"عصرآزادی" از مشکلات چندین ساله بزرگراه اهر - تبریز و عدم رعایت استاندارد راهسازی در آن گزارش می دهد

جاده مرگ آذربایجان پابرجاست!

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

محور اهر – تبریز با وجود عمری نزدیک به نیم قرن از مهم‌ترین مسیرهای تردد در آذربایجان‌ شرقی به شمار می‌آید و طبق آمارهای رسمی روزانه بیش از ۳۰ هزار خودرو از این مسیر تردد می‌کنند که در ایام تعطیل و روزهای آخر هفته این تعداد تا چند برابر افزایش می‌یابد.

این محور با طول ۹۰ کیلومتر به دلیل موقعیت قرارگیری در منطقه قره داغ از مهم‌ ترین محورهای مواصلاتی استان محسوب می‌شود زیرا منطقه قره داغ با مساحت ۱۲ هزار کیلومتر مربع و وجود بیش از یکهزار روستا در حدود یک چهارم مساحت و نیز یک سوم از روستاهای استان را در بر می‌گیرد و از جاده فعلی تردد می کنند.

در حقیقت، مسیر اهر – تبریز تنها به تردد در بین ساکنان این دو شهر محدود نشده و محور مواصلاتی شهرهای مغان، مشگین شهر، خدا آفرین، هریس، کلیبر، ورزقان و اهر با کلانشهر تبریز را در بر می گیرد و انتشار اخبار و آمارهای تصادفات و تعداد کشته‌شدگان ناشی از آن، این محور را به پرحادثه‌خيزترین جاده آذربایجان شرقی و حتی شمالغرب کشور تبدیل کرده است که هنوز هم برنامه مُدونی جهت برون رفت از وضعیت فعلی و اصلاح زیرساختی آن از سوی متولیان امر اعلام نشده است…

▪️قطعه اول

احداث بزرگراه اهر – تبریز از نیازهای ضروری منطقه ارسباران یا همان قره داغ بوده و شاهراه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، منطقه مغان و محور مواصلاتی شهرستانهای مشگین شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین محسب می شود.

پروژه بزرگراه اهر – هریس – تبریز در سال ۸۷ و در دوران دولت نُهم کلنگ زنی شد اما در روند احداث آن در دولت های نهم و دهم تاخیر صورت گرفت و به دولت یازدهم به ارث گذاشته شد به طوری که حسن روحانی در سال ۹۴ در حاشیه سفر استانی به آذربایجان شرقی وعده افتتاح این بزرگراه به‌ عنوان پروژه مهم و حیاتی منطقه ارسباران را در سال ۹۵ اعلام کرد اما متأسفانه تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری نرسید!

داد و فریادهای بعضاً مسئولانه و بعضاً تبلیغاتی نمایندگان وقت آذربایجان شرقی در دوره های نهم و دهم مجلس هم به جایی نرسید به طوری که محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس خرداد ماه سال ۱۴۰۱ وعده داده بود که پروژه بزرگراه اهر – تبریز پایان مهر همان سال به بهره‌برداری می‌رسد اما بازهم نشد که نشد!

با روی کار آمدن سیدابراهیم رئیسی نیز بازار وعده های بزرگراه اهر – تبریز از دولت های قبلی به دولت سیزدهم رسیده و اصلاح اصولی محور غیراستاندارد و کم عرض اهر – تبریز که یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور بوده و در اکثر ایام سال شاهد تصادفات مرگبار می باشد به کابوس تبدیل‌ شده است.

به اذعان بسیاری از مسئولان و فعالان حمل‌ و نقل، جاده تبریز – اهر از پرترددترین محورهای مواصلاتی منطقه آذربایجان است که به دلیل واقع‌ شدن در مسیر ترانزیت کالا و ارتباط برون‌ مرزی یکی از با اولویت‌ترین محورهای حمل‌ و نقلی شمال غرب کشور برای توسعه و تبدیل‌ شدن به بزرگراه به شمار می‌رود که متاسفانه با همه این تفاسیر، مردم منطقه ارسباران در تردد به مرکز استان همیشه در استرس و نگرانی به سر می برند و معلوم نیست شاهکار وعده های بی مسئولانه کِی به سرانجام خواهد رسید!

▪️قطعه دوم

یک کارشناس مسائل ایمنی راههای آذربایجان شرقی درباره ایرادات فنی بزرگراه اهر – تبریز گفت: طبق بررسی‌های به‌ عمل آمده، این پروژه حدود ۳۸ ایراد اساسی و نقاط حادثه ‌خیز دارد و پاسخ منطقی اعلام نشده است!

ناصر پاشایی افزود: شهرک صنعتی اهر دوربرگردان ندارد به طوری که اگر راننده ای بخواهد از شهرک صنعتی به سمت داخل شهر حرکت کند می‌بایست ۸ کیلومتر رانندگی کند تا به دوربرگردان برسد.

