اهمیت خدمات پُستی در توسعه اقتصاد دیجیتال به بهانه روز جهانی پُست در بررسی "عصرآزادی"

پُست جدید ارسال می شود

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

از سال ۱۹۶۹ روز ۹ اکتبر که در واقع سالروز تأسیس اتحادیه جهانی پست UPU که همانا اختصار Universal Postal Union می باشد به عنوان روز جهانی پُست تعیین گردید که با تصویب معاهده برن در سال ۱۸۷۴ تأسیس شده و از نظر قدمت و سابقه دومین سازمان بین‌المللی جهانی محسوب می‌شود و گرامیداشت روز جهانی پست یادآور دو مورد است که چگونه خدمات پستی برای همه آسان‌ تر شده و از سوی دیگر، شرکت ملی پُست ایران برای تسهیل خدمات صحیح و مطلوب به شهروندان تلاش نماید.
از قرار معلوم، در میان مشکلات مردم در ارسال و تحویل مرسوله ها، دفاتر پستی برخی استان‌ ها تلاش می‌ کنند موضوع کمبود نامه‌ رسان و نیروی انسانی به گوش مسئولان پایتخت نرسد به نحوی که برخی از آنها حاضرند مردم به زحمت افتاده و به طُرق متعدد طی مسیر کنند اما گزارشی از کمبود‌ها به مدیران پایتخت مخابره نشود در حالی که در وضعیت فعلی فروشگاه‌ های اینترنتی تقاضا برای همکاری با شرکت‌ های پستی را افزایش داده‌ اند و باید مشکل استخدام نیرو‌های متبحر و کاردان در این مجموعه هر چه سریع‌ تر حل شود که طبیعتاً نیازمند مدیریت هوشمندانه بوده و با بخشنامه و دستور عمودی و بدون پشتوانه افقی، میسر نیست…

صندوق اول

ضعف صنعت بسته‌ بندی و قیمت بالای تولید کارتن مناسب برای حمل ایمن از جمله مسائلی است که در درون شرکت‌ های پستی ایجاد چالش می‌کند، کمبود کامیون ‎های مناسب و تخصصی برای حمل بار و همچنین کمبود نیروی ماهر در این زمینه، دیگر مشکلات داخلی صنعت پست کشور است که با پرورش و آموزش نیروی انسانی کارآمد بهبود خواهد یافت.
همچنین به گفته آگاهان این حوزه، لازم است تا به چالشها و راهکارهای ارتقای سطح فرهنگ سازمانی در شرکت پست نیز برای افزایش بهره‌ وری و بهبود و ارتقای کیفیت خدمات پستی در این عرصه توجه ویژه شود لذا شرکت‌ های پُستی بخش خصوصی نیاز دارند تا با افزایش نیروهای خود در مناطق مختلف کشور، خدمات پستی داخلی را تسریع و تسهیل نمایند که کمبود نیرو در بسیاری از بخشهای ایران یکی از چالش‌ های داخلی شرکت ‎های پستی است.
از سوی دیگر، حقوق پایین باعث شده است پُستچی‌ ها و یا همان نامه رسان ها اقدام به تغییر شغل کرده و همین امر صنعت پست را با مشکل نیروی انسانی مواجه نماید به طوری که گاهاً گفته می‌ شود شرکت‌ های پستی نیاز دارند با افزایش نیرو‌های خود در استانهای مختلف کشور، خدمات پستی در ایران را تسریع و تسهیل نمایند.
در حقیقت، این وضعیت آشفته و شکننده شرکت ملی پست در سایر استان‌ ها و شهرهای کوچک بغرنج‌ تر است. زیرا در بسیاری از مراکز استان‌ ها به دلیل نبود نامه‌ رسان، مردم به دفاتر پستی برای دریافت بسته‌ ها و نامه‌ها مراجعه می‌ کنند که همین امر موجب شلوغی دفاتر و نارضایتی پستخانه های مرکزی شده است.

