جنوب آذربایجان شرقی در جدال با محرومیت

“عصرآزادی” از ضرورت توسعه شهرستان ملکان در راستای حل مشکلات منطقه ای گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مسئول توسعه شهرستان ملکان می گوید این منطقه ویترین جنوب آذربایجان شرقی است که توسعه آن باید مورد توجه همگانی و رسانه ای قرار گیرد تا محرومیت های چندساله از این شهرستان رَخت بندد!
برای معرفی “ملكان” نیازی به تعریف نیست زیرا همه این شهرستان را یک منطقه كشاورزی می شناسند که مشهورترين محصول آن، انگور است و حتی بنا بر برخی تعبیرها، اين شهرستان حتی به شهر الهه انگور آذربایجان نیز مشهور است.
خشكبار اين محصول به كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و كانادا صادر مي‌شود و با توجه به تولید بیش از ۹۴ درصد چغندر قند آذربایجان، وجود باغات و اراضی وسیع، وجود تخصص در صنایع تبدیلی و فرآوری كشاورزی با توان صادراتی بالا، سبزه خشک كُنی، بالا بودن ظرفیت تولیدات دامی از جمله شیرخام، وجود چهار معدن فعال، بهره‌مندی از باغات میوه و امكان استقرار صنایع تبدیلی شهرستان ملكان برای سرمایه‌گذاری در ایجاد واحدهای فرآوری موادمعدنی و صنایع پایین‌دستی قابلیت مناسبی دارد اما محرومیت، اَمان پیشرفت منطقه را بریده است.
گذشته بر آن، پل دختر قلعه‌جوق مربوط به دوران صفويه، آب معدنی شورسو، دره گاومیش ئولن، زیارتگاه علی‌بلاغی، مسجد جامع لیلان، قلعه بختک و پل آجری لیلان‌ چای از جمله مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان محسوب می گردند که آنها هم نیازمند رسیدگی هستند.
تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی مرکز و جنوب آذربایجان‌ شرقی اخیراً از طرح های دانش بنیان کشاورزی و پروژه عظیم در حال احداث کشتارگاه صنعتی دام و طیور شهرستان ملکان بازدید نموده و در جریان مشکلات محروم ترین شهرستان استان قرار گرفتند.
▪️نیازمند یاری رسانه ها جهت شناساندن قابلیت های سرمایه گذاری هستیم

همایش توسعه شهرستان ملکان با هدف شناساندن پتانسیل و ظرفیت های منطقه با حضور نماینده مردم ملکان در مجلس، فرماندار شهرستان ملکان، مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان و جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی مرکز و جنوب آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات فرمانداری ملکان برگزار گردید.
فرماندار ملکان در این همایش از این شهرستان به عنوان قطب کشاورزی آذربایجان شرقی در تولید انگور یاد کرد و نیازمندی خود به یاری رسانه ها جهت شناساندن قابلیت های سرمایه گذاری ملکان را ابراز کرد.
فرماندار شهرستان ملکان از رفع برخی مشکلات منطقه از جمله حق آبه در سایه تعامل و همکاری بین فرمانداران همجوار خبر داد و گفت: در سایه تعامل و همکاری فرمانداری شهرستان میاندوآب واقع در جنوب آذربایجان غربی، حق آبه ملکان از ۱۰ روز در سال زراعی گذشته به ۳۰ روز در سال زراعی امیال افزایش یافته است.
بهمن قائلی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی ملکان افزود: شهرستان ملکان قطب کشاورزی آذربایجان شرقی در تولید انگور محسوب بوده و نیازمند کمک رسانه ها جهت شناساندن قابلیت های سرمایه گذاری هستیم.
وی کمبود آب کشاورزی را یکی از مشکلات این شهرستان دانست و اضافه کرد: این امر باعث تضعیف اقتصاد و کاهش درآمد باغداران این شهرستان شده است.
قائلی بیکاری جوانان را یکی دیگر از مشکلات اساسی شهرستان ملکان دانست و گفت: علیرغم تلاش های صورت گرفته به علت کمبود زیرساخت ها، توسعه صنعتی و اشتغال زایی منطقه به کندی پیش می رود.
وی بر رفع مشکلات فاضلاب مسکن مهر، توسعه فیزیکی و تجهیزاتی بیمارستان فارابی و احداث بیمارستان لیلان تاکید کرد و افزود: متاسفانه ساختمان ایستگاه راه آهن ملکان نیز با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه تمام مانده است.
فرماندار ملکان لزوم توجه به راههای روستایی و آسفالت معابر عمومی روستاهای شهرستان ملکان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب متاسفانه مسیر برخی از روستاها آسفالت ندارند.
▪️انگور ملکان بدون یک برند خاص از طریق سایر شهرها صادر می گردد

