قیاس جنابعالی مع الفارق است

عصرآزادی آنلاین/ دکتر نوذر یزدانی

آقای محترمی که در فضای مجازی متنی تحت عنوان “راز بقای بریتانیا و راز فنای ما ” منتشر کرده و راز بقای نظام حکومتی انگلستان را بهانه قرار داده و با وارونه نشان دادن واقعیات تاریخی عقده گشایی فرموده بودند ، به همین مناسبت لازم دیدم برای تشحیذ ذهن جناب ایشان و همفکرانشان چند نکته را تذکر دهم :

بزرگش نخوانند اهل خرد                   که نام بزرگان به زشتی برد

آقای محترم در مقایسه ای که فرموده اید چند تفاوت آشکار وجود دارد که مقایسه شونده ها را از هم جدا می کند :

اول – طرف مراجعه  چرچیل ملکه انگلستان است که وارث تمدن دموکراتیک هزار ساله است و در تمام مدت هفتاد سال سلطنت پا از گلیم خود بیرون نگذاشته است .

دوم – طرف مقابل دکتر مصدق محمدرضا شاه است که به دلالت جان نثاران خودش هیچ وقت پایبند اصول دموکراسی نبوده و حتی به قول دکتر عالیخانی اواخر از هیچ کس حرف شنوی نداشته است .

سوم – ملکه انگلستان بزرگ شده بر اساس سنت درباری انگلستان فقط سلطنت می کرد و مطلقاً در امور سیاسی و مملکت داری دخالت نداشته و چرچیل هم بر حسب سنت پارلمانی و آداب دانی دربار انگلستان ، مراتب ادب و احترام را مراعات می کرده است و  به مقتضای ” اثبات شی نفی ماعدا  نمی کند ” دکتر مصدق هم که تربیت شده دربار قاجار بود هیچ وقت از حدود ادب و نزاکت خارج نمی شده است و نسبت بی نزاکتی به دکتر مصدق خلاف واقعیات تاریخی و دور از وجدان پاک است .

چهارم – چهارمین تفاوت ، در من نوعی و جنابعالی و همفکرانتان است ، زیرا من و همفکرانم پرستنده نیستیم بلکه به فرمایش امام حسین (ع)  احرار هستیم  و هیچ انسانی را مقدس  نمی دانیم و پرستش نمی کنیم . ولی از فحوای کلام جنابعالی معلوم است که شاه پرست هستید و به کیش شخصیت پرستی اعتقاد دارید که این تفاوت بزرگی است . زیرا من و همفکرانم چنین اعتقادی را شرک و گناه بزرگ می دانیم .

پنجم – اعمال و رفتار دکتر مصدق و محمدرضا شاه در صحنه تاریخ به قدری روشن است که تحریفات شما و امثال شما نمی تواند واقعیات مسلم تاریخ را وارونه جلوه دهد زیرا در این هفتاد سال که از زمامداری دکتر مصدق می گذرد و مقارن است با قسمت عمده از سلطنت ببخشید حکومت محمدرضا شاه به قدر کافی کتاب و مقاله در مدح و ذم هر دو نوشته شده است و وجدان آگاه و بی غرض ، اعمال آنها را در ترازوی انصاف گذاشته و قضاوت کرده اند که عقده گشایی جنابعالی خللی در آن واقعیات ایجاد نخواهد کرد .

ششم – آقای محترم من لازم نمی دانم فهرستی از اعمال معبود شما را که طی 37 سال مثلاً سلطنت برشمارم ، زیرا تاریخ گواه است که ایشان هیچ وقت طالب سلطنت نبوده بلکه مشتاق حکومت بوده و مداخلات ایشان از همان ابتدا با تشکیل مجلس موسسان و تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات شاه و حتی انحلال مجالس  و شایعات  مداخلات در قتل های سیاسی  من جمله ترور رزم آرا و ماجرای  نهم (9) اسفند و قتل افشار طوس و همراهی با دول متخاصم انگلیس و امریکا در برانداختن دولت ملی دکتر مصدق و واگذاری نفت ملی به کنسرسیوم و غیره ، انکار پذیر نیست .

اگر هنوز اندکی انصاف در وجودتان هست توصیه می کنم خاطرات علم و خواب آشفته نفت ( چند جلد) و مخصوصاً کارنامه مصدق نوشته ارسلان پوریا را مطالعه بفرمایید .

 ارادتمند انسان های آزاده

  دکتر نوذر یزدانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.