در جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز عنوان گردید؛

ضرورت حذف تعهدات ارزی فرش

احد عظیم زاده: فرش دستباف تبریز شناسنامه دوم ایران است

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: چهارمین جلسه کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز پیش از ظهر روز ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ به ریاست احد عظیمزاده در محل پارلمان بخش خصوصی برگزار گردید.
در جلسات اول و دوم این کمیسیون در خصوص موضوعات حوزه فرش و صنایع دستی بحث و بررسی به عمل آمده و مشکلات آنها احصا گردید و در جلسه گذشته نیز مسائل مربوط به گردشگری و سرمایه گذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در جلسه چهارم نیز، مباحثی حول محور نحوه حذف رفع تعهدات ارزی صادرکنندگانی که از محل ارز نیمایی استفاده نمی کنند مورد بررسی قرار گرفته و علت یابی دلایل اُفت صادرات فرش دستباف تبریز مورد واکاوی فعالان این حوزه قرار گرفت.
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با ابراز تاسف از رکود موجود در صادرات بازار فرش گفت: باید به جذب سرمایه گذار و گردشگر توجه شود زیرا آذربایجان شرقی در این حوزه، تعریف خاصی ندارد!
احد عظیمزاده با اشاره به اینکه اگر بین تولیدکنندگان فرش اتحاد وجود داشته باشد می توان به نتایج قابل توجهی دست یافت افزود: در مورد عنایت نمایندگان مجلس نیز، وضعیت به همین منوال است به طوری که هنگام انتخابات باید نماینده اصلح و متخصص در حوزه صادرات روانه خانه ملت شود تا در جلسات رسمی کشوری، مشکلات فرش مطرح گردد.

وی با تاکید بر ضرورت حذف تعهدات ارزی فرش دستباف اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ ارگان و هیچ مسئولی درباره حل مشکلات حوزه فرش دستباف صحبتی به میان نمی آورد در حالی که به غیر از اسرائیل و نیز آمریکا و عربستان، توان صادراتی داریم و وارد مسائل سیاسی نمی شویم که باید از طریق دولتمردان حل و فصل گردد.
عظیم زاده به اهمیت ثبت سفارش و ارسال محموله های فرش باکیفیت دستباف تبریز به کشورهای هدف تاکید کرد: بیش از یک ۱۰ سال است که از عربستان خریدار فرش های سایز بزرگ را نداریم که به مانور کشورهای رقیب در بازارهای جهانی فرش مربوط است به طوری که عرضه فرش های ماشینی، پدر فرش دستباف ایران و به ویژه تبریز را درآورده است!
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با ذکر این نکته که ۲۷ سال است که برند فرش عظیم زاده را شناسنامه دار کرده ام بر ضرورت توجه فعالان این حوزه تاکید کرد و یادآور شد: تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز باید توجه کنند که طرح های خود را تغییر داده و با ذائقه مشتریان جهانی تطبیق دهند وگرنه با تداوم روند فعلی نمی توان به نتیجه قابل قبول دست یافت.
وی در پایان اظهارات خود، فرش دستباف تبریز را شناسنامه دوم ایران دانست و خاطرنشان کرد: همواره در جلسات کشوری و استانی خود با مسئولان دولتی و بخش خصوصی تاکید کرده ام که اگر برای هنر – صنعت فرش دستباف فرصت بررسی و آسیب شناسی جدی فراهم نشود نمی توان به مدارج بالای آن رسید که در واقع در جذب گردشگر نیز بسیار مهم خواهد بود.

در بخش دیگری از جلسه چهارم کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز، برخی از فعالان این حوزه به بیان مشکلات و موانع تولید فرش دستباف پرداختند که در میان آنها این جملات کلیدی رد و بدل گردید: ارتباط تنگاتنگ بین بانکها و صادرکنندگان ضروری است، کمک های بانکی در زمینه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان تاکنون اجرایی نشده است، برای مطالبه گری حوزه صادرات فرش باید تبریز اولین دیگری را رقم بزند، در دو دهه اخیر بلایی بر سر حوزه فرش آمده که امروزه تولیدکنندگان درباره پیمان ارزی رضایتمندی ندارند و اینکه فرش دستباف باید به زیرمجموعه وزارت گردشگری الحاق گردد.
در انتهای جلسه نیز عنوان گردید که موزه فرش تبریز در دستور کار دولت قرار دارد اما بودجه لازم جهت تجهیز آن کافی نیست و بنیاد مستضعفان در اجرای پیشرفت موزه اقدام خواهد کرد زیرا برای آذربایجان شرقی ۱۰ رسته مهم در زنجیره های ارزش تعریف شده و فرش دستباف اصلی ترین سررشته تعریف شده است که در اشتغال و پویایی اجتماعی نقش بسزایی داشته و پیشرفت آن به همت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این حوزه بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.