره به اینکه کوهنوردان حتی الامکان در روزهای زمستانی به ویژه روزهای برفی نباید به کوهستان بروند گفت: با توجه به بارش برف و باران، برودت هوا و افت دما در این فصل، کوهنوردی می تواند خطراتی را برای افراد به همراه داشته باشد.

پرویز میرزایی نیا ادامه داد: یکی از مهمترین خطراتی که در این فصل کوهنوردان را تهدید می کند ریزش بهمن در کوه است که این پدیده معمولاً تابع هیچ قانونی نیست و هر آن ممکن است اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه شیب های ۳۵ الی ۴۵ درجه مستعدترین و خطرناک ترین شیب برای وقوع بهمن در کوهستان است افزود: با این حال گاهاً در شیب های کمتر هم وقوع بهمن را داشته ایم لذا نشستن برف روی یخبندان و یخبندان پس از بارش برف احتمال وقوع بهمن را در کوهستان بالاتر می برد.

میرزایی اضافه کرد: معمولاً در جبهه های جنوبی کوهستان که آفتابگیر است احتمال وقوع بهمن پایین است، برای همین کوهنوردان می توانند ۷۲ ساعت پس از بارش برف برای کوهنوردی در این مناطق اقدام کنند، اما در جبهه های شمالی که آفتابگیر نیست، نباید تا یک هفته بعد از بارش برف به این مناطق رفت.

وی با  تاکید بر اینکه کوهنوردان در این فصل نباید به تنهایی یا دو نفره برای رفتن به رشته کوه ها اقدام کنند یادآور شد: در این فصل خطر حمله حیوانات وحشی همچون خرس و گرگ در کوهستان وجود دارد، بنابراین به تنهایی به کوهستان رفتن در این فصل از سال کار بسیار خطرناکی است.

مسئول یکی از تورهای کوهنوردی آذربایجان شرقی با بیان اینکه علاقه مندان کوهستان در فصل زمستان باید با تجهیزات مناسب و کافی به کوه بروند تاکید کرد: گذراندن دوره های آموزشی لازم و همچنین آشنا بودن با نحوه استفاده از تجهیزات می تواند به کوهنوردان کمک کرده و آنها را از خطرات احتمالی کوهستان های خشن مصون سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.