عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی:
مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی و اهدای جوایز چهارمین دوره جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵» برگزار شد.
عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی و اهدای جوایز چهارمین دوره جشنواره بین المللی جایزه «عکس پنج» با حضور تعدادی از هنرمندان پنج شنبه یکم تیر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
این مراسم با پرفورمنسی از اشعار کتاب باد و برگ از عباس کیارستمی آغاز شد. خوانش اشعار توسط نازنین فراهانی و آرمین دیلم به دو زبان فارسی و ایتالیایی صورت گرفت و با نوایی از ساز ویولن سل از آناهیتا ایزدپارسا همراه شد. در قسمتی از رمپ اصلی موزه هم، نقوشی توسط حمید هادینژاد نقاش بر بومی پنج متری کشیده شد.
در ادامه مراسم، چهارمین دوره جشنواره بینالمللی عکس پنج و بزرگداشت عباس کیارستمی در سالن سینماتک موزه هنر های معاصر آغاز شد.
مهدی شادیزاده دبیر جشنواره عکس پنج در این مراسم حاضر شد و با اشاره به زحماتی که برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته شده است اظهار کرد: امیدوارم واقعا بتوان بخش فرهنگی بدون حاشیه کار خود را انجام دهد. از تمام کسانی که در کنار جشنواره ایستادند تشکر میکنم. امیدوارم با حمایتهایی که وجود دارد جشنواره راه خود را ادامه دهد. ما تلاش میکنیم که این جشنواره بدون هیچ حاشیهای به راه خود ادامه دهد.
سپس امیرحسین صدیق بازیگر در این مراسم حاضر شد و گفت: من در جایگاهی نیستم که در اینجا صحبت کنم اما چون عباس کیارستمی پشت این جشنواره است باعث افتخار من بود که صحبت کنم.
وی گفت: امروز به این فکر کنیم ما چند نفر خواهیم داشت که آقای کیارستمی بشوند یا شبیه به آقای کیارستمی بودند؛ عزیزانی هم این روزها از دست میدهیم. چقدر سختی کشیده شده تا این آدمها ساخته شوند. چه خوب است که قدر این عزیزان در زمان زنده بودن دانسته شود. آقای کیارستمی به نظر من همچنان زنده هستند، چرا که هنرمند با آثار خود زنده است.
بهداد نجفی اسداللهی عکاس، نقاش و مدیر راگادید با حضور در مراسم بیانیه هیات داوران را خواند.
وی گفت: ناکافوجی رییس هیات داوران نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند. بر همین اساس من این متن را قرائت خواهم کرد.
سطح مسابقه امسال بسیار بالا بوده و عکسهای خوبی بودند و انتخاب عکسهای برتر بسیار سخت بود. عکسهای بسیاری هم تک رنگ بودند. این عکسها یادآور شدند که عکاسی هنر نور، رنگ و سایه است و این از لحاظ زیبایی شناسی مقوله تفریق است. این اوصاف سیاه و سفید بودن مربوط است به روح زن ژاپنی، به همین دلیل بسیاری از عکسهای منتخب تک رنگ بودند. بسیاری از عکسها سعی بر این داشتند که دنیای واقعی را فراواقعی نشان دهند. همچنین در این عکسها تاثیری از مکاتب سورئالیسم و اکسپرسیونیسم دیده میشد. بسیاری متعجب شدم عکاسان از عکس برای بیان خود استفاده کرده بودند و نه صرفا برای مستندسازی و ثبت کردن. به دنبال این هستند که عکسهای آینده را در سالهای آینده ببینند. خیلی سخت است که بتوانند برترها را انتخاب کنند اما منتظر کار های بیشتر در سالیان آینده هستند.
داور جشنواره بین المللی جایزه «عکس۵» خاطرنشان کرد: امسال بیش از ٢٧٠٠ عکس از ایران، ایتالیا، تایلند، فرانسه، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، ژاپن، قسمتی از آمریکای جنوبی و… رسید. این موجب شد که مدت زمان بیشتری از پیشبینیها اختصاص پیدا کرد. فرق آن این بود که ما آدمهای پیش از این ٢٧٠٠ عکس نبودیم و این درس بزرگی بود. یک شانس بود که ٢٧٠٠ عکس را از عکاسان خوبی دیدیم. امسال جایزه دیگری تحت عنوان جایزه نگاه نو به جشنواره عکس پنج افزوده شده است که به نگاه فکر شده عکاسان پرداخته شده است؛ این جایزه نیز امسال اهدا خواهد شد.
علی فروغی رییس دیدنگار که از حمایت کنندگان این جشنواره بود نیز با حضور در این مراسم گفت: حقیقت این است که از زمان شروع این جشنواره لذت بردم. بسیاری از دوستان عکسهای بینظیری را برای جشنواره ارسال کردند. مجموعه دیدنگار برای من این چیستی در نظر گرفته میشد که من چه کاره هستم و چه کاری را باید انجام دهم. هدف اصلی ما این است که توانمندیهای دوستان را انتشار دهیم اما توانمند کردن افراد هدف ماست. احساس میکنم که ارتباطی بین نسلهای هنرمندان ایجاد شود. امیدوارم دوستانی که در صنعت عکاسی کار میکنند دغدغه ما را احساس کنند. من احساس میکنم اقتصاد هنر بسیار اهمیت دارد و مهم است که فعالان با این موضوع آشنا باشند.
ورود
ورود
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد
پست قبلی