آزادراه بلاتکلیف اما پردرآمد

“عصرآزادی” از سهل انکاری های سریالی تکمیل آزادراه اورمیه – تبریز گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

وزیر راه می گوید در صورت قطع همکاری با پیمانکار پروژه باید تسویه حساب انجام گرفته و خواسته‌های اهالی منطقه مدنظر قرار گیرد!

 

آزادراه اورمیه – تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب کشورمان است که با اجرای این پروژه ۱۰ کیلومتر از فاصله بین مراکز استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی کاهش می یابد.

اجرای این پروژه  از سال ۹۱ آغاز شده تا در ۶ قطعه اجرا شود، قطعات یک و دو این آزادراه هم اجرایی شده اما با افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، رغبت سرمایه‌ گذاران و پیمانکار این پروژه برای ادامه کار کاهش یافته است به طوری که اجرای قطعه سوم از این مسیر چند سال بود که به کُندی پیش می رفت و اکنون هم متوقف شده است اما جالب اینکه اخذ عوارضی از خودروها سالهاست که انجام می گیرد!

با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای حوزه قفقاز، بهره برداری از این آزادراه می‌تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.

حالا این پروژه سه سال است که تقریباً متوقف شده و برای از سرگیری آن که در محل یک تونل ارتباطی گیر کرده، قرار است جلسه ای به منظور تعیین تکلیف ادامه کار با پیمانکار برگزار شده و اگر آنها تمایلی برای ادامه همکاری نداشته باشد یک فراخوان برای جذب پیمانکار جدید ارائه گردد!

▪️قطعه اول

ناتمام ماندن چندین ساله آزادراه اورمیه به تبریز این روزها با انتقادات بسیاری روبروست زیرا با وجود اینکه هزینه دریافت عوارض این مسیر افزایش پیدا کرده اما، تکمیل این پروژه همچنان کُند پیش می‌رود!

حال سوال اینجاست هزینه اخذ این عوارض که بیش از یک دهه از اخذ آن سپری می شود اگر برای تکمیل این آزادراه صرف نمی‌شود پس کجا هزینه می‌شود؟! آیا انصاف است برای مسیری که از کوچکترین استاندارد لازم برخوردار نیست عوارض دریافت شود؟

بنا به گفته بسیاری از شهروندانی که از این مسیر تردد می‌کنند مسیر میانگذر شهید کلانتری از کوچکترین ساختار و امکانات برخوردار نبوده و ناهمواری این جاده به خودروهای در حال عبور و مرور خسارت وارد می‌کند که هیچ مسئولی به آن اعتنا ندارد!

از سوی دیگر اما، تلاش برای تکمیل این پروژه زیربنایی حوزه راه می تواند از وقوع سالانه افزون بر یک هزار مورد تصادف رانندگی در مسیر خطرناک فعلی اورمیه – تبریز و بالعکس جلوگیری نمود که موجب جان باختن دهها تن از شهروندان این استانها می گردد.

متاسفانه سوانح رانندگی در جاده های آذربایجان شرقی سالانه جان بسیاری از هموطنان را گرفته و خانواده های آنان را داغدار می کند و همین امر باعث شده تا پروژه های آزادراهی در مسیرهای متعددی همچون تبریز – اورمیه، تبریز – اهر و تبریز – سهند آغاز به کار کنند.

بنابراین امید آن می رود با مدیریت جهادی و تلاش مضاعف مسئولان برای تامین مالی و پیشبرد پروژه، هر چه سریعتر شاهد افتتاح این پروژه ها و استفاده ایمن مردم از راهها باشیم.

▪️قطعه دوم

کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودروها، کاهش آلاینده های زیست محیطی، کاهش مسافت و مهم‌تر از همه ایمنی در سفر از مزایای توسعه آزادراه های کشورمان است که موجب جلوگیری از اتلاف منابع مادی و معنوی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر هیات دولت سیزدهم به آذربایجان غربی از تعیین تکلیف پروژه آزادراه اورمیه – تبریز خبر داد.

رستم قاسمی در بازدید از قطعه سوم این آزادراه گفت: متاسفانه پروژه سه سال است که متوقف شده و برای از سرگیری تونل پروژه باید جلسه ای به منظور تعیین تکلیف ادامه کار با بنیاد تعاون ناجا برگزار شود و در صورت عدم تمایل آنان برای ادامه همکاری در این پروژه، یک فراخوان برای جذب پیمانکار جدید ارائه شود.

وی، بازدید از این پروژه را بسیار تعیین کننده دانست و افزود: توانستیم از نزدیک آخرین وضعیت را از نزدیک مشاهده نماییم، لذا در صورت قطع همکاری با پیمانکار پروژه باید تسویه حساب انجام گرفته و خواسته‌های اهالی منطقه نیز مدنظر قرار گیرد.

قاسمی با بیان اینکه آزاد راه اورمیه – تبریز ردیف بودجه مشخصی دارد و بخشی از آن نیز مربوط به سرمایه گذاری است اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است اما تا زمانی که پروژه آزادراه اینگونه بلاتکیف باشد نمی‌توان نظر قطعی در خصوص اعتبار مورد نیاز آن داد!

وی از صدور دستورات لازم برای روکش آسفالت جاده شهید کلانتری خبر داد و یادآور شد: به زودی این مسیر تعمیر و امکان تردد آن تا آماده شدن آزادراه برای وسایط نقلیه فراهم می گردد.

