ضرورت اصلاح الگوی کشت و تاثیر آن بر خشکسالی دریاچه اورمیه

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: اصلاح الگوی کشت با هدف افزایش بهره وری در کشاورزی اجرا می‌شود و همیشه مورد تأکید کارشناسان است.
بیشترین مصرف آب در حوزه‌ کشاورزی اتفاق می‌افتد و ۷۰ درصد آب آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی و با آبیاری عمدتاً غرقابی، مصرف می‌شود که می‌توان با اصلاح الگوی کشت و مدرن سازی آبیاری کشاورزی به کاهش آسیب‌ها و ضعف‌های این حوزه، کمک کرد.
در حوضه‌ آبریز دریاچه‌ اورمیه نیز، اصلاح الگوی کشت در کنار درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود و به روند احیای دریاچه کمک شایانی می‌کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: اصلاح الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها در استان یک ضرورت است.
اکبر فتحی با اشاره به اینکه در زمینه اصلاح الگوی کشت این امر مسبوق به سابقه است افزود: با توجه بر این اینکه ما یک سری اقدامات سخت‌افزاری در حوزه کشاورزی اعم از بهسازی کانال‌های آبیاری، اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی در حوضه دریاچه اورمیه و در سایر حوضه‌ها، تغییر سیستم‌های آبیاری از سنتی به مدرن را انجام دادیم و در حال حاضر نیز ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار الان آبیاری تحت‌فشار در حوضه دریاچه در دست اجراست بنابراین با انجام این‌ اقدامات یک الزامی به وجود آمده که الگوی کشت را باید اصلاح می‌کردیم!
وی ادامه داد: به‌ واسطه این اصلاح الگوی کشت ۴۰ درصد از سهم آبیاری کشاورزی توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای حوضه دریاچه اورمیه کاهش پیداکرده است بنابراین محصولات با نیاز آبی بیشتر را آنجا از طریق خود کشاورزان و از طریق خود جوامع محلی حذف می‌کنیم به‌ طوری‌که مثلاً در پیاز از ۸ هزار هکتار پیاز که در حوضه دریاچه اورمیه کشت می‌شد اکنون ۳ هزار هکتار کشت می‌شود که آن‌ هم اغلب از طریق کشت نشایی یا گلخانه‌هاست.
فتحی اضافه کرد: در حال حاضر محصول دانه‌های روغنی کُلزا به‌ عنوان محصول جایگزین پیاز و سیب‌زمینی بوده و مزارع زعفران و باغات پسته هم جایگزین شده است یعنی خود کشاورز هم دیگر رغبت نشان می‌دهد بتواند از آب موجود استفاده بهینه نموده و درآمدش را افزایش دهد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تأثیر طرح‌های اصلاح الگوی کشت بر روند احیای دریاچه‌ اورمیه هم تاکید کرد: تغییر اصلاح الگوی کشت در راستای این است که ۴۰ درصد سهم آب کشاورزی‌مان کاهش پیدا کرده است و بتوانند سهم دریاچه را از آن ۴۰ درصد تأمین کنند و ما با ۶۰ درصد میزان تولیداتمان را جلو ببریم.
وی در خاتمه متذکر شد: در واقع ۴۰ درصد از آب کشاورزی به دریاچه اورمیه سرازیر می‌شود که آن‌ هم از طریق شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و به‌ وسیله اصلاح کانال‌ها و مسیل‌ها به دریاچه اورمیه هدایت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.