مسئولیت پذیری کشاورزان آذربایجانی ستودنی است

“عصرآزادی” از دیدار رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با خبرنگاران گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

اکبر فتحی می گوید با اجرای نظام یارانه‌ای جدید فشار مضاعفی روی دامداری ها و مرغداری‌ ها وارد گردید اما آنها تحمل کرده و اجازه ندادند امنیت غذایی جامعه به خطر بیفتد!

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت از مسائل مختلف این حوزه در یک سال اخیر پرداخت و تاکید کرد که فعالان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با وجود مشکلات روزمره کماکان در حال خدمت به استان هستند.

“اکبر فتحی” با اشاره به طرح اصلاح نظام يارانه اي در بخش کشاورزي گفت: در اين طرح بيشترين فشارها روي کشاورزان علي الخصوص پرورش دهندگان دام و طيور بود و عليرغم تمام فشارهاي که بابت اجراي اين اصلاح براي دامداران و مرغداران ايجاد شد آنها همچنان پاي کار هستند و تامين امنيت غذايي را عهده دارند.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه در اثر کاهش تقاضا در بازار مصرف امکان داشت محصولات توليد کنندگان روي دستشان بماند بنابراين با برنامه ريزي دقيق توسط شرکت پشتيباني امور دام، مازاد محصول توليدي خريداري شد که اين نيز يک کارنامه قابل قبول محسوب مي گردد.

فتحی با بيان اينکه اعطای تسهيلات سرمايه در گردش براي جبران زيان واحدهاي توليدي لازم بود گفت: اين امر اتفاق بي نظيري بود که بر خلاف بوروکراسي هاي خاص بانکي، انجام شد و بر اين اساس و تا به امروز ۶۰۰ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اينکه گتدم يکي از محصولات اساسي و استراتژيک کشاورزی است ابراز داشت: در حدود ۲۷۰ هزار تن گندم خريداری شده است که از اين مقدار ۲۲۰ هزار تن به شرکت غله تحويل داده شده و اين رقم نسبت به سال گذشته ۱۴۰ درصد افزايش يافته است.

فتحي با اشاره به ضرورت مديريت منابع آبی گفت: بايد از اتلاف منابع آب جلوگيري کنيم و وسعت گلخانه هاي استان را افزايش دهيم که بر اين اساس شهرک گلخانه‌ای مرند با ۵۰۰ هکتار راه اندازي شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاوزی آذربايجان شرقي با بيان ضرورت اجراي طرح کشاورزي قراردادی به عنوان ناجی مشکلات بخش کشاورزي در استان تاکید کرد: اين طرح در سال گذشته در سطح ۲۷ هزار هکتار اراضي ديمی استان با موفقيت اجرا شده است و توسعه آن در دست اجراست.

فتحي با بيان اينکه در کشت گلخانه ای جزو استانهای برتر کشور هستيم اظهار داشت: استفاده از تکنولوژی هاي جديد کشاورزی با اولويت توسعه کشت گلخانه ای را در برنامه داريم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقي درباره فعاليت های حوزه درياچه اورميه توضيح داد: طرح هاي اصلاح الگوي کشت با همراهي کشاورزان حوضه درياچه اورميه افزايش يافته و محصولاتی همچون زعفران، پسته و گياهان دارويی جايگزين محصولات پُر آب بر حوضه درياچه شده است که اين امر صرفه اقتصادی براي استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با گذشت زمان و کمبود آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت بیشتر شده است و کارشناسان جهاد کشاورزی آماده ارائه هر گوه مشورت برای باغداران و کشاورزان عزیز هستند.

فتحی تاکید کرد: ضرورت دارد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از کشت محصولات آب بر صرف نظر شده و به کشت محصولات اقتصادی و کم آب بر روش آوریم.

فتحی افزود: ۲۷ هزار هکتار اراضي ديم گندم به زير کشت قرارداري رفته و امسال برنامه داريم تا حداکثر سطح زيرکشت موجود در استان را در اين قالب به زير کشت ببريم و در سال آتي به عنوان سال پايداري، خودکفايی گندم را جشن بگيريم.