▪️قطعه سوم

در حقیقت، تحریم ها و وجود مشکلات مالی بسیار، پروژه های متعددی ناقص باقی مانده و طبق وعده دولت سیزدهم، تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت اصلی است لذا تکمیل آزاد راه اورمیه – تبریز نیز از جمله پروژه هایی است که با تکمیل آن اتفاقات بسیار خوبی برای مناطق مختلف دو استان و به ویژه آذربایجان غربی رُخ خواهد داد.

نماینده مردم اورمیه در مجلس با اشاره به جلسه اخیر استاندار و مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیگیری اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل این استان گفت: در یک سال گذشته پیگیر حل مشکلات و اتمام پروژه مهم‌ آزادراه اورمیه – تبریز بودیم که با قول مساعد وزیر راه و شهرسازی به زودی شاهد اتمام آن خواهیم بود.

وحید جلال زاده افزود: با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور و وجود زیرساخت های گمرگی و تمرکز نمایندگان و مدیران برای ایجاد هابِ اقتصادی در منطقه، اتمام آزادراه اورمیه به سِرو و تکمیل و تجهیز پایانه مرزی آن به امکانات پیشرفته، توسعه خطوط ریلی استان و ایجاد اداره کل راه آهن آذربایجان غربی در اورمیه از جمله مطالبات مهم از وزرات راه و شهرسازی بود.

وی اضافه کرد: دو حوزه حمل و نقل و مسکن مهمترین پیشران های توسعه کشور هستند و  اگر این حوزه‌ها فعال شوند، اقتصاد کشور رشد قابل توجهی می یابد.

جلال زاده تاکید کرد: تلاش برای رونق این صنعت، گامی بلند در جهت فعال کردن بخش اقتصادی است و  موتور بسیاری از بخش‌ها را نیز به حرکت در می‌آورد که وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، بسیار مصمم است!

▪️قطعه چهارم

آزادراه ها يكي از شاخص های رشد اقتصادي به حساب مي‌ آيند و به همين دليل هر چه احداث آزادراه ها و تكميل زير بناهاي حمل و نقل در كشور افزايش يابد سريعتر می توان مسير توسعه و رشد اقتصادي را طی نمود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت طرح ملی آزادراه اورمیه – تبریز گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت احصای پروژه‌ها و جذب سرمایه گذار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است که در این راستا جهت تکمیل این پروژه نیز جذب سرمایه گذار در دستور کار قرار دارد.

سیدمحسن حمزه لو افزود: هدف اصلی از جذب سرمایه گذار برای آزادراه اورمیه – تبریز که شامل ۶ قطعه می‌باشد؛ تکمیل قطعات ۱، ۲ و۴، احداث قطعه ۳، ۵، ۶ و همچنین تکمیل تونل‌هاست که مجموعاً به طول ۱۵۱ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار تکمیل پروژه به صورت مشارکتی از طرف دولت و بخش خصوصی تأمین خواهد شد ادامه داد: میزان برآورد اولیه اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان است و انتظار می‌رود میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی تا ۳ هزار میلیارد تومان تحقق یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت اتمام این پروژه اظهار داشت: تبدیل قطعه ۱ و ۲ به آزاد راه شامل احداث تقاطع‌ های غیرهمسطح، دسترسی محلی و احداث باند کُند رو از جمله اهداف مهم اجرای این پروژه است که با تکمیل آن می‌توان پایانه مرزی سِرو را به کریدورهای داخلی کشور وصل نمود!

▪️قطعه آخر

متاسفانه با گذشت یک دهه از اجرای طرح آزادراه اورمیه – تبریز، خلع ید پیمانکار و عدم ورود سرمایه‌گذار موجب شده این پروژه مهم دو استان آذربایجانی ایران به سرانجام نرسد لذا مردم این منطقه منتظر تعیین تکلیف پروژه در سفر دولت سیزدهم بودند که باید نحوه برنامه ریزی نجات آن به اطلاع عموم برسد.

واقعیت این است پس از عدم تعهد شرکت آزاد راه اورمیه – تبریز مبنی بر نگهداری ۲۰ ساله از پل میانگذر دریاچه اورمیه، هنوز قطعات اولیه آن تکمیل نشده و در کنار دریافت عوارضی های ١٣ سال اخیر، هنوز هم مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از جذب سرمایه گذار جهت تکمیل این پروژه آزاد راهی مهم با برآورد اولیه‌‌ ۵ هزار میلیارد تومان خبر می دهد که قابل تامل است!

آزادراه ارومیه به تبریز آن طور که باید و شاید روند ساخت و ساز را طی نکرده و هنوز کار زیادی برای اتمام کامل پروژه در پیش است به نحوی که قطعه سوم آن شامل احداث تونل رفت و برگشت در حدفاصل روستای سرای تا ابتدای روگذر شهید کلانتری به طول ۱۹ کیلومتر همچنان به کُندی پیش می رود و جالب اینکه مسئولان و پیمانکاران وعده داده‌ بودند کار این تونل تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید که متاسفانه محقق نشد!

در یک نگاه گذرا می توان دریافت عادلانه نیست مردم برای آزادراهی که سالیان سال است منتظر تکمیل آن هستند هزینه عوارضی هم پرداخت کرده و متولیان این امر در قبال مردم پاسخگو نباشند و این مسیر به حال خود رها گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.