امنیت مردم در تیررَس سارقان شهری

“عصرآزادی” از عواقب خطرناک سرقت تجهیزات ترافیکی در اَمن ترین کلانشهر ایران گزارش می دهد؛

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یک پژوهشگر شهری می گوید رانده‌ شدگان اجتماعی تلاش می‌کنند برای بقای زندگی خود سرقت اموال شهری و فروش آنها را در پیش گیرند!

افزایش جمعیت شهرها و استفاده بیشتر از خودروها باعث شده تعداد تخلفات رانندگی درون شهری نیز افزایش یابد لذا برای مقابله با این وضعیت و کاهش حوادث رانندگی که در اکثر مواقع به تلفات شهروندان منجر می گردد خرید تجهیزات ترافیکی پیشرفته را ضروری می سازد اما مسئله مهم، ضرورت محافظت از آنهاست تا از گزند سارقان در امان بماند!
مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت آهن و چُدن سبب شده است تا سرقت تجهیزات شهری هر روز شدت بیشتری بگیرد و دزدهایی که اغلب معتاد هم هستند جذب سرقت تابلوها، پایه های فلزی، دریچه‌های فاضلاب، نرده ها و امثال آن شوند که برای تردد سایر شهروندان حُکم امکانات سلامتی و امنیت خاطر را دارد!
ماجرا از آنجا جالب تر می شود که موضوع سرقت تجهیزات ترافیکی که قبلاً در پایتخت و برخی از مناطق کشور صورت می گرفت به تبریز رخنه کرده است که عنوان “امن ترین کلانشهر ایران” را با خود یدک می کشد و برخورد جدی با این قضیه باید مورد توجه مسئولان انتظامی و امنیتی قرار گیرد تا امنیت شهروندان زیر سوال نرود!

▪️تقاطع اول

به نظر می رسد این روزها تجهیزات فلزی و هوشمند شهری خریداران خوبی دارد که هر چه به دست سارقان برسد از پیچ‌ و مهره نرده ها گرفته تا تابلو و قطعات فلزی علایم و پایه ها و دوربین های مکانیزه تقاطع ها با خود می برند!
سرقت تجهیزات شهری اتفاق تازه‌ای نیست، دزدی دیوار‌های صوتی اتوبان ها، کابل‌های برق و سایر تجهیزات شهری سال‌هاست که در پایتخت و دیگر مناطق کشور رخ می‌دهد اما دور تند این دزدی‌ها در ماه‌های اخیر در تبریز به عنوان امن ترین کلانشهر ایران باعث توجه دوباره به این موضوع شده است!
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها سرقت تجهیزات ترافیکی شهری به شدت افزایش پیدا کرده است گفت: روزانه گزارشهای بسیاری مبنی بر سرقت این تجهیزات وجود دارد.
یعقوب وحیدکیا با ذکر این نکته که سرقت این تجهیزات مدیریت و کنترل ترافیکی شهر را با مشکلات زیادی مواجه کرده است افزود: پیشگیری از این موارد نیازمند مشارکت شهروندان و همراهی سایر سازمانهای ذیربط دارد.
وی اضافه کرد: تبعات اینگونه سرقت ها برای شهر و شهروندان غیرقابل جبران است و گاهی به دلیل عدم وجود تجهیزات ترافیکی مناسب، ضمن ایجاد گِره‌های ترافیکی، شهروندان نیز متحمل آسیب‌های جانی و مالی می‌شوند.
اگر آن طور که وحیدکیا می گوید سرقت های تجهیزات شهری افزایش یافته متاسفانه ماهانه خسارت‌های میلیاردی روی دست شهرداری تبریز و شهرهای گرفتار این مشکل می‌گذارد که این میزان سرقت اموال شهر البته نه قابل اغماض است و نه می‌توان بی‌تفاوت از کنار گذشت!
باید بدانیم مادامی که به ریشه مشکلات و رفتارهای اجتماعی همچون سرقت تجهیزات هوشمند شهری پرداخته نشده و معتادان یا کودکان، کار را لکه ننگ بدانند این وضعیت همچنان باقی مانده و مشکلات بیشتری پیش روی جوامع شهری خواهد بود!
▪️تقاطع دوم

