معمار برجسته ایرانی درگذشت

ایرج کلانتری، معمار معاصر و برجسته ایرانی در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، ایرج کلانتری طالقانی سال ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. پس از گذراندن دوره‌های ابتدایی و دبیرستان، در سال ۱۳۳۵ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و در سال ۱۳۴۲ در رشته معماری این دانشکده با مدرک فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

کلانتری پیش از شروع فعالیت‌های اجرایی، در زمینه مشاوره در وزارت کشور به کار تخصصی مشغول بود و به عنوان نماینده‌ی این وزارتخانه در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و کمیته بررسی و تجدید نظر در قانون نوسازی و عمران شهری فعالیت داشت.

او همچنین بیش از ۲۰ سال دروس طراحی را در دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تدریس کرد.

ایرج کلانتری عضو شورای تخصصی شهرداری تهران، رئیس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی مهندسی کشور، عضو هیئت مدیرهٔ انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، عضو هیئت امناء انجمن مفاخر معماری ایران، عضو هیئت تحریریهٔ مجلهٔ معماری نوین، عضو هیئت مدیرهٔ سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و عضو شورای عالی خانهٔ هنرمندان ایران نیز بوده‌ است.

از جمله آثار این هنرمند می‌توان به بنای سفارت ایران در گرجستان، مدیریت و طراحی پروژه فرودگاه امام خمینی(ره)، مدیریت و طراحی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین، مدیریت و طراحی سفارت ایران در گرجستان، طراحی اقامتگاه سفیر ایران در ایروان، مجموعه چایکنار تبریز و … اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.