راه اندازی رشته زبان و ادبیات تورکی زمان بَر است

رئیس دانشگاه تبریز در جمع خبرنگاران:

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئیس دانشگاه تبریز در کنفرانس خبری خود با خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی که مدیر روابط عمومی این مرکز علمی نیز در آن حضور داشت به تشریح عملکرد دومین دانشگاه باسابقه ایران پرداخت که در زُمره هفت دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

صفر نصرالله زاده ادامه داد: دانشگاه تبریز در سطح بین المللی نیز جایگاه شایسته ای دارد و تلاش می شود در چشم انداز هشت سال آتی به سطح دانشگاه های سطح سه و چهار نائل گردد.

وی دانشگاه تبریز را تنها مرکز آموزش عالی کشور برشمرد که به صورت منسجم با کشور ترکیه برای اجرای طرح های تحقیقاتی قرارداد دارد و افزود: با توجه به رویکرد اطلاع رسانی شفاف در دولت سیزدهم نتایج این طرح ها و قراردادهای متعدد داخلی با معادنی همچون معدن مس سونگون را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

رئیس دانشگاه تبریز، دیپلماسی علمی را یکی از راه های ارتقا به تراز دانشگاه های بین المللی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه جذب دانشجوی خارجی یکی از مهمترین مولفه های این نوع دیپلماسی است لذا هدف‌گذاری جذب ۲۰ درصد دانشجویان دانشگاه ها از خارج از کشور پیش بینی شده و تلاش می کنیم در چهار سال آینده به این درصد دست یابیم و رایزنی های علمی و فرهنگی به ویژه در کشورهای همجوار بسیار تاثیرگذار بوده و اخیرا سفرهای خارجی با این هدف صورت گرفته است.

نصرالله زاده در خصوص نقش دانشگاه تبریز به عنوان یکی از بازوهای توسعه تولید دانش بنیان، در تحقق شعار سال تاکید کرد: دانشگاه بخشی از زیست بوم فناوری آذربایجان شرقی است و یکی از اهداف آن گسترش شرکت های دانش بنیان در راستای سیاست های نظام است که تلاش خواهد کرد برای عمل به این رسالت امسال افزایش پنج برابری را در تعداد این شرکت ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مانع رشد شرکت های دانش بنیان و حضور فعال جوانان در عرصه تولید و پژوهش، کمبود امکانات و مکان است اظهار کرد: صف طولانی برای ایجاد امکانات داریم و پیش بینی می کنیم با ایجاد با مرکز رشد دانشکده برق ۲۰ شرکت دانش بنیان جدید در این دانشکده مستقر شوند.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص نحوه حمایت دانشگاه در تجاری سازی و فروش تولیدات شرکت های دانش بنیان هم یادآور شد: تشکیل شرکت و افزایش تعداد آنها به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند زیرا مهم این است که شرکت ها در تولید محصولات بومی و داخلی نقش پررنگی را ایفا نمایند تا چرخه تولید تکمیل گردد.

نصرالله زاده با بیان اینکه صرف ایده داشتن و پژوهش کافی نیست افزود: تحقیقات زمانی خوب است که تبدیل به فناوری شود و به تولید انبوه برسد، مشکل تجاری سازی و فضا برای تولی انبود این شرکت ها را با ایجاد فضای جدیدی در اراضی برج تاریخی خلعت پوشان رفع خواهیم کرد همچنین صندوق های حمایتی دانشگاه نیز تشکیل می شود تا به تولید انبود و تجاری سازی محصولات کمک نماید.

وی با اشاره به جذب بودجه ۵۰ میلیارد تومانی سفر ریاست جمهوری به تبریز برای گسترش پهنه علم و فناوری دانشگاه یادآور شد: در محوطه خلعت پوشان سازه ای ایجاد می شود که پذیرای تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان باشد و همچنین در راستای استفاده فضای سبز چند هکتار از اراضی منطقه خلعت پوشان برای استفاده همشهریان از ظرفیت های گردشگری این منطقه درنظر گرفته شده و با توجه به منابع آبی مناسب این منطقه به دنبال استفاده از این ظرفیت در راستای مسئولیت اجتماعی و ایجاد فضای شاداب برای شهروندان است که در ارتقای تراز بین المللی دانشگاه نیز موثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص افزایش مهاجرت دانشجویان و اساتید به کشورهای دیگر نیز گفت: مهاجرت یک امر اجتناب ناپذیر است لذا نگرانی زمانی ایجاد می شود که تعداد بیش از انتظار باشد کمااینکه در حال حاضر آمار مهاجرت نخبگان دانشگاه زیاد نیست اما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است!

نصرالله زاده با بیان اینکه دانشگاه نیز تلاش دارد با ایجاد امکانات از مهاجرت گنجینه های ارزشمند کشور جلوگیری کند افزود: فرهنگ ارتباط دانشگاه با جامعه به گفتمان عمومی رسیده است لذا اراده ارتباط صنعت و دانشگاه وجود دارد اما اصل، برقراری صحیح این ارتباط و شناخت دو طرفه است.

وی به نقش غیرقابل انکار کرونا در توسعه زیرساخت های فناورانه دانشگاه اشاره کرد و گفت: افزایش توانایی در آموزش های الکترونیکی، ایجاد ظرفیت های بسیار در بخش های مختلف دانشگاه از اثرات مثبت کرونا بود لذا با فراهم شدن زیرساخت ها در کلاس های حضوری، اطلاعات در فضای مجازی بارگذاری می شود و دانشجو دسترسی دارد.

نصرالله زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دانشگاه تبریز در خصوص بحث حجاب و عفاف در سال تحصیلی جدید توضیح داد: حجاب و عفاف یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است و تنها مختص به بانوان نبوده و شامل آقایان نیز می‌شود و لذا دانشگاه تبریز نیز در راستای تحقق اهداف دولت انقلابی نسبت به این موضوع در قالب دو موضوع رعایت پروتکل‌ها و انجام کارهای فرهنگی فاخر در دانشگاه اقدام خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان فرزندان ما هستند و ما باید بدون تحکم بلکه با زبان نرم به دانشجویان توضیح دهیم که دانشگاه محل کسب علم بوده و دانشگاه تبریز یک ویژگی متفاوتی که دارد این است که مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور است و رعایت حداقل پروتکل‌های عفاف و حجاب برای همه‌‌ دانشجویان الزامی است و علاوه بر اینکه نباید حجاب در دانشگاه تبریز با خیابان‌ها مقایسه شود بلکه سایر اماکن نیز باید از نوع حجاب دانشگاه تبریز تاثیر بگیرند.

نصرالله زاده در پایان به سوال خبرنگار “عصرآزادی” درباره سرنوشت ایجاد رشته زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی اینگونه پاسخ داد: وقتی یک رشته جدید تشکیل می یابد مستلزم صبر و زمان است و برای راه اندازی اصولی این رشته در دانشگاه تبریز منتظر ایجاد هیئت علمی قوی هستیم و به محض یافتن اساتید خُبره از داخل کشور و حتی مراکز آموزش عالی همسایه نسبت به آغاز رشته زبان و ادبیات تورکی اقدام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.