اخذ مدرک + مهارت

“عصرآزادی” از افتتاح نخستین مدرسه عالی مهارتی قالب سازی تبریز در چهل سالگی اولین دانشگاه آزاد اسلامی کشور گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدرسه عالی مهارتی قالب سازی دانشگاه آزاد واحد تبریز در چهلمین سالروز تاسیس این واحد دانشگاهی با حضور آرش رنجبران به عنوان سکاندار واحدهای آذربایجان شرقی، رئیس سازمان صمت استان، اساتید دانشگاهی، مسئولان و کارشناسان بخش فنی و حرفه ای، دانشجویان و در ارتباط آنلاین با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.

دانشگاه آزاد واحد تبریز نخستین واحد دانشگاهی ایران است که به مناسبت چهلمین سالروز راه‌ اندازی این قطب بزرگ علمی شمالغرب کشور، مدرسه عالی مهارتی قالب‌سازی را راه‌اندازی و به صورت ارتباط ویدئو کنفرانس با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به افتتاح آن پرداخت.
مدرسه عالی مهارتی قالب‌سازی با تجهیزات و امکانات مناسبی همچون دستگاه CNC، دستگاه spark و قالب‌های اهدایی از سوی شرکت ریخته‌گری و شرکت تراکتورسازی است که با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت، مدرک معتبر صادر خواهد شد…

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در ارتباط آنلاین خود با محل افتتاح مدرسه عالی مهارتی قالب سازی دانشگاه آزاد تبریز خطاب به حاضرین گفت: بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر دانشگاه، باید به گذشته نگاه کرده و با رفع کاستی ها جوابگوی نیاز روز باشیم.
“محمدمهدی طهرانچی” با بیان اینکه دانشگاه ها امروزه جهت گیری را در راستای خدمت به منافع مردم تنظیم می کنند افزود: دانشگاه ها باید بر محیط جامعه اثرگذار باشند و به ویژه در بهره وری، خلق ثروت و کسب و کارهای جدید اثر داشته باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه های ما در یک خلاء گیر کرده و بین عرضه دانش و کِشِش بازار توازنی ایجاد نکرده اند اضافه کرد: به همین علت جوان هایی را تربیت می کنیم که توان حل مسئله را ندارند لذا باید جوانان را خلاق و مهارت محور تربیت کنیم که این امر نیازمند بازنگری در آموزش های مهارتی و اجتماعی است.
طهرانچی، سه گانه تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی را لازمه دانشگاه پویا و به روز توصیف کرد و یادآور شد: ما فقط به تربیت تخصصی پرداخته ایم و برای تربیت مهارتی باید اطلاعاتی داشت که یکی از آنها نگاه موضوع محور است لذا با توسعه و تجمیع مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی، گام بعدی ایجاد رشته و تربیت دانشجوی ماهر متناسب با نیاز صنعت می باشد.
پس از افتتاح مدرسه عالی مهارتی قالب سازی تبریز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد واحد تبریز با خبرنگاران رسانه‌های گروهی دیدار و به تشریح عملکرد یکساله بزرگ ترین واحد دانشگاهی شمالغرب کشور پرداخت.
“آرش رنجبران” با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد واحد تبریز در سال ۶۱ به عنوان نخستین دانشگاه آزاد کشور در شهر اولین ها تاسیس شده است گفت: امروز در چهل سالگی این دانشگاه که در ادبیات عرفانی و دینی ما سن کمال و پختگی است وجود ارزشمند این مرکز علمی جهت عرضه خدمات خود به فرهیختگان بهره مند می گردیم.
وی با ذکر این نکته که دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی از ۳۵ واحد و مرکز با بیش از ۵۴ هزار دانشجو و یکهزار و ۹۰۰ نفر هیئت علمی تشکیل شده است افزود: تاثیرگذاری این واحد علمی در جغرافیای منطقه بی‌بدیل است زیرا آذربایجان شرقی به دلیل پتانسیل ها و ظرفیت های بی نظیر خود در سهم GDP یا همان تولید ناخالص داخلی Gross Domestic Product با ظرفیت بالا می تواند گامهای بزرگی برای توسعه استان بردارد.
رنجبران از تغییر رویکرد اخیر این دانشگاه به ماموریت گرایی بر اساس نیاز جامعه، آمایش و شرایط خاص حاکم بر منطقه سخن به میان آورد و اضافه کرد: امروزه خانواده ها از دانشگاه آزاد مدرک تحصیلیِ صرف نمی‌خواهند بلکه تضمین آینده فرزندانشان را خواهانند و حرکت از آموزش حافظه محور به آموزش های مهارت محور سرلوحه دانشگاه آزاد واحد تبریز است که توسعه رشته‌های مهارتی با به روزترین امکانات و متدها در حال انجام می باشد.
وی، طرح پویش برای یکهزار دانشجو را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: این طرح در حوزه صنعت می تواند الگوی سایر دانشگاه‌های کشور باشد به طوری که یک طرح ابتکاری از سوی واحد تبریز بوده و از تجربیات روز مراکز علمی و دانشگاهی جهان بهره جُسته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این طرح، دانشگاه با بخشهای صنایع و کشاورزی ارتباط برقرار کرده و ظرفیت هایی را به وجود می آورد تا دانشجویان در میدان کار این بخشها حضور یافته و کمک شهریه ای هم برای دانشجو پرداخت شود تا دانشجوی مقطع دکترا با دو یا سه روز کار در واحد صنعتی یا کشاورزی، ماهانه یک میلیون تومان دریافت نماید و به غیر از این مبلغ مابقی هزینه‌ها بر عهده دانشگاه است.
وی دریافت این مبلغ ماهانه را مورد توجه قرار داد و افزود: بدین ترتیب برای یک ترم آموزشی شهریه کل ترم دانشجو تامین شده و به دلیل حضور دانشجو در بخش صنعت، زمینه اشتغال او نیز پدیدار می گردد و قطعاً همان تضمینی که خانواده ها برای آینده فرزندانشان مدنظر دارند با یادگیری مهارتی و تحصیل به صورت همزمان شکل می گیرد.
رنجبران اظهار کرد: از سوی دیگر، رویداد “عصر امید” نیز همانند سال گدشته برای امسال نیز در نظر گرفته شده است تا ایده های خلاقانه و مبتکرانه دانشجویان این واحد آموزشی شکوفا گردد به طکری که در سال گذشته به یکهزار ایده خلاقانه دست یافتیم زیرا ۳ نفر از اساتید دانشگاه آزاد واحد تبریز جزو دو درصد دانشمندان درجه یک جهان شناخته شده اند.
وی با ذکر این نکته که دانشگاه آزاد واحد تبریز در اعتراضات و قضایای اخیر دچار کمترین بحران گردید گفت: اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی که همانا دانشگاه را محل گفتگوی دانشجویان قلمداد می‌کند با برگزاری کُرسی های آزاد اندیشی در محل دانشگاه عملیاتی شده و این امر موجب افزایش گفتمان فرهنگی و اجتماعی گردید.
رنجبران، دانشگاه آزاد را یک مجموعه تنومند و دارای ثروت های معنوی و مادی فراوانی دانست و در واکنش به پرسش یک خبرنگار درباره شایعه ورشکستگی آن افرود: افزایش بی رویه تاسیس آموزشگاههای آزاد از یک سو و کاهش تعداد ثبت نام دانشجویان در یک بازه زمانی خاص، شاید موجب کاهش درآمد دانشگاهها شد اما این امر کاملاً بدیهی است که بعد از بحران کرونا، تعداد دانشجویان به حالت اولیه بازگشته و در سال جاری ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته نودانشجو وارد دانشگاه شده و ۷۲۰۰ ثبت نام ورودی نیز صورت گرفته است که استقبال خانواده‌ها را نشان می دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با تاکید بر اینکه واحد دانشگاهی تبریز با راه‌اندازی مجتمع بین‌الملل و با استفاده از ظرفیت موجود از جمله وجود راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی با کشور‌های منطقه و موقعیت همسایگی با آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق آمادگی جذب و تبادل دانشجو با کشور‌های همسایه را نیز فراهم کرده است اذعان کرد: هم اکنون حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ دانشجوی بین الملل در مقاطع مختلف به تحصیل می پردازند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: نظام موضوعات پایان نامه های دانشگاه اکثراً در حوزه کیف و کفش، چرم و دریاچه اورمیه حرکت می کند تا کارساز باشند به طوری که اخیراً تنها پهپاد آتش نشانی دانش بنیان کشور با قابلیت شناسایی گازهای سمی و اطفای حریق به صورت اتوپایلوت توسط دانشجویان واحد ایلخچی تولید شده و طی انعقاد قرارداد با سازمان آتش نشانی تبریز در حوادث این کلانشهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رنجبران در پایان سخنان خود، آموزش های کاربردی را مهم ترین رمز موفقیت دانشگاه‌های جهان دانست و اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد واحد تبریز نیز به سوی پژوهش های مسئله محور حرکت می کند تا بتواند همانند دانشگاه های کشور سنگاپور که به عنوان مراکز علمی و آموزشی تاپ و ممتاز جهان مطرح می گردند در سایه همین اقدامات و نوع آموزش های کاربردی به موفقیت های تاثیرگذار در زندگی مردم و پیشرفت کشور دست یابد.

پس از اتمام گزارش این مراسم، یک نکته قابل توجه وجود دارد و آن اینکه، در مهر ماه ۱۴۰۱ نیز یک واحد دانش‌بنیان صنعتی شامل خطوط کامل تولید، تست و آزمون مخازن کامپوزیتی با قابلیت فشار بالا در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی راه‌اندازی گردید که از سطح دانش و تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیاز‌های کشور در حوزه مخازن تحت فشار باشد.
در این مراسم از عقد یک قرارداد جالب برای طراحی و ساخت خط مونتاژ رُباتیک با گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز سخن به میان آمد که برای این تفاهم نامه پروژه مشترک مهندسی معکوس جهت تولید گیربکس دایناشیفت تراکتور‌های MF 6000 در نظر گرفته شده و توان علمی و فنی غیرقابل وصف جوانان دانشگاه آزاد واحد تبریز در خلق افتخارات عظیم را نشان می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.