اهمیت رفع ایرادات فنی خودروهای صفر کیلومتر داخلی از زاویه "عصرآزادی"

تولید در کارخانه تِست در تعمیرگاه

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اظهارات اخیر مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای پایتخت که اعلام کرده خودروهایی داریم که مشمول معاینه فنی نیستند اما برای تخفیفات تردد در معاینه فنی مراجعه می کنند خبرساز شده است که گویا تفاوت زیادی بین این خودروها با خودروهایی که مشمول معاینه فنی هستند وجود ندارد که گاهاً یک یا دو سال از زمان ساخت خودرو می گذرد و نقص در سیستم ترمز و آلایندگی آنها محرز است.
ایرادات فنی برخی از خودروهای صفر کیلومتر تا حدی است که متقاضیان تا مدت ها درگیر مشکلات آن بوده و تداوم فرسایشی آن نوعی ناامیدی در بین خریداران خودروهای تولید داخل به وجود می آورد و یا از خرید خودروهای خارجی مونتاژی بی کیفیت منصرف می شوند.
وضعیت بازار خودروی ایران در سال های اخیر نشان می‌ دهد که چیزی در حدود ۲۰ درصد خودروهای صفر داخلی و خارجی موجود در بازار ایران حداقل یک ایراد بدنه، فنی و آپشن دارند، یعنی از هر ۱۰ خودروی صفر کیلومتر دو اتومبیل با مشکل روبرو هستند که جا دارد بخش های نظارت و بازرسی و کیفی خودروسازان وارد عمل شده و راهکار عاجل ارائه نمایند تا موضوع تولیدات داخلی خودروها زیر علامت بزرگ سوال نرود…

◾️تعمیرگاه اول

در تعمیرگاه های مجاز نمایندگی خودروسازان دولتی می توان انواع و اقسام مشکلات برخی از خودروهای صفر کیلومتر را مشاهده کرد که شهروندان صاحب خودرو با پرداخت هزینه های گزاف برای خرید اتومبیل نو، همچنان در محوطه مراکز تعمیرگاهی سرگردان هستند.
یکی از خریداران به نقص گیربکس خودروی خود اشاره کرد و گفت: دو ماه است خودروی صفر کیلومتر را تحویل گرفته ام و در این مدت با اینکه یک بار گیربکس آن را عوض کردم اما باز هم دچار مشکل شد و می دانم اگر دوباره هم نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنم تاثیری نخواهد داشت.
احمد.ش افزود: هر بار با نمایندگی مربوط تماس گرفتم و برای رفع مشکل اقدام کردم پیگیری و همکاری لازم وجود دارد اما مشکل از کارخانه هاست که قطعه باکیفیت روی خودروها نصب نمی کنند و این سبب نارضایتی مشتری می شود.
یکی دیگر از مشتریان که اخیراً خودروی پژو SLX خریداری کرده و تاکنون چند بار برای رفع مