معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جمع خبرنگاران تاکید کرد:

۴۵ کشور جهان مقصد محصولات غذایی سالم آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: روغن مصرفی حال حاضر مردم کشور ما دو برابر مصرف اروپا و میزان مصرف نمک هم بسیار نگران کننده و متفاوت تر از کشورهای پیشرفته است که توجه به مقوله آموزش را دوچندان می کند.

“مسلم نجفی” که به مناسبت ۷ ژوئن روز جهانی ایمنی مواد غذایی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی آذربایجان شرقی سخن می گفت افرود: شعار امسال روز جهانی ایمنی مواد غذایی “استانداردهای مواد غذایی نجات بخش زندگی” Food Standards Save Lives است زیرا غذای سالم و کافی، زیربنای سلامت می باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ با توجه به بیماری های مرتبط با غذا ۷ ژوئن را به نام روز جهانی ایمنی مواد غذایی اعلام کرد ادامه داد: بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از طریق غذای ناسالم و آلوده به باکتری ها، ویروس ها و مواد شیمیایی ایجاد می شود که موجب بروز سکته‌های مغزی، قلبی و سرطان ها می گردد.

نجفی با ذکر این نکته که در حوزه امنیت غذایی در حال حاضر وضعیت کشور مناسب است تاکید کرد: از این حیث نگرانی خاصی وجود ندارد و به تبع آن، وضعیت در مناطق مختلف آذربایجان شرقی نیز راضی کننده است.

وی، ضرورت تغییر الگوی کشاورزی و باغداری، روش های تولید، تجهیزات تولید، فرآوری، نگهداری، توزیع و الگوی مصرف را مورد توجه رسانه ها، مسئولان و متولیان قرار داد و افزود: زیرا روغن مصرفی حال حاضر مردم کشور ما دو برابر مصرف اروپا و میزان مصرف نمک هم بسیار نگران کننده و متفاوت تر از کشورهای پیشرفته است و توجه به مقوله آموزش را دوچندان می کند.

نجفی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ محصولات غذایی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور جهان صادر شده است اضافه کرد: از این طریق حدود ۳۰ هزار تُن مواد غذایی سالم و استاندارد به مقصد کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و کانادا ارسال شده است که توان این استان در تامین غذای سالم جهان را نشان می دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ذکر این نکته که در حوزه غذا در یک سال گذشته تعداد یکهزار و دو مورد پروانه‌ ساخت محصولات کارخانجات و کارگاهها صادر شده است یادآور شد: در این مدت، تعداد ۱۰۳ واحد مواد خوراکی و آشامیدنی نیز به مراجع قضایی معرفی شده و ۸۵ مورد نیز کالا و خوراکی های فاسد و معیوب معدوم شده اند.

وی اظهار کرد: در اجرای برنامه کشوری پایش موسوم به PMS در سطح عرضه مواد غذایی و بهداشتی برای افزایش اطمینان مصرف شهروندان، حدود ۲۵ مواد غذایی پُرمصرف و ۵۰ قلم محصولات آرایشی و بهداشتی مورد کنترل و نظارت این معاونت قرار گرفته اند.

نجفی با اشاره به اینکه کاهش ۲۰ درصدی در پروانه‌های ساخت مواد غذایی، صنعتی تولیدی آذربایجان شرقی مدنظر این مجموعه است بیان کرد: خوشبختانه قند مصرفی پایین، روغن مصرفی و میزان اسیدهای چرب ترانس مورد استفاده در تولیدات غذایی واحدهای تولیدی این استان در حال اجراست که رضایت بخش می باشد.

وی برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این برنامه ویژه شامل آرد نان های لواش، سنگک سبوس دار و تافتون می باشد که ۱۰۰ درصد موفقیت آمیز بوده و در راستای مغذی بودن نان مصرفی روزانه شهروندان گام برداشته می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” درباره نحوه نظارت و کنترل داروخانه های متخلف و مشکلات بیماران در برخورد نادرست، کمبود دارو و گرانی دارو گفت: هر روز نظارت واحدهای بازرسی در سطح داروخانه‌ها صورت می گیرد و تمام آیتم ها مدنظر است لذا شهروندان و بیماران در صورت مشاهده تخلف در داروخانه‌های سطح استان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و مشکلات خود را در میان بگذارند اما حدود ۴۰ درصد شکایات مردمی هم وارد می باشد به طوری که سال گذشته ۴ مورد از داروخانه های متخلف به تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی معرفی شدند تا برخوردهای قانونی با آنها صورت بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.