مسئول توسعه شهرستان ملکان با اشاره به اینکه ملکان دارای هوای مطبوع و پتانسیل‌های بسیار فراوانی است گفت: در حوزه تاریخی، طبیعی و کشاورزی امکانات و استعدادهای این شهرستان بی‌بدیل است اما آن طور که باید و شاید از جایگاه خود برخوردار نبوده است.
لیلا مصری با انتقاد شدید از عدم وجود صنایع مادر در سطح این شهرستان افزود: متاسفانه بیکاری در بین جوانان و به ویژه زنان خود سرپرست غوغا می کند و اغلب آنها به دلیل عدم امکانات، برای کار کردن از یک شهر به شهر دیگر در حال رفت و آمد هستند.
وی مهم ترین اولویت ستاد توسعه شهرستان را جذب سرمایه گذار و حمایت از تولید دانست و ادامه داد: تلاش بر آن است تا تمام مشکلات سرمایه گذاری و تسهیلات مربوط به آن در مدت زمان طرح در یک جلسه کاری حل و فصل گردد.
مصری از جذب قریب الوقوع ۱۵ سرمایه گذار بزرگ جهت اجرای پروژه های عظیم در سطح شهرستان ملکان سخن به میان آورد و اضافه کرد: راه اندازی واحد صنعتی تولید مبدل های الکترونیکی و بسته بندی خشکبار توسط یک هموطن ساکن کانادا از جمله آنهاست که می تواند موجب ارزش افزوده مناسب برای منطقه باشد.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکان با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار تاکید کرد: در این راستا به یک هزار مورد از نیازمندان تسهیلات ارائه شده و قرار است با راه اندازی یک باب کلینیک رایگان در ملکان، افراد و خانواده های بی بضاعت مناطق جنوب آذربایجان شرقی مورد درمان مجانی قرار گیرند.
مصری در بخش دیگری از اظهارات خود قلعه بختک بخش لیلان را یک پایگاه بزرگ گردشگری و تاریخی دانست و اذعان کرد: برای حفظ و احیای این منطقه باستانی اقدامات مناسبی انجام خواهد شد تا به یک مرکز توریستی مهم تبدیل شود زیرا قلعه بختک، یک تاریخ است و به طور حتم می تواند به جایگاه اصلی خود بازگردد.
مسئول توسعه این شهرستان، نقش ملکان در شاهراه ارتباطی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بسیار استراتژیک خواند و گفت: در واقع ملکان، ویترین جنوب آذربایجان شرقی است که توسعه آن باید مورد توجه همگانی و به ویژه رسانه ها قرار گیرد تا محرومیت های چندساله از این شهرستان رَخت بندد.

