“عصرآزادی” از شوک جدید تصمیم گیران به بازارهای موبایل کشور گزارش می دهد؛ محدودیت همیشه گران تمام می شود!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یک کارشناس می گوید با توجه به قرارگیری گوشی‌های اپل در لیست کالاهای لوکس آیا واردات گوشی‌ توسط مسافران هم ممنوع می‌شود؟

اعمال محدودیت برای واردات گوشی‌های برند اَپل Apple قیمت محصولات آن را با تغییرات زیادی در بازارهای داخل کشور مواجه کرد که می توان یک شوک بزرگ دانست که با امتناع فروش این کالا به متقاضیان روبروست!
با قرار‌گرفتن موبایل های آیفون در گروه کالایی ‌۲۷ رسماً ثبت سفارش واردات محصولات اپل محدود گردیده و بازار این کالا که در یک‌ ماه گذشته شاهد نوسان‌های شدیدی بود، با شوک جدیدی مواجه گردید!
گروه ۲۷، کالاهایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود که لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، موز و کمپوت آناناس و برخی دیگر از جمله کالاهایی هستند که در قالب این گروه بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.
نکته جالب توجه اینکه پیش از این نیز اعلام شده بود واردات موبایل های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است که تعجب آگاهان اقتصادی را به همراه دارد و حال با تصمیم جدید درباره محدودیت یا ممنوعیت گوشی های آیفون، همگان متعجب می گردند!
▪️محدودیت واردات آیفون وجود صندوق حمایت از تولید موبایل را بی‌معنی می‌کند!

واردات گوشی‌های پرچم‌دار تعرفه ۵ درصدی داشت که به ۱۲ درصد افزایش یافته و قرار بود مابه‌التفاوت ۷ درصدی در صندوق حمایت از تولید موبایل نگهداری شود ولی حالا با ممنوعیت و یا به تعبیر دولتی ها محدودیت واردات آیفون عملاً وجود صندوق حمایت از تولید موبایل هم بی‌معنی می‌شود!
موضوع دیگری که کارشناسان در نقد تصمیم اخیر اعلام می‌کنند بحث خدمات پس از فروش برند اپل است؛ به طوری که خدمات پس از فروش این بِرند در ایران ۱۸ ماهه است و وقتی واردات ممنوع یا محدود شود شرکت‌ها برای تهیه قطعات این نوع گوشی‌ها و خدمات پس از فروش نیز با مشکل مواجه می‌شوند.
کارشناسان معتقدند سیاستگذاری فعلی برای ایجاد صرفه‌ جویی ارزی، موفقیت‌آمیز نخواهد بود و در صورت اعلام رسمی ممنوع شدن و حتی محدودیت واردات آیفون، قیمت این گوشی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و حتی دیگر گوشی‌های بازار نیز از این گرانی متاثر می‌شوند.
بررسی‌ها از بازار موبایل مناطق مختلف کشورمان نیز نشان می‌دهد که فروشندگان این نوع گوشی‌ها فعلاً با واهمه از احتمال توقف واردات آیفون، کالاهای موجود را با احتیاط بیشتری عرضه می‌کنند و تا همین جا نیز قیمت این گوشی‌ها نسبت به اواخر سال گذشته بسیار بالا رفته است!
تحلیلگران بازار معتقدند ایجاد مانع برای واردات آیفون تاثیر زیادی هم بر بازار موبایل و سایر برندها و هم بر دارندگان فعلی محصولات اپل می‌گذارد زیرا به گفته آنها، از نظر تکنولوژی تفاوت چندانی بین گوشی‌های رده بالای برندهای دیگر مانند سامسونگ و اپل وجود ندارد و معلوم نیست چرا سیاستگذار صرفاً روی واردات برند آیفون اعمال نظر کرده است؟!
نکته عجیب تر اینکه به نظر می‌رسد دولت برای برون‌رفت از بحرانی که به واسطه انحصار در بازار خودرو به وجود آمده به سراغ بازار دیگری آمده که به دلیل محدودیت‌های مختلف حاکم بر آن عملاً قیمت تمام شده گوشی ها برای خریدار داخلی بسیار بالاتر از قیمت آن در کشورهای همسایه است!
برای هضم این مبحث اشاره به یک مثال کفایت می کند و آن اینکه، خودروهایی که ۱۰ سال عمر دارند این روزها گران تر از خودروی صفر کیلومتر فروخته می شوند و همین نشان می دهد ممنوعیت واردات با یک کالا چه می کند لذا در حوزه موبایل نیز محدودیت های بی مورد بدون تردید زمینه را برای افزایش قیمت ها مهیا خواهد کرد!
▪️شوک دیگری بر امنیت روانی مردم با افزایش قیمت های روزمره خواهد بود!

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون به کشور خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعیه سامانه تجارت، تمام مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه ۲۷ قرار گرفت که به معنی قرار گرفتن آنها در لیست کالاهای لوکس ممنوعه است!
امیر اسحاقی ادامه داد: ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون به کشور می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد که از جمله آنها افزایش قاچاق است زیرا در حال حاضر واردات گوشی قاچاق از طریق رویه مسافری بار دیگر قوت گرفته و حجم بسیار زیادی از گوشی های قاچاق از این طریق وارد بازار شده است.
وی دیگر نتایج منفی ممنوعیت را افزایش سرقت گوشی اپل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه اکنون گوشی های اپل در دست مصرف کننده است و بازار نیازمند قطعات برای تعمییرات است افزایش سرقت برای خُرد کردن گوشی و مصرف قطعات رو به افزایش خواهد گذاشت.
اسحاقی یادآور شد: در حال حاضر ۵ هزار واحد صنفی به صورت مستقیم در حوزه گوشی های اپل کار می‌کند و ممنوعیت واردات این مدل گوشی زیان و بیکاری آنها را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به پیشنهاد این اتحادیه قبل از اجرای ممنوعیت و محدودیت آیفون گفت: ما به مسئولان پیشنهاد دادیم تا ورود مدل جدید گوشی اپل به بازار که کمتر از ۲ ماه است، ممنوعیت واردات این برند را اجرا نکنند تا فرصتی برای کاهش نتایج منفی این ممنوعیت باشد!
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: در مدت زمان کوتاه تصمیمات متعددی در حوزه تلفن همراه گرفته شده است و این تصمیمات بازار این کالاها را آشفته کرده و حال با ممنوعیت و حتی محدودیت، شرایط بازار بدتر خواهد شد.
اسحاقی افزایش عوارض واردات گوشی موبایل بالای ۶۰۰ دلار از ۵ به ۱۲ درصد، تغییر ارز تخصیصی به واردات این کالا و اجبار به دریافت ارز از تالار دوم بورس را از نمونه‌های این تصمیمات نادرست برشمرد و اضافه کرد: اینگونه محدودیت ها شوک دیگری بر امنیت روانی مردم در شرایط افزایش قیمت سایر کالاها خواهد بود که بسیار قابل تامل است!
▪️دور زدن سیستم رجیستری برای قاچاقچیان موبایل توجیه پذیر خواهد شد!

سالانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار صرف واردات گوشی‌های پرچمدار و به ویژه آیفون می‌شود که با تداوم این تصمیم، واردات آیفون وارد مسیر قاچاق شده و ارز آن از بازار آزاد تامین خواهد شد که به گفته کارشناسان اقتصادی، فاجعه‌ اقتصادی را به دنبال خواهد داشت!
به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایام حجّ واجب نزدیک است بار دیگر سودجویانی از پاسپورت حجاج جهت واردات گوشی مسافری استفاده کنند که تبعات اقتصادی و ارزی ناخوشایندی در بر خواهد داشت.
در یک فلش بَک به سه سال پیش در می یابیم که وزیر جوان ارتباطات دولت دوازدهم با انتشار یک توییت به بحث سوءاستفاده از پاسپورت حجاج اشاره کرده بود که اکنون نیز در حال و هوای این ایام، بار دیگر محدودیت واردات گوشی های آیفون قوت گرفته است.
وزیر پیشین ارتباطات هم در یک اظهارنظر جالب توجه گفت: آخرین باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند یک شرکت خاص، حجم زیادی گوشی آیفون وارد کرده بود!
آذری جهرمی با اشاره به اینکه در آن از رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که گزارش سه‌ ماهه واردات گوشیهای موبایل را برایم تهیه کند افزود: گزارش گویا بود؛ شرکتی خارج از روال همیشگی، حجم زیادی گوشی آیفون وارد کرده بود!
وی اضافه کرد: در حالی که خبرهای خوبی از فروش نفت و بازگشت منابع آن از سوی دولت مطرح می‌شود و این گشایش ها به حدی بوده که خبر از عزم برای صدور مجوز واردات خودرو می‌دهند ممنوعیت ثبت سفارش گوشی موبایل به دلیل محدودیت منابع ارزی با اخبار قبلی در تناقض است!
آذری جهرمی با ذکر این نکته که چرا اصرار داشته و دارم که سیاست اعلام ممنوعیت واردات برخی گوشیهای پرطرفدار اشتباه است یادآور شد: دلیل واضح است؛ این تصمیم دور زدن سیستم رجیستری را برای قاچاقچیان مقرون به صرفه و توجیه پذیر خواهد کرد و به نوعی یکی از سیستم های کارا در مقابله با قاچاق کالا به کشور را ناکارآمد خواهد ساخت!

▪️جلوگیری از واردات آیفون باعث سرریز تقاضای جوانان به دیگر برندها می‌شود!

بسیاری از کارشناسان معتقدند حذف یک بِرَند از بازار که هم از نظر تکنولوژی مقبولیت بالایی دارد و به واسطه کیفیت مورد اعتماد و نیاز فعالیت مردم است، نادیده گرفتن حق آزادی خرید کالاست.
امروزه موبایل های هوشمند ابزار ضروری بسیاری از کسب‌ و کارهای کوچک و آنلاین را تشکیل می‌دهند و محدود کردن واردات این کالاها نادیده گرفتن نیاز جامعه است!
یک کارشناس حوزه نوآوری در این خصوص گفت: شرکت اپل به واسطه تولید محصولات با کیفیت مورد اقبال بسیاری از کاربران در سراسر جهان است از این رو حذف این برند از بازار ایران نتیجه‌ای جز محروم کردن مردم از یک کالای با کیفیت ندارد.
مرتضی توکلی ادامه داد: حال سوال این است اگر آیفون یک گوشی لوکس محسوب می‌شود سایر گوشی‌های پرچم‌دار برندهای دیگر مانند سامسونگ، شیائومی و هوآوی چه تفاوتی با آن دارند؟
وی افزود: از طرف دیگر بحث رجیستری مسافری گوشی هم عامل دیگری بر ایجاد محدودیت بر کاربران ایرانی است به طوری که بحث رجیستری گوشی که با هدف مقابله با قاچاق در فضای کشور شکل گرفت امروزه باعث تفاوت قابل توجه قیمت گوشی در بازارهای کشورهای همسایه و بازار ایران شده است.
توکلی اضافه کرد: حالا با توجه به قرارگیری گوشی‌های اپل در لیست کالاهای لوکس این پرسش مطرح است که آیا واردات گوشی‌ توسط مسافران هم ممنوع می‌شود؟
او تاکید کرد: در شرایط فعلی دولت به جای اینکه با تعیین سیاست‌های آزادانه‌تر در واردات کالاهای ضروری مثل موبایل راه را برای افت قیمت آن هموار کند با تعیین سیاست‌های سخت‌گیرانه عملاً فضای قیمتی موجود را هم متلاطم‌تر کرده است!
این کارشناس تکنولوژی اظهار کرد: دولت باید با حذف تعرفه واردات موبایل و رجیستری مسیر واردات این کالای مورد تقاضا را تسهیل کرده و از سوی دیگر جلوگیری از واردات آیفون که از نظر ارزشی یک چهارم سهم واردات گوشی به ایران را تشکیل می‌دهد باعث سرریز تقاضا به دیگر برندها می‌شود و عملاً این میزان تقاضا از بازار از بین نمی‌رود بلکه از برندی به برند دیگر منتقل می گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.