وی بر ضرورت نصب علائم راهنمایی در دور برگردان‌های این مسیر پرداخت و اضافه کرد: در برخی از نقاط بزرگراه اهر – تبریز برای تأمین ایمنی تردد، هیچگونه گارد ریل پیش‌بینی نشده است که در صورت بروز حادثه منجر به تصادف شاخ به شاخ خودروها و مرگ سرنشینان خودروها می‌شود!

پاشایی با اشاره به اینکه گویا طراحان جاده‌ها از جمله بزرگراه اهر – تبریز غیربومی بوده و از کارشناسان بومی نظرخواهی نمی‌کنند تاکید کرد: برخی ها به خاطر مسائل سیاسی مُدام فشار می‌آورند که فلان قطعه از بزرگراه زیر بار ترافیک برود در حالی که هنوز ایمنی لازم جهت تردد خودروهای مردم تأمین نمی گردد!

وی ادامه داد: باید یک سؤال از مدیران راه و شهرسازی و راهداری استان پرسید؛ چرا به پیمانکاران برای ایمن‌سازی جاده هزینه پرداخت می‌کنید، این در حالی است که حتی اهمیتی به ایمن‌سازی جاده نمی‌دهند و اگر پلیس به موضوع ورود کند سریعاً دست به حاشیه‌سازی می‌زنند!

پاشایی با تاکید بر اینکه سه‌ راهی هریس جزو نقاط حادثه‌خیز مسیر اهر – تبریز در استان و حتی کشور شناخته می‌شود که مشهور به قتلگاه است اما متأسفانه برای ایمنی کاربران و رانندگان این نقطه کمترین اهمیتی از سوی مجریان پروژه داده نمی‌شود!

این کارشناس مسائل ایمنی جاده ای یادآور شد: اکثر مشکلات از آنجا ناشی‌ می‌شود که مسئولان غیرمرتبط در حوزه راه‌سازی دخالت می‌کنند و پیمانکاران نیز بر حسب سخنان همان مسئول؛ ایرادات و نواقصات بزرگراه اهر – تبریز را نادیده می‌گیرند و فقط به افتتاح می اندیشند!

▪️قطعه آخر

با وجود عدم تکميل پروژه احداث بزرگراه و افزایش وقوع حوادث ناگوار انسانی، محور اهر – تبریز به جای پیشوند بزرگراه عنوان “جاده‌ مرگ آذربایجان” را به خود گرفته است.

این وضعیت تا حدی پیش رفته است که حادثه‌ خیز بودن جاده و وحشت از هر گونه اتفاق آنی هنگام تردد، لذت تماشای زیبایی‌های طبیعت بی‌نظیر منطقه را از اذهان عموم می‌زداید و افسوس که وضعیت جاده‌های آذربایجان هزینه‌ های مادی و معنوی جبران‌ ناپذیری بر پیکر رنجور آذربایجانی ها و بالاخص قره داغی ها وارد کرده و آنچه که به گوش مسئولان نمی رسد فریاد اهالی منطقه است که شب و روز برای کار، تحصیل، درمان و غیره در راه کلانشهر تبریز در این مسیر خطرناک تردد می کنند و برای رهایی از حوادث غیرقابل تصور، لحظه شماری می کنند تا مسیر به اتمام برسد!

این در حالی است که اخیراً مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از تخصیص اعتبار ۶۴ میلیارد تومانی برای تکمیل این بزرگراه در سال‌ جاری خبر داده است که به گفته او، برای تکمیل پروژه با احتساب اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی که از منابع بانک ملت جذب شده و ۶۴ میلیارد تومان دیگر نیز اختصاص می‌یابد و سرجمع اعتبارات اختصاص یافته به بزرگراه اهر – تبریز در سال‌ جاری به ۱۸۹ میلیارد تومان می‌رسد.

امیر بخشی زاده با ذکر این نکته که با تخصیص اعتبار ابلاغی و جذب، بدهی ۸۵ میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه بزرگراه اهر – تبریز پرداخت می‌شود افزود: برای تکمیل این پروژه در حال حاضر اگر اعتبار به موقع تخصیص یابد به اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومانی نیازمندیم.

بدین ترتیب، به گفته کارشناسان حوزه راه عدم درک مناسب از موقعیت‌ها و نیز بی‌توجهی مسئولان کشوری در کنار بی‌همتی مسئولان استانی از جمله عوامل پایان نافرجام پروژه‌هایی از قبیل پروژه احداث اصولی مسیر اهر – تبریز به شمار می‌رود در حالی که خواسته ‌های مکرر مردمی و فعالان مدنی می‌تواند روزنه امیدی برای از میان برداشته شدن ناکارآمدی مسوالان به شمار آید تا شاید این وعده‌ها با کمرنگ شدن نواقصات به مرحله عمل برسند اما اَنگ های عجیب و غریب بر پیشانی دلسوزان مسئولیت پذیر کار را خراب می کند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.