وقتی شهری ساخته می‌شود که حتی یک پیاده‌روی مناسبی برای گروه‌های اجتماعی مانند افراد دارای معلولیت،‌ سالمندان، زنان و کودکان وجود ندارد نمی‌توان احساس تعلق به شهر و نگهداشت آن را در شهروندان ایجاد کرد به طوری که در اکثریت شهرهای ما، آموزش شهروندی برای نگهداشت شهر از سوی شهروندان ضعیف است و این امر شامل کلیه تجهیزات آن هم‌ می شود!
اینکه چرا سارقان به دزدیدن تجهیزات ترافیکی به‌ ویژه در اتوبان ها و تقاطع ها علاقه‌مندند دلایل خاص خود را دارد.
یک مسئول خدمات شهری در این زمینه گفت: تاریکی هوا و نبود روشنایی مناسب، فاصله نسبتاً زیاد تا بافت مسکونی، خلوتی و تردد کم شهروندان در ساعات پایانی شب، کمبود گشت‌های نیروی انتظامی در شبکه معابر و اتوبان ها و غیره باعث شده تا سارقان به تخریب و دزدی وسایل و تجهیزات شهری رو بیاورند.
ج.ایزدی افزود: سرقت‌ها بیشتر توسط معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌ها به‌ صورت انفرادی و یا گروهی انجام می‌شود به طوری که آنها هر روز بخشی از این تجهیزات را تخریب و سرقت کرده و بعد از فروش به مالخرها و ضایعاتی‌ها، با پول آن مواد مخدر می‌خرند و به زخم خُماری می‌زنند.
وی اضافه کرد: معمولاً سارقان نقاط خلوت و دور از چشم را از قبل شناسایی کرده و با یک برنامه حساب شده، کل تجهیزات و لوازم را به سرقت می‌برند و برای اینکه لو نروند و کسی به آنها شک نکند برنامه سرقت را در چند روز پیاده می‌کنند! این فعال خدمات شهری ادامه داد: سرقت از پُل عابر پیاده زمان کمی می برد اما قبل از اجرای نقشه با باز کردن پیچ و مهره‌ها و بریدن قسمت‌های اصلی پل عابر در چند روز متوالی، نهایتاً در روز موعود سرقت را انجام می دهند.
او یادآور شد: این‌ سرقت‌ها خسارت زیادی به اموال شهری وارد می‌کند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، تصور کنید شب ها شهروندان هنگام عبوراز پل عابر پیاده سقوط کنند، آن زمان چه کسی پاسخگوست و حتی شاید این افراد از اعضای خانواده، فامیل و بستگان خودشان باشند که دچار آسیب می گردند.
▪️تقاطع سوم