وی اضافه کرد: با توجه به تنش آبی و همچنین در راستای احیای دریاچه اورمیه اصلاح کشت‌ آغاز شده و کشاورزان هم متقاعد شده اند در این خصوص همراهی کنند تا در  سال های آینده به مشکل کم آبی مواجه نشوند لذا زعفران، پسته، کلزا و امثال آن علاوه بر مصرف آب کم، ارزش افزوده بالایی  برای کشاورزان دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در هفته دولت ۵۶ پروژه در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، صنایع غذایی و آب و خاک با اعتباری بالغ بر ۴۹۰ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات اساسی در بخش کشاورزی، می‌توان به سنددار کردن اراضی کشاورزی و هم‌چنین کشاورزی قراردادی اشاره کرد که در سال آتی افزایش خواهد یافت.

فتحی گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای کشاورزی آذربایجان شرقی پرداخت شد لذا با اجرای نظام یارانه‌ای جدید، فشاری که روی بخش کشاورزی، دامداری و مرغداری‌ها آمد، زیاد بود اما این عزیزان علیرغم فشارهایی که تحمل کردند اجازه ندادند امنیت غذایی جامعه به خطر بیفتتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اعلام اینکه باید  ضریب نفود تکنولوژی های جدید کشاورزی را باید در استان افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: در این مسیر توسعه کشت گلخانه ای در اولویت است و خوشبختانه در توسعه کشت گلخانه ای جزو استان های اول کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح سال گذشته در گستره آزمایشی اجرایی شد و در 27 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با موفقیت اجرا شد و برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در گستره بیشتری از آذربایجان شرقی برنامه ریزی کرده ایم.

فتحی با تقدیر از تلاش رسانه ها در ایجاد ارتباط بین دولت و ملت افزود: ما رسانه ها را همکاران خود می دانیم چرا که صدای جهادکشاورزی را در جای جای استان و کشور به مردم می رسانند و مشکلات مردم را به مسئولان منعکس می کنند و این امر بسیار ارزشمند است.

وی به اجرای نظام یارانه ای جدید اشاره کرد و افزود: فشاری که روی بخش کشاورزی، دامداری و مرغداری ها در اجرای این قانون آمد، زیاد بود اما این عزیزان علی رغم فشارهایی که تحمل کردند، اجازه ندادند امنیت غذایی جامعه به خطر بیافتد و من به نوبه خود از کشاورزان، دامداران و مرغداران عزیز تشکر می کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما در اجرای این قانون همه تلاش خود را به کار بستیم تا فشار کمتری به کشاورزان، مرغداران و دامداران وارد شود لذا پیش بینی می کردیم به دلیل افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز و واکنش بازار به این افزایش قیمت تقاضا کاهش یابد برای همین، برنامه ریزی کردیم تا مازاد نیاز بازار را از تولیدکنندگان خریداری و انبار کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم به نحوی زیان های وارده ناشی از اجرای قانون جدید نظام یارانه ای به مرغداران، کشاورزان و دامداران را جبران کنیم و در این مسیر از همکاری بانک کشاورزی هم که با اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومانی از تولید کنندگان گوشت سفید و قرمز حمایت کرد، تشکر می نماییم.

مقام ارشد جهادکشاورزی از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح سال گذشته در گستره آزمایشی اجرایی شد و در ۲۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان با موفقیت اجرا شد و برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در گستره بیشتری از آذربایجان شرقی برنامه ریزی کرده ایم.

فتحی بر لزوم استفاده از دانش های جدید کشاورزی در این صنعت تاکید کرد و افزود: باید ضریب نفود تکنولوژی های جدید کشاورزی را باید در استان افزایش دهیم و در این مسیر توسعه کشت گلخانه ای در اولویت است و خوشبختانه در توسعه کشت گلخانه ای جزو استان های اول کشور هستیم.

وی از صدور سند رسمی برای اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: صدور سند رسمی برای اراضی کشاورزی را آغاز کرده ایم و تا پایان سال برنامه ریزی کرده ایم تا اکثر اراضی کشاورزی را تعیین تکلیف کنیم، چرا که این مهم موجب افزایش امنیت سرمایه گذاری در این بخش و بهره مندی کشاورزان از مزایای اسناد رسمی زمین های خود خواهد بود.

فتحی در پایان اظهارات خود یادآور شد: توافق کرده ایم صدور هزینه کاداست اراضی کشاورزی بر عهده سازمان ثبت اسناد استان باشد و این اتفاق بسیار خوبی برای کشاورزان عزیز است.

? عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.