ثبت قرابیه به عنوان شاه شیرینی های ایران

گزارش “عصرآزادی” از نخستین جشنواره ملی شیرینی و شکلات کشور در تبریز؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

شیرینی قرابیه از شیرینی های اصیل و ماندگار تبریز است که بیش از یک قرن قدمت دارد و به واسطه شهرت ملی و بین المللی آن، در دی ماه سال گذشته روش پخت شاهِ شیرینی های ایران در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

در راستای صیانت از این میراث ارزشمند، جشنواره جامع شیرینی و شکلات با محوریت قرابیه تبریز به همت اتحادیه قنادان آذربایجان شرقی و همکاری جامع دستگاه های دولتی و انجمن های مربوطه برگزار گردید.

در این جشنواره از ۹ نفر از پیشکسوتان و استادکاران قنادی و شیرینی تبریز تجلیل و مجوز مهارت آموزی در محل کار خود به مدت ۱۰۰ ساعت به این اساتید اعطا شد.

همچنین در این جشنواره ملی از ۳ اثر ثبت ملی قرابیه، باقلوای گوگان و شیرینی اهری رونمایی شده و ثبت آنها به صورت رسمی و در حضور تعداد کثیری از شهروندان و علاقه مندان انجام گرفت.

از نکات جالب توجه این جشنواره، برگزاری آیتم های متنوع برای شرکت کنندگان بود که نمایش آثار کیک های تجسمی اساتید ایران و برگزاری کلاس های آموزشی رایگان به وسیله اساتید بین المللی صورت گرفت.

 

▪️شیرینی قرابیه؛ نماد فرهنگ و سلیقه اصیل مردم آذربایجان

 

قرابیه شیرینی گران‌تری نسبت به شیرینی‌های دیگر است و طرفداران زیادی دارد به طوری که این شیرینی بیشتر در مناطق آذربایجان، تورکیه، زنجان و همینطور قزوین و دیگر شهر‌های داخلی و خارجی تهیه می‌شود و عموماً شیرینی قرابیه را به نان شیرینی قرابیه تبریز و یا شیرینی قرابیه تورکیه نیز می‌شناسند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی قرابیه را نماد فرهنگ و سلیقه اصیل آذربایجان عنوان کرد و گفت: تبریز نگین درخشان کشور و سرشار از گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی، اقتصادی و هنری کشور است لذا قنادی و شیرینی پزی در تبریز صرفاً یک پیشه برای کسب درآمد نیست بلکه این صنعت آمیخته به هنر و عشق بوده و سفیر ما در کل کشور است پس باید افتخار کنیم که در جای جای ایران هر قناد معتبر از مکتب تبریز بهره گرفته است‌!

محمد کلامی با اشاره به اینکه جامعه‌ای موفق است که از داشته‌هایش برای ایجاد ثروت استفاده کند ادامه داد: باید داشته هایمان را به ثروت و فرصتی برای توسعه اقتصادی استان تبدیل کنیم لذا قرابیه از فرهنگ و سلیقه و ظرافت استان شکل گرفته و ترکیب هنر آذربایجان و نمو سلیقه ماست، پس این میراث ارزشمند خود فرصتی برای رونق اقتصادی استان محسوب می‌شود که سرمایه‌ گذاران حوزه گردشگری می‌بایست نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

وی اظهار داشت: رویدادهایی این چنین، فرصت بهتری را برای معرفی تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان خاستگاه شیرینی و شکلات کشور و منطقه فراهم می‌کند که امیدواریم برگزاری آنها با جدیت خاص در سال‌های آتی نیز اجرایی گردد.

▪️حفظ اصالت و هویت، هدف مهم ثبت ملی آثار ناملموس

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی حفظ اصالت و هویت را هدف مهم ثبت ملی آثار ناملموس عنوان کرد.

احمد حمزه زاده گفت: شیرینی قرابیه، سردمدار شیرینی‌های منطقه آذربایجان به خصوص تبریز است که قدمتی دیرینه دارد و ثبت ملی این شیرینی لذیذ از اهداف مهمی بود که به همت فعالان این حوزه و همچنین متخصصان حوزه میراث‌ فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امروز شاهد گردهمایی فعالان عرصه شیرینی و شکلات کشور هستیم که با حضور در این جشنواره به پخت زنده این شیرینی اصیل می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی به واسطه تاریخ، فرهنگ و تمدن دیرینه خود یکی از استان‌های برخوردار و غنی در این حوزه است اضافه کرد: ۴ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان وجود دارد که ۲ هزار اثر آن در قالب میراث در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان افزود: آذربایجان شرقی دارای گنجینه عظیمی از فرهنگ، آداب، سنن و خوراکی های لذیذ است که در دل تاریخ جای داشته اند لذا به عنوان متولی اصلی حراست از مواریث فرهنگی ثبت ملی آنها را به صورت جدی در دستور کار داریم.

حمزه زاده اظهار داشت: تاکنون ۳۸ مورد از خوراکی‌های اصیل و لذیذ استان به ثبت ملی رسیده و اکنون نیز در بحث شیرینی‌جات وارد عمل شده‌ایم، خوراکی ها و شیرینی های لذیذ آذربایجان و تبریز یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری منطقه است که علاوه بر اینکه باید در سفره ها و رستوران های این منطقه به‌ صورت مستمر ارائه شود باید از طریق جذب سرمایه‌ گذاران، اقدامات جامع‌تری در راستای معرفی و ارائه گسترده آن انجام دهیم.

▪️تبدیل تبریز به شهر جشنواره ها، فرصت‌ها و سرمایه ‌گذاری‌ها

 

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ثبت شیرینی قرابیه برای تبریز افتخار بزرگی است گفت: تولید محصولات باکیفیت و با مزه جهانی و با قیمت مناسب از مزیت های این صنف در تبریز است که قابل رقابت با محصولات کشورهای خارجی است.