یک پژوهشگر حوزه شهری در این باره معتقد است: سرقت تجهیزات شهری موضوع جدیدی نیست، از سالها پیش وجود داشته و مختص شهرهای بزرگ هم نیست به طوری که دو پل در شهر اهواز به دلیل سرقت پایه‌ها و برخی تجهیزات آن غیرقابل تردد شده است اما باید پیش از هر چیز به ریشه بروز اینگونه رفتارها پرداخت.
محمد کریم آسایش ادامه داد: طی سال‌های اخیر با فقر روز افزون مواجه بوده‌ایم و به تبع این فقر نیز شاهد آمار قابل توجه رانده‌شدگان اجتماعی، کارتن‌خواب‌ها و افرادی که با انواع آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد دست به گریبانند هستیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد سیاه در همین شرایط رشد یافته و خرید و فروش ضایعات یا همین قطعات مربوط به تجهیزات شهری هم یکی از آنهاست افزود: اقتصاد سیاه در بخش رسمی هم وجود دارد چنانکه زباله‌ گردی و مافیای زباله در میان پیمانکاران نفوذ داشته و انتفاع مالی دارند.
آسایش اضافه کرد: در مطالعه‌ای که در شوراهای ادوار گذشته درباره مدیریت پسماند ارائه شد به این مسئله پرداخته شده بود، گزارش‌های مختلفی که توسط سمن‌ها درباره زباله‌گردی ارائه شده بود نیز گویای همین موضوع بود که ما در کشور با مافیای زباله مواجه هستیم و سرقت تجهیزات شهری نیز از همان قماش است.
این پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به اینکه اقتصاد سیاه باعث افزایش تقاضای موارد مختلف مانند موضوع ضایعات و سرقت تجهیزات شهری در میان برخی آسیب‌ دیدگان اجتماعی می‌شود عنوان کرد: رانده‌ شدگان تلاش می‌کنند از طریق ورود به این اقتصاد سیاه و برای تامین هزینه مواد مورد نیاز، وارد این اقتصاد شوند لذا در واقع برخی افراد برای بقای زندگی خود راهی جز سرقت اموال شهر و فروش آنها ندارند!
آسایش تاکید کرد: این شرایط پیامد سیاست‌های اقتصادی و شهری مستقیم و غیرمستقیم و ناشی از قصور و بی‌توجهی و رهاسازی مسئولان از یک سو و سیاست‌های اجتماعی نادرست همراه با طرد و ایجاد حس عدم تعلق نسبت به جامعه است،‌ احساسی که در نتیجه رفتارهای نامناسب با کودکان کار و معتادان متجاهر و غیره توسط شهرداری‌ها، بهزیستی و نیروی انتظامی طی سالها انجام شده است.

▪️تقاطع آخر

سامانه حمل و نقل هوشمند شامل فناوری و وسایل بِروز مانند دوربین های دیجیتال، دستگاه های های موقعیت یاب ماهواره ای و الگوریتم های هوشمند برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش آلودگی جایگزین روش سنتی و دستی گذشته شده است.
كارشناسان به منظور تحقق اهداف برنامه های سامانه های حمل و نقل هوشمند، چند معیار شامل بهبود وضع ایمنی، زمان تاخیر، هزینه، ظرفیت موثر و رضایت كاربر را در نظر می گیرند.
در مركز كنترل ترافیک، مدیریت تقاطع ها و چراغ ها انجام می شود كه به وسیله سامانه های نرم افزاری، سخت افزاری، دوربین ها و سِنسورهای نصب شده به صورت سیستمی یكپارچه عمل می شود و به آسانی می توان با ایجاد موج سبز، تقاطع ها را مدیریت كرد و به هنگام ضرورت، ناحیه های خاصی را به عنوان ممنوعیت و یا محدودیت اجرا نمود به طوری که اعمال قانون و جریمه رانندگان خاطی نیز از دیگر وظایفی است كه در این مركز انجام خواهد شد و برای همین، تجهیزات هوشمند ترافیکی بسیار حائز اهمیت است!
طبق قانون، هر کس در وسایل و تاسیسات مورد استفاده عمومی از قبیل دوربین های مکانیزه، برق، گاز، پُست و غیره که با هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی و یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که به‌ منظور حفظ جان اشخاص یا تامین تاسیسات فوق و جاده‌ها نصب شده است، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود، بدون آنکه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد به حبس از ۳ ماه تا ۱۰ سال حبس تعزیری درجه چهار محکوم خواهد شد.
هر چند قانونگذار برای این سارقان جرایمی در نظر گرفته است اما آنچه مهمتر به نظر می رسد فرهنگ سازی و آگاهی دهی به اقشار جامعه در این خصوص است تا شهروندان خود حافظ اموال عمومی و شهری باشند که در واقع برای آسایش و آرامش خاطر خود نصب شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.