اکبر فتحی: آذربايجان شرقي در توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور رتبه نخست را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عمده‌ ترين سياست تنظيم بازار را افزايش عرضه محصولات کشاورزی دانست؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقی به مناسبت ایام دهه فجر در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی از اجراي سيستم هاي نوين آبياري در ۷۰ هزار هکتار از اراضي کشاورزي این استان خبر داد.

▪️افزايش توليد موجب تعديل قيمتها مي شود تا به حذف واسطه ها منجر گردد

اکبر فتحی با اشاره به تشکيل معاونت توسعه بازرگاني و صنايع کشاورزي به منظور يکپارچه سازي فرآيند توليد تا مصرف محصولات کشاورزی گفت: وظيفه اين معاونت، نظارت بر بازار محصولات کشاورزي بوده و بر اين اساس کليه مراحل مربوط به زنجيره تامين، توزيع و نظارت بر کالا برعهده جهادکشاورزي است.

وي ادامه داد: ممکن است اين معاونت که تنها ۱.۵ ماه از شروع فعاليت آن مي‌گذرد ناهماهنگي‌ها و نواقصاتي داشته باشد اما به مرور جبران خواهد شد و شهروندان و هم استانی هاي عزيز مي‌توانند هر گونه نارسايي و تخلف در بازار عرضه محصولات کشاورزي را به شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند تا همکاران نظارت و بازرسي، اقدامات لازم را انجام دهند.

فتحي افزود: تشکيل اين معاونت در ذيل قانون انتزاع انجام گرفته که اقدامي بسيار مهم و ضروري در راستاي مسئول قرار دادن يک دستگاه مخصوص در بحث توليد، عرضه و نظارت بر محصولات کشاورزي است چرا که قبلاً دستگاه‌ هاي مختلفي براي عرضه و نظارت يک محصول فعاليت مي‌کردند.

وي با اشاره به اينکه با حذف واسطه ها قيمت محصولات کشاورزي به سمت تثبيت و تعادل حرکت کرده است اضافه کرد: عمده سياست دولت و بخش کشاورزي برخورد قهرآميز با بازار نيست بلکه افزايش توليد موجب تعديل قيمتها مي شود و بر اين اساس اقداماتي را در جهت حذف واسطه ها انجام شده است از جمله ايجاد سامانه بازرگام و عرضه کالاهاي اساسي با قيمت مناسب که به صورت اينترنتي عرضه مي شود.

فتحی با اشاره به فعاليت سامانه بازرگام گفت: اين سامانه با هدف حذف واسطه‌ها و استفاده از بستر هوشمندسازي آغاز به کار کرده و با عرضه کالاهاي اساسي در آن، قيمت مرغ و تخم مرغ به ثبات رسيده است لذا کالاهاي ديگري نيز به مرور در اين سامانه عرضه می شوند.

▪️فلفل های استان به علت عدم تناسب استانداردهاي کاشت روسيه بازگردانده شدند

وي با بيان اينکه از آذربایجان شرقی هيچ محصول سيب برگشت خورده‌اي به روسيه نداريم و محصول برگشتي از اين کشور نيز مربوط به فلفل است تاکید کرد: فلفل‌هاي آذربايجان شرقي هيچ مشکلي نداشتند و تنها به علت عدم تناسب استانداردهاي کاشت فلفل روسيه با ايران اين محصولات به کشور بازگردانده شد زیرا سموم استفاده شده براي کاشت و پرورش فلفل جزو استانداردهاي کشاورزي کشور روسيه نبوده و در نتيجه محصولاتي که با اين سموم کاشت شده است نيز مورد قبول اين کشور نيست اما همين محصول به چند کشور ديگر به علت سازگار بودن با استانداردهاي آنان صادر شد.

فتحی خاطرنشان کرد: سمومي که براي کشور روسيه ممنوع است را به کشاورزان ابلاغ و تاکيد کرديم که قطعاً از آن سموم استفاده نشود لذا کارشناسان فني سازمان نيز دائم در حال کنترل هستند تا مبادا مشکلي از اين بابت به وجود آيد!

وي در خصوص بحث سيب زميني و کمبود عرضه در بازار گفت: کمبود محصول سيب زميني در سطح کشور با راهکارهاي انجام گرفته تا حدودي تعديل يافته و اکنون حداقل ۴۰ هزار تن سيب زميني در انبارهاي استان وجود دارد که ۲۰ هزار تن از آنها مازاد بر نياز است، اين محصول که جزو محصولاتي بدون تعيين قيمت مصوب است در هنگام کاهش عرضه به بازار با افزايش قيمت مواجه مي‌شود و تنها زماني قيمت آن کاهش مي‌يابد که عرضه را افزايش دهيم.