صابر پرنیان‌ افزود: باید از برگزاری چنین رویدادهای ملی استقبال کنیم چراکه در کنار برگزاری یک رویداد، کسب و کارهای مختلفی شروع به فعالیت می کنند و اشتغالزایی ایجاد می شود.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به این که تابستان، فصل گردشگری تبریز است بنابراین برگزاری این رویداد می تواند به افزایش گردشگری کمک کند.

پرنیان با بیان که قطعاً برگزاری این رویداد باعث کمک به اقتصاد استان می شود افزود: معرفی ظرفیت ها و توانمندی های این صنف باعث تشویق و ترغیب این صنف برای فعالیت می شود که در این زمینه رسانه ها نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و ترغیب مردم در این رویداد دارند.

وی افزود: تولیدات قنادان تبریز از لحاظ کیفیت و مزه در کشور سرامد است، امیدواریم تداوم این فعالیت ها باعث حفظ اصالت و سنتی بودن این محصولات و همچنین افزایش فعالیت فعالان این صنف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت صادرات محصولات شیرینی و مواد غذایی اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی، بازارهای کشورهای اطراف که نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند ظرفیت ویژه ای برای محصولات حوزه قنادی است.

پرنیان با بیان این که باید تبریز را به شهر جشنواره ها، فرصت ها و سرمایه گذاری ها تبدیل کنیم تاکید کرد: هر چقدر این فعالیت ها افزایش یابد شهر زنده‌تر، پویاتر و اقتصادی‌تر می شود بنا بر این باید با ظرفیت های مدیریتی و رسانه ای از این کسب و کارها حمایت کنیم.

▪️ثبت ملی شیرینی قرابیه حفظ هویت اصلی و سنتی آذربایجان شرقی

 

رئیس اتحادیه قنادان تبریز با بیان اینکه تبریز شهر اولین هاست و این جشنواره نیز به عنوان اولین رویداد ملی و بین المللی صنعت شیرینی و قنادی استان برگزار شد گفت: با جشن ثبت ملی سلطان شیرینی های کشور، این اتفاق را در حافظه ها ثبت کرده و همچنین یادگاری ارزشمندی برای آیندگان می گذاریم.

ناصر کریمی افزود: ثبت ملی شیرینی قرابیه، ثبت یک اثر تاریخی است و در راستای حفظ هویت اصلی و سنتی آذربایجان شرقی صورت گرفته و ثبت ملی این اثر ناملموس، آغازی خواهد بود تا شاهد ثبت ملی و جهانی دیگر آثار این خطه نیز باشیم.

وی با بیان اینکه، نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با حضور برندهای مطرح ملی و بین المللی و رؤسای اتحادیه قنادان استان ها با محوریت ثبت ملی قرابیه در مرکز همایش های بین المللی خاوران تبریز برپا گردید اظهار کرد: در این فستیوال در کنار ارائه آموزش های رایگان توسط شِف های بین المللی، آثار کیک های تجسمی استادان ایران به نمایش گذاشته شد.

کریمی با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله شیرینی قرابیه افزود: در جریان برگزاری این جشنواره ۱۰ استاد کار از کشورهای خارجی به همراه استادکاران ایرانی، دوره های آموزشی را به صورت رایگان برگزار نموده و گواهی این دوره ها به شرکت کنندگان ارائه گردید.

وی با اشاره به اینکه تبریز ظرفیت تبدیل به قطب اول صنایع شیرینی را دارد بیان کرد: آذربایجان شرقی از گذشته پیشینه صنعتی و تجاری دارد و با توجه به این اقتصاد آذربایجان شرقی متکی به بخش خصوصی است بنا بر این اقتصاد استان بیشتر درون زاست.

رئیس اتحادیه صنف قنادان تبریز در خاتمه تاکید کرد: در حال حاضر در صنعت شیرینی نزدیک به ۱۲ هزار نفر در تبریز مشغول به کار هستند که رونق این صنعت موجب اشتغالزایی در این حوزه خواهد شد.

▪️صادرات شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی به بیش از ۸۵ کشور جهان

 

آمارهای اعلام شده نشان می دهد که ۵۵ درصد صادرات و گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به تولیدکنندگان و قنادان آذربایجان شرقی است.

با توجه به ظرفیت بالای این استان در صنعت ارز آور شیرینی و شکلات به ویژه در زمینه اشتغال زایی و صادرات، در حال حاضر بیش از نیمی از صادرات و گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به تولیدکنندگان استان آذربایجان‌شرقی است.

شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی به بیش از ۸۵ کشور جهان صادر می‌شود و در حال حاضر در صنعت شیرینی و شکلات نزدیک به ۱۲ هزار نفر در تبریز مشغول به کار هستند!

بنا بر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی در نیمه نخست سال گذشته ۶۶ هزار تُن شیرینی و شکلات به ارزش ۷۵ میلیون دلار از واحدهای گمرکی این استان صادر شده است.

تنوع بازار و صادرات به ۸۰ کشور جهان از جمله مزیت های قابل توجه در این صنعت است که کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی و ساحل عاج از عمده مقاصد صادراتی شیرینی و شکلات کشور هستند.

در مجموع، از ۵۶۳ واحد تولیدی فعال کشور در حوزه شیرینی و شکلات، ۱۲۵ واحد با ظرفیت تولیدی بیش از ۴۱۸ تن مربوط به آذربایجان شرقی است لذا کشورمان در صنایع شیرینی و شکلات با صادرات بیش از ۴۵۰ میلیون دلار جزو ۳۰ کشور برتر صادر کننده این محصول در سال ۲۰۲۰ بوده است.

? عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.