دولت در کنترل ایمنی ساختمان ها سهل انگاری می کند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سیستم کنترل کننده ایمنی سازه‌ای ساختمان ها، به دنبال راهکارهایی در خصوص تکنولوژی مهار و فائق آمدن آسیب‌های ناشی از زلزله در ساختمان هاست و تحقق آن را در گرو همکاری و مساعدت سایر دستگاه های اجرایی می داند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دولت پس از زلزله رودبار متوجه شد که باید احداث ساختمان‌ها تابع مقررات و کنترل امور مهندسی باشد گفت: در راستای حمایت از سرمایه ملی، ایمنی و آسایش مردم سازمان نظام مهندسی ساختمان پدید آمد.

“رضا دیزجی” در نشست خبری خود با تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از سال ۷۴ آغاز به کار کرده و از سال گذشته نُهمین دوره هیئت مدیره آن شکل گرفته است تا برای آسایش و ایمنی محل زندگی شهروندان تلاش شود.

وی، فیشی کردن حق الزحمه طراحی در راستای پرداخت هزینه های واقعی را در راستای پرداخت هزینه های حقیقی دانست و ادامه داد: در این مسیر، واقعی شدن حق الزحمه مهندسان، ساماندهی امور مجریان، حذف صوری گری و ارائه خدمات واقعی شکل گرفته تا به افزایش تعرفه خدمات مهندسی آذربایجان شرقی هم پایه با استان هایی همتراز همچون اصفهان رسیده است که قبل از آن بسیار پایین‌تر بود.

دیزجی با ذکر این نکته که تفاهم نامه هایی در خصوص اجرایی کردن بند ۱۶ ساختمان با سازمان مسکن و شهرسازی، آبفا و غیره انجام شده است اضافه کرد: برنامه ها به صورت پایلوت اجرا می شوند تا در صورت موفقیت، اجرای آن در سایر مناطق نیز مورد اجرا قرار گیرد به طوری که کنترل الکترونیکی نقشه ها با اجرای پایلوت آن در شبستر در حال اجراست و پس از موفقیت، به تبریز و سایر شهرستانها نیز تسری خواهد یافت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی به تعداد پرونده های ساختمانی سطح استان پرداخت و گفت: در سال ۹۹ تعداد پرونده ها به مراتب بیشتر از سال ۱۴۰۰ و سال جاری بود که مربوط به کنترل پروانه های ساختمانی و تابعی از عملکرد شهرداری هاست که موجب اشتغال مهندسین گردید و از میان ۱۰ هزار پرونده سطح استان ۲۴۰۰ مورد آن مربوط به تبریز است که قبل از سال ۹۹ این رقم ۴۵۰۰ پرونده بوده است.

وی، مبحث ۲۲ مقررات ساختمان را که به تعمیرات اَبنیه اشاره دارد مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: این مبحث وظیفه ما در تسری مقررات ملی را دوچندان می کند به طوری که در دیدار با مسئولان و نمایندگان مجلس نیز بر ضرورت آن تاکید کرده ایم اما تاکنون اقدامی از سوی دولت در خصوص کنترل ایمنی ساختمان ها انجام داده نشده است.

دیزجی با اشاره به اینکه آن دسته از ساختمان هایی که پرونده آنها به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع داده نشده اند نایمن تلقی می شوند اظهار کرد: تنها ساز و کاری که در اختیار ماست “گزارش کردن” آن است و از آنجایی که شهرداری ساز و کار اصولی در خصوص ساختمان سازی ندارد تا مادامی که حادثه تلخی رخ ندهد درباره ایمنی آنها هیچگونه بحثی به میان نمی‌آید!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: کمیسیون ساختمان های ناایمن سطح استان تشکیل شده تا در سامانه‌ای که معرفی خواهد شد در آنها ثبت و درباره عواقب و آینده نگری آنها تصمیم‌گیری های حرفه ای به عمل آید.

دیزجی درباره شهرک سازی هایی که توسط ادارات و دستگاه‌های اجرایی فرادستی انجام گرفته است نیز گفت: مراحل احداث شهرک ها ربطی به سازمان نظام مهندسی ساختمان ندارد اما مقررات تخصصی احداث ساختمان ها باید مدنظر قرار گیرد لذا اقدامات ما مربوط به مرحله آخر ساختمان سازی بوده و تاثیرگذاری در حد نظارت می باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در پایان اظهارات خود تاکید کرد: در حوزه احداث، تنها شهرداری و نظام مهندسی مسئول نیستند بلکه سایر ادارات ذیربط در پایان کار اصولی ساختمان ها موثر هستند که اگر قوانین فرادستی با حساسیت بیشتری مورد اجرا قرار گیرد به طور حتم زندگی در شهرهایی ایمن و استاندارد میسر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.