▪️تجهیزات فاضلاب بعد از ۱۰ سال از شروع عملیات در حال پوسیدن است

نماینده مردم ملکان در مجلس با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه اورمیه تهدیدی برای منطقه قلمداد می شود گفت: در این خصوص به نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه جهت چاره اندیشی هشدار داده ایم زیرا مشکلات و عواقب آن کل منطقه شمالغرب را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
سیدعلی موسوی از حرکت لاک پشتی پروژه فاضلاب ملکان انتقاد کرد و ادامه داد: با گذشت ۱۰ سال از شروع عملیات اجرایی آن، تجهیزات به کار رفته نیر در حال پوسیده شدن در زیر خاک بوده و متاسفانه بودجه بیت المال در این طرح از بین رفته است.
وی با بیان اینکه شهرستان ملکان به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است افزود: در حال حاضر ۲۶ مدرسه با بودجه بنیاد برکت و نوسازی آذربایجان شرقی در روستاهای این شهرستان در حال ساخت بوده و همچنین با ۴۵۰ هزار متر از معابر و جاده های ۵۰ روستا با قیر رایگان آسفالت می‌شود.
موسوی از احداث کشتارگاه دام و طیور ملکان با سرمایه گزاری بخش خصوصی اظهار خرسندی نمود و اضافه کرد: این کشتارگاه تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با بهره بهره برداری از آن زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد.
وی از احداث جاده ملکان – مراغه با یک هزار تُن قیر رایگان خبر داد و بیان کرد: افزون بر آن ۲۵ میلیارد تومان نیز برای احداث جاده های بین مزارع سطح شهرستان ملکان از طریق وزارت جهادکشاورزی فراهم شده است.
نماینده مردم ملکان در مجلس مشکل کم آبی را یکی از مشکلات اصلی این شهرستان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر سه شهر و ۷۰ روستای ملکان با تنش آبی مواجه می باشند که باید تمهیدات ویژه ای جهت عبور از این بحران اندیشیده شود.

▪️دلالی در بخش فرآوری انگور به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است

در شهرستان ملکان ۳۰ واحد تبدیلی وجود دارد که جوابگوی فرآوری تولیدات منطقه نیست و از سوی دیگر، موضوع دلالی در بخش فرآوری انگور نیز به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است به طوری که دلالان بین کارخانه‌های سبزی پاک کنی و کشاورز این محصولات را خریداری کرده و به کارخانه‌های فرآوری می‌دهند که عمدتاً محصول کشاورزان خُرده پا است که باید به مدد متولیان نظارتی، این مانع حذف گردد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملکان از سیستم آبیاری زیرسطحی که برای اولین بار در این شهرستان اجرا می شود گفت: در راستای لبیک به شعار امسال طرح های دانش بنیان آبیاری زیرسطحی و سایه بان باغات انگور شهرستان مورد اجرا قرار می گیرد که صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف و ارجحیت آن نسبت به آبیاری قطره ای دارد.
یوسف جعفری عملیاتی شدن طرح سایه بان باغات را در راستای مدیریت تگرگ، علف های هرز و غیره دانست و افزود: اعتبارات این طرح از محل بودجه احیای دریاچه اورمیه بوده و قرار است در ۲.۵ هکتار از اراضی منطقه برنامه ریزی گردد.
وی ضمن اشاره به مزایای پروژه کشتارگاه صنعتی دام و طیور این شهرستان در زمینه تولید اشتغال و رونق اقتصادی منطقه اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان ملکان حدود ۶۰ واحد مرغداری و فعال بوده و در راستای حمایت از تولید و اشتغال زایی مجوز ایجاد و احداث بیش از ۱۰۰ واحد مرغداری گوشتی و تخمگذار ساده شده که با بهره برداری از این واحدها ملکان به قوت به تولید گوشت مرغ و تخم مرغ آذربایجان شرقی نیز تبدیل خواهد شد.
با این اوصاف، سال گذشته با وجود شرايط خاص آب و هوايي و خسارت‌هايي که به باغ‌هاي انگور وارد شده مدير جهاد کشاورزي شهرستان ملکان معتقد است ۷۰ هزار تُن محصول فرآوري شده کشمش به کشورهاي همسايه صادر شده است که ظرفیت بالای شهرستان در تولید انگور را نشان می دهد.
مسلم است چنين ظرفيتي در يک منطقه علاوه بر ارزآوري و توليد ثروت، فرصت‌هاي شغلي بسياري را ايجاد مي‌کند اما در اين ميان، بهره مندی از ظرفيت‌هاي طبيعي و تبديل اين منطقه به يک قطب اقتصادي، نيازمند برنامه ريزي و اقدامات مناسب از سوي مسئولان متولي است که معلوم نیست چه وقت به نتیجه خواهد رسید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.