ایران و ژاپن در امتداد جاده ابریشم  

“عصرآزادی” از همایش تخصصی گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی مشترک بین ایران و ژاپن گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

سفیر ژاپن در کشورمان می گوید تبریز پل میان شرق و غرب محسوب می‌شود و اشتراکات دو کشور باعث شده تا در حوزه های فرهنگی و هنری به نتایج قابل قبولی دست یابیم!

همایش گفتگوی هنرها و تلاقی فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن با عنوان “در امتداد جاده ابریشم” Dialogue of Arts and Cultural fusion along the SILK ROAD به لحاظ شناسایی اشتراکات فرهنگی، هنری، معماری و موسیقیایی دو کشور در پردیس دانشگاه هنر تبریز آغاز به کار کرد.

در این همایش که در آن متخصصان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، چین و ترکیه حضور دارند در خصوص اشتراکات دو کشور ایران و ژاپن با محوریت تاثیر جاده ابریشم در توسعه و گسترش مناسبات دو کشور روز پنج شنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان خواهد داد.

سیدعلی فارغ – معاون آموزشی و نوآوری دانشگاه هنر تبریز – برگزاری این رویداد مهم را در راستای اشتراکات فرهنگی و هنری دو ملت ایران و ژاپن دانست و گفت: سرزمین آفتاب از دیرباز اشتراکات فرهنگی پررنگی را با کشورمان داشته است که این رویداد، یک پیوند ناگسستنی در زمینه تحکیم تاریخ دو کشور است.

آکیرا تاتئهاتا Akira Tatehata – رئیس دانشکده هنر تاما ژاپن – نیز فرهنگ بسیار نزدیک بین ژاپن – ایران و تبریز در حوزه موسیقی و معماری را مدیون تلاشگرانی دانست که از سالهای دور در پی تقویت مناسبات دو کشور بوده اند.

▪️برکات اقتصادی و وجود بازار تاریخی تبریز به تمام بشریت تعلق دارد

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم ایران را دارای تمدن بسیار بزرگ دانست که گوشه ای از آن در تبریز در معرض دید عموم قرار دارد و گفت: از قدیم الایام مراودات فرهنگی، اقتصادی و هنری وسیعی در بین دو کشور موجود بوده است.

تراب محمدی افزود: راه ها و جاده ها عامل توسعه کشورها هستند و اقوام و ملت ها نیز در طول تاریخ از این طریق در ارتباط بوده اند و جاده ابریشم مهمترین آنهاست.

وی با اشاره به اینکه عبور کاروان های تجاری در طول تاریخ به توسعه اقتصادی کشورمان منجر شده است اضافه کرد: از طریق حمل و نقل می توان به رشد و نمو دست یافت و جاده ابریشم در تامین افتصاد، هنر و معماری شهر تبریز کتمان ناشدنی است.

محمدی با ذکر این نکته که تبریز همیشه در گذر جاده ابریشم بوده است تاکید کرد: امروزه نیز این شهر به هاب اقتصادی و فرهنگی منطقه شمال غرب ایران تبدیل شده است که دارای بیش از ۳ هزار سال قدمت بوده و جهانگردان متعددی از زیبایی های این شهر سخن گفته اند.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه زلزله سده های اخیر تبریز و آذربایجان را به لرزه درآورده و حتی به تخریب آن منجر شده اما باز هم امروزه بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف آجری جهان شناخته می شود که در داخل و اطراف این بازار بزرگ ۲۷ هکتاری اقتصاد و زندگی در شمال غرب ایران در تلاطم بوده و دارای برکات اقتصادی است و وجود آن به تمام بشریت تعلق دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی کشورهای شرقی همچون ژاپن را دارای سابقه درخشان در جاده ابریشم قلمداد کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد که هنر زبان مشترک ملت هاست و دو کشور ایران و ژاپن سعی کرده اند که مجددانه در احیای آن تلاش نمایند زیرا دو کشور از طریق این جاده تاریخی به اشتراکات فرهنگی و هنری دست یافته اند که بسیار حائز اهمیت می باشد.

▪️تجربه های جهانی شهرسازی باید به مدیران شهری تبریز آموزش داده شوند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز هم در غیاب شهردار تبریز در خصوص نحوه تحقق شهر پایدار توضیحاتی را ارائه داد و گفت: اینگونه شهرها مشخصه های خاصی دارند که از آن جمله می توان به همه شمولی، ایمنی و تاب آوری شهری اشاره کرد.

فریدون بابایی اقدم، کشور ژاپن را سرآمد ساخت شهرهای ایمن دانست و افزود: امروزه متاسفانه ۵۰ درصد جمعیت کلانشهر تبریز در بافتهای حاشیه‌ نشین زندگی می‌کنند که این مناطق جزو سکونتگاه های غیر ایمن بوده و در تیررس خطرات متعدد می باشد.