فتحي افزود: سيب زميني در سامانه بازرگام با قيمت ۹۸۰۰ تومان عرضه مي‌شود در حالي که قيمت آن در ميادين ۱۰ هزار و در بازار تا ۱۲ هزار تومان است.

وي در خصوص دليل افزايش قيمت گوشت نيز اظهار کرد: با شرايط نامساعد آب و هوايي هفته‌هاي گذشته، عرضه دام در ميادين کاهش يافته و از طرفي کشور به دليل عدم تحويل نهاده‌هاي وارداتي از سوي واردکنندگان، با مشکل تامين نهاده‌هاي دامي مواجه بود اما اکنون بارگيري نهاده‌ها آغاز شده و مشکلات موجود طي روزهاي آتي حل خواهند شد.

▪️توليد محصولات کشاورزي استان داراي رتبه‌هاي برتر در سطح کشور هستند

فتحی در خصوص مزيت انتقال آب ارس به دشت تبريز افزود: با اجراي اين طرح، اراضي ديم منطقه تبديل به اراضي آبي مي‌شوند که مزيت آن توليد محصولاتي با تنوع بالا و ارتقاي سطح توليد است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص سيماي کشاورزي استان تشريح کرد: يک ميليون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضي سطح زيرکشت در استان وجود دارد که عمده اين اراضي یعنی بالغ بر ۹۰۰ هزار هکتار ديم و باقي اراضي به صورت نيمه آبي و نه آبي مطلق هستند.

وي با اشاره به پرورش ۷ ميليون راس دام سنگين و سبک در استان افزود: سالانه به ميزان پنج ميليون تن انواع محصولات کشاورزي در استان توليد مي‌شوند که تنها سه ميليون تن از آنها مربوط به محصولات زراعي است.

فتحی با بيان اينکه توليد ۲۱ قلم محصول کشاورزي استان داراي رتبه‌هاي يک تا شش در سطح کشور هستند اظهار کرد: آذربايجان شرقي داراي پنج ميليون و ۲۰۰ هزار تن ظرفيت صنايع تبديلي و تکميلي از جمله بسته بندي، فراوري و نگه داري شامل انبارهاي پايين و بالاي صفر درجه محصولات کشاورزي است.

وی ادامه داد: نزديک به ۷۰ هزار هکتار از اراضي آذربایجان شرقی که عمدتاً در پاياب سدها قرار دارند به شبکه‌هاي فرعي آبياري مجهز هستند به همين ميزان نيز آبياري نوين در سطح استان گسترش يافته و هر يک از اين ظرفيتها قابل قياس با وضعيت آبياري دوران پيش از انقلاب نيست.

فتحی با اشاره به پيشتازي استان در مکانيزاسيون بخش کشاورزي تاکید کرد: کشاورزي کشور در دوران پيش از انقلاب فقط متکي به اصول سنتي بود اما امروز از اين مقوله فاصله گرفته و به سمت صنعتي شدن در حال حرکت هستيم لذا الزام اوليه براي صنعتي شدن کشاورزي نيز استفاده از ماشين آلات کشاورزي و ارتقاي ضريب مکانيزاسيون است!

▪️حوضه درياچه اروميه به عنوان محل توليد و سطح زير کشت در حال نابودي است

وي با بيان اينکه آذربايجان شرقي در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور رتبه نخست را دارد گفت: در مناطقي که حتي نمي‌توان تصور کرد احداث گلخانه‌ها شدت گرفته و حتي امروز هريس داراي بزرگترين سطح گلخانه استان بعد از جلفا با مساحت ۲۰ هکتار بوده و قرار است گلخانه ديگري نیز در سطح ۸۰ هکتار از اراضی اين شهرستان احداث گردد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي در ادامه با بيان اينکه کشاورزي در معرض انواع تهديدات و بلاياي طبيعي به خصوص بحران کم آبي قرار دارد گفت: در آذربايجان شرقي تمام بلاياي طبيعي بر بدنه بخش کشاورزي وارد مي‌شود و حوضه درياچه اروميه به عنوان محل توليد و سطح زير کشت ۴۶ درصد از کل محصولات کشاورزي استان در حال نابودي است اما با اين شرايط، با ورود مهندسي و علم و دانش به بخش کشاورزي شاهد افزايش ۳.۵ برابري توليد محصولات استان نسبت به دوران پيش از انقلاب هستيم.

وي در خصوص حق آبه آذربایجان شرقی از حوضه درياچه اروميه نيز اظهار کرد: طي پنج سال اخير با کاهش ۳۶ درصدي مقدار حقابه  تخصيص يافته به بخش کشاورزي استان از اين حوضه هستيم اما تجهيز ۴ هزار هکتار اراضي منطقه به آبياري تحت فشار – در حالي که ميزان مصوب ۲۸۰۰ هکتار بود – اجازه ندادیم که در حوضه درياچه اروميه با کمبود توليد مواجه شود وگرنه اکنون بايد هيچ کشتي در اين منطقه انجام نمي‌گرفت!

فتحی با بيان اينکه جهادکشاورزي به جاي افزايش سطح زيرکشت، به دنبال ارتقاي سطح عملکرد توليدات است افزود: علاوه بر حوزه زراعت و باغباني در حوزه دام و طيور نيز با ارتقاي سطح عملکرد مواجه هستيم که از طريق تغيير نژاد دام‌ها و چندقلو زايي ميسر شده است.

▪️ميوه‌هايي با کيفيت بالا و جهت صادرات در سردخانه‌ هاي استان وجود دارند

وی اضافه کرد: با افزايش تولد دام‌هاي چندقلو و توليد طيور با نژاد زودبازده، توليدات اين بخش متناسب با افزايش جمعيت استان ارتقا يافته و به خصوص در حوزه طيور، سرمايه گذاريهاي فوق العاده‌اي انجام گرفته و يا در حال انجام است.

فتحی با تاکيد بر اهميت مقوله امنيت غذايي و لزوم ارتقاي سطح توليدات نسبت به رشد جمعيت افزود: منابع توليد از جمله آب و خاک با شرايط اقليمي کنوني در حال نابودي است اما اميدواريم با اهتمام کشاورزان زحمتکش استان بتوانيم اين شرايط را پشت سر بگذاريم.

وي با اشاره به افزايش قابل توجه صادرات بخش کشاورزي استان نسبت به دهه‌هاي گذشته گفت: توليدات صادرات محور نيز در استان افزايش يافته و ميوه‌هايي با کيفيت بالا و جهت صادرات در سردخانه‌هاي استان وجود دارند.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به اجرای طرح جهش توليد در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضي ديم استان یادآور شد: در اين اراضي با اصلاح الگوي کشت و کاهش مصرف آب، به دنبال کشتي با اصول صحيح کشاورزي هستيم و در اين راستا کارشناسان جهاد کشاورزي در کنار کشاورزان بوده و اصول مورد نياز را آموزش مي‌دهند.

وي در خصوص لزوم به کارگيري شرکتهاي دانش بنيان در بخش کشاورزي اظهار کرد: مراکز رشد کشاورزي در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان مستقر هستند اما شرکتهاي دانش بنيان فقط در بحث ساخت ادوات کشاورزي فعاليت مي‌کنند و در خصوص توليدات کشاورزي، هيچ شرکت دانش بنياني به صورت مستقيم ورود نکرده است.

▪️شرکت هاي دانش بنيان مي‌توانند طرحهاي خود را به صورت پايلوت اجرايي کنند

فتحی خاطرنشان کرد: شرکت هاي دانش بنيان متقاضي مي‌توانند طرحهاي خود را با هماهنگي جهادکشاورزي، به صورت پايلوت در يک منطقه اجرايي کنند تا در صورت رضايت اهالي منطقه و کشاورزان، بتوانند طرحهاي خود را در سطح بيشتري گسترش دهند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه کشورهای آذربايجان و ارمنستان ظرفيت مناسبي براي کشاورزي فراسرزميني دارند گفت: در صدد استفاده از ظرفيت اين کشورها براي کشت محصولات مورد نياز خود هستيم لذا محصولاتي مانند ذرت، جو و دانه هاي روغني به عنوان کشت فراسرزميني مدنظر مي باشند و کشورهاي هدف نيز در اين خصوص مشخص شده است.

وي افزود: کشورهاي آفريقايي و  ونزوئلا از ظرفيتهاي کافي خاک و آب در اين خصوص برخوردار هستند اما مسافت و فاصله زيادي تا کشورمان دارند بر اين اساس تلاش مي کنيم براي استفاده از اين ظرفيت از کشورهاي همسايه مثل جمهوري آذربايجان و ارمنستان استفاده شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي اضافه کرد: البته در اين راستا ارمنستان هم خودش براي کشت فراسرزميني اعلام آمادگي کرده که ظرفيت مناسبي است.

فتحی با بيان اينکه شرايط خشکسالي سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدي توليد برنج ايراني شده است و در شرايط کنوني با افزايش عرضه مي‌توان قيمت آن را در بازار کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: در راستاي ايجاد تعادل در بحث قيمت برنج، انواع برنج‌هاي وارداتي همچون هندي، پاکستاني و تايلندي از طريق اداره کل غله استان تهيه شده و قرار است در فروشگاه‌هاي سطح استان توزيع گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.