صندوق دوم

یک کارشناس ارشد ارتباطات معتقد است شاید پیش از این تصور می‌ شد ظهور و گسترش فناوری اطلاعات، قواعد حاکم بر خدمات ارتباطی را در عصر حاضر دگرگون و نقش خدمات سنتی پُست را در این بازار کمرنگ کند اما پست با شبکه گسترده و فراگیر خود در عرصه کسب و کار جایگاه ویژه‌ ای در تجارت الکترونیک پیدا کرده که در واقع این، فناوری‌ های نوین است که فرصت ایجاد بازارها و ترافیک‌ های جدید را برای پست فراهم کرده است.
“مهتاب سرخیل” افزود: امروز دیگر نقش پُست و لُجستیک در توسعه اقتصاد دیجیتال بر کسی پوشیده نیست لذا ظرفیت‌ های بزرگ نهفته‌ ای وجود دارد که بخش مهمی از زنجیره ارزش در اقتصاد دیجیتال به عهده خدمات لجستیک و پست است که در صورت ارائه سرویس نامناسب، توسعه اقتصاد دیجیتال را با چالش‌ های جدی مواجه می‌ کند.
وی اضافه کرد: شاید به نوعی می‌توان ادعا کرد در صورت عدم توسعه پست، توسعه اقتصاد دیجیتال با بُن‌ بست مواجه می‌شود زیرا پست به‌ عنوان سکوی اقتصاد دیجیتال می‌تواند در قطع دست واسطه‌ ها و دلال‌ ها از بازارهای دیجیتال نقش اساسی ایفا کند که به طور قطع اگر تمام کسب و کارها به تجارت الکترونیک ورود نکنند بدون شک در آینده از بین خواهند رفت بنابراین پست گزینه خوبی برای توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای خُرد تا کلان است.
سرخیل تاکید کرد: نباید فراموش کرد که پست همواره کوشیده تا به منظور افزایش سهم خود از بازار خدمات پستی، رشد و افزایش توان اقتصادی، نوآوری و ارتقای کیفی خدمات و فعالیت‌های پستی و ارتباطی، تامین رضایت ذی نفعان و نیز توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی گام‌ های بلندی بردارد تا این شرکت به عنوان اهرمی موثر در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش‌ آفرینی کند که حمایت از آن نباید قطع شود!
صندوق آخر
طبق نظر کارشناسان حوزه کسب و کارهای آنلاین، پُست می‌تواند در توسعه کسب  و کار‌های نوین نقش مؤثری داشته باشد زیرا در سال‌های اخیر کسب  و کار‌های نوینی شکل گرفته که بخشی از خدمات آنها مبتنی بر ارسال محصولات به  صورت پستی است لذا این موضوع سبب شده افراد بتوانند کالا‌های خود را از دیگر مناطق شهر که پرترافیک است و نیز سایر شهر‌ها خریداری کنند و به  دنبال توسعه کسب  و کار‌های نوین، زنجیره توزیع کالا در کشور که یکی از عوامل گرانی کالا‌ها برای مصرف کننده نهایی است، به  سمت اصلاح پیش رود.
در حقیقت، یکی از مزیت‌ های مهم پست کشور به دلیل شبکه گسترده آن، امکان فعالیت در همه نقاط کشور است لذا این موضوع سبب می‌ شود پتانسیل بسیاری برای کمک به کسب  و کار‌های نوین در توزیع کالاهایشان داشته باشد اما برای برآورده  شدن انتظارات فعالان کسب  و کار‌های مجازی و کمک به توسعه کسب  و کارها، شرکت ملی پست باید سرعت تطابق خود با تغییرات روز دنیا را افزایش دهد.
با  این حال، وقتی وضعیت پست کشور را با شاخص‌ های جهانی مقایسه می‌کنیم متوجه می‌ شویم ساختارهایش هرچند با دهه‌ های قبل تفاوت قابل توجهی پیدا کرده است اما هنوز نتوانسته خود را با تغییرات روز دنیا هماهنگ نماید.
کارشناسان می گویند بقای شرکت پُست که عنوان “ملی” را نیز با خود یدک می کشد در گرو تحول دیجیتال و هوشمند سازی است زیرا الزام و راه حلی ضروری که در کسب و کار برای رشد و بقای این شرکت و عملکرد مطلوبش به عنوان پیشران اقتصاد دیجیتال وجود دارد تحول دیجیتال و هوشمندسازی است که وقت آن رسیده تا این مجموعه با ثابت قدمی در مسیر مشخص شده حرکت نماید.
بدین ترتیب و با استناد بر اظهارات متخصصان اهل فن، با وجود تمام زحماتی که تاکنون برای مجموعه پُست کشور کشیده شده است گویا تا رسیدن به پست هوشمند فاصله زیادی داریم چرا که باید از قبول مرسوله تا تجزیه و رهسپاری از حداکثر فناوری نوین استفاده شود تا بتوان خدمات تضمین شده و قابل اتکایی به مردم ارائه نمود که رضایت آنها را فراهم آورد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.