وی اضافه کرد: در برخی از مناطق شهری تبریز اقدامات جزیره ای انجام می‌شود که حداقل ترین امکانات را در خود دارا نیست و به همین منظور فاصله بسیار زیادی با شهر ایمن و پایدار داریم زیرا در حوزه اجرا و تجربه های جهانی باید موارد شهرسازی و معماری را آموخته و مدیران شهری تبریز در این خصوص آموزش داده شوند.

▪️پتانسیل های بالقوه تبریز باید برای گردشگران جهان شناسانده شود

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی هم گفت: تبریز از دیرباز به عنوان شهر اولین ها شناخته شده و آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو در مباحث فرهنگی، هنری، اقتصادی و معماری است.

رضا دیزجی با اشاره به اینکه تبریز بخشی از میراث عظیم جاده ابریشم است افزود: پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه تبریز باید برای گردشگران جهان شناسانده شود زیرا در ژاپن تمام موارد بر اساس اندیشه شکل گرفته و به تعاریف عمومی جامعه مراجعت نکرده اند لذا به عنوان مثال معماری با چوب به یکی از موارد توسعه شهرهای ژاپن تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه باید در کشور ما نیز برخی از مواردی که به توسعه مناطق شهری می انجامد و آن سیطره ای که در دهه های اخیر بر معماری کشورمان سایه انداخته است رفع شده و به سوی معماری اصیل خود بازگردیم اضافه کرد: ایران برای خود گزینه های قابل توجه معماری را در توسعه معماری و شهرسازی دارد که باید از آنها با خرد و اندیشه جمعی دست یابیم.

▪️شهر تاریخی تبریز همواره به عنوان پل میان شرق و غرب مطرح می گردد

سفیر ژاپن در ایران نیز با اشاره به اینکه تبریز از دیرباز اهمیت جهانی داشته است گفت: ژاپن هم از سالهای دور به این شهر علاقه داشته و در طرح های احیای دریاچه اورمیه و اهمیت بخش گردشگری شمال غرب ایران اقداماتی را انجام داده است.

کازوتوشی آیکاوا AIKAWA Kazutoshi با ذکر این نکته که جاده تاریخی ابریشم به عنوان بک گراند این همایش رول بازی می کند افزود: برخی از برنامه های مشابه فرهنگی و هنری در تهران و شیراز هم برگزار شده و امروز در تبریز میزبان دانشمندان و فرهیختگان ژاپنی هستیم و اهمیت به فرهنگ ژاپن از سوی ایرانی ها فرهنگ والای مشترک دو کشور را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: تبریز شهر بسیار مهمی در تاریخ بوده و پل میان شرق و غرب محسوب می‌شود و اشتراکات دو کشور باعث شده تا در حوزه های فرهنگی و هنری به نتایج قابل قبولی دست یابیم.

آیکاوا اظهار کرد: یک مفهوم در کشور ژاپن وجود دارد که به فضا و مکان مربوط است که جزو مفاهیم مشترکات زیباشناختی دو کشور می باشد و نیاز به نشست های تخصصی دارد زیرا ذات انسان ها یکی است و زبان هنر و تاریخ دو کشور بسیار نزدیک به هم می باشد.

▪️فرهیختگان ایران و ژاپن باید با گفتگو به پژوهشهای معنایی دست یابند

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه انسان از روزهای نخستین با دو معنای ارتباط درگیر بود گفت: معنی ارتباط برای انسان در همه جای دنیا دغدغه بوده و تلاش کرده تا به هر قوم و ملت پاسخ مرتبط دهند.

سیدقاسم ناظمی افزود: آن دو مورد منتهی شده به اینکه در معماری و تولید اندیشه، هنر و ادبیات آثاری خلق شده و اقتضاعات هر ملت را مشاهده می نماییم.

وی ادامه داد: تفاوت های متعددی در بین ملل جهان وجود دارد که انسان و جهان شرق با مسئله ارتباط و معنی آن عمیق تر از غربی‌ها برخورد کرده که در سبک زندگی به چشم می‌خورد.

قاسمی تاکید کرد: امروزه وقتی از جاده ابریشم سخن به میان می‌آید قطعاً مواریث باقی مانده از این راه بسیار حائز اهمیت است و تجارت از طریق جاده ابریشم بدون شکل آنها ارزشی ندارد کمااینکه این جاده در تبادلات فرهنگی امپراتوری عثمانی، ایران و جهان شرق و غرب جهان بسیار مهم بوده است.

وی یادآور شد: جنبه و رویکرد معنایی این ارتباط، دانشمندان و اساتید ژاپنی را به ایران و شهر تبریز کشانده است که اگر با این موضوع مواجه باشیم باید تلاش کنیم فرهیختگان ایران و ژاپن و سایر کشورهای شرقی با گفتگو به مسائل و پژوهشهای معنایی در حوزه هنر و فرهنگ دست یابند.

? عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.