صادرات ۲.۶ میلیارد دلار کالا از آذربایجان شرقی به ۱۰۰ کشور دنیا

 ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش های آماری استخراج شده مربوط به ابتدای ماه شانزدهم دولت سیزدهم ۲ میلیارد و ۶۱ میلیون دلار کالا از مبادی گمرکی این استان به حدود ۱۰۰ کشور جهان صادر شده است.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، لیلی اورنگی وزن کالای صادر شده از استان را سه میلیون و ۶۲۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: صادرات گمرکی آذربایجان شرقی که تا ابتدای ۱۶ماه فعالیت دولت سیزدهم استخراج شده نسبت به مدت مشابه دولت قبل از نظر ارزش پنج درصد افزایش و از نظر وزن ۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان به کشور ترکیه به ارزش ۷۲۰ میلیون دلار است، افزود: عراق با ۴۴۲ میلیون دلار و ارمنستان با ۲۵۲ میلیون دلار بیشترین سهم صادراتی استان را به خود اختصاص داده اند.

اورنگی اظهارکرد: بیشترین افزایش صادرات استان در دولت سیزدهم به گرجستان با ۱.۱۴ برابر افزایش (۱۱۴درصد) بوده و امارات متحده عربی با ۱.۰۳ برابر افزایش (۱۰۳ درصد رشد) و ارمنستان با ۷۰ درصد رشد در رده های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات ماشین آلات و وسایل مکانیکی با ۹۶ درصد رشد و مصنوعات آهنی و فولادی با ۴۶ درصد رشد بیشترین افزایش کالاهای صادر شده از مبادی گمرکی استان را شاهد هستیم.

واردات یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلاری کالا به آذربایجان شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی همچنین از واردات یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلار کالا به استان تا ابتدای ۱۶ ماه تلاش دولت سیزدهم خبر داد و گفت: واردات کالا از نظر ارزش ۲۹ درصد افزایش یافته است.

اورنگی با اشاره به اینکه بیشترین رشد واردات از کره جنوبی با افزایش ۲.۶۲ برابری اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین کالای وارد شده از نظر ارزش مربوط به ترکیه با ۹۷۵ میلیون دلار است و امارات متحده عربی با ۱۹۴ میلیون دلار، آلمان با ۱۴۵ میلیون دلار و چین با ۱۳۹ میلیون دلار در رده های بعدی کشورهای مبداء واردات کالا به کشورمان از طریق مبادی گمرکی استان هستند.

وی اعلام کرد: بیشترین واردات کالا به استان تا ابتدای ۱۶ ماه یاد شده مربوط به وسایل نقلیه زمینی و اجزا و قطعات آنها به ارزش ۴۶۲ میلیون دلار و ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار است.

گمرکات استان آذربایجان شرقی در ناحیه شمال غرب کشور شامل اداره کل گمرک تبریز، اداره کل منطقه آزاد ارس- جلفا، اداره کل منطقه ویژه اقتصادی سهلان، اداره گمرک منطقه آزاد ارس- نوردوز، اداره منطقه آزاد ارس- خدا آفرین، اداره گمرک مراغه، دفتر گمرک صادراتی بناب، دفتر گمرکی شهرک صنعتی شهید سلیمی، دفتر گمرکی پتروشیمی تبریز، گمرک فرودگاه بین المللی تبریز و گمرک امانات پستی تبریز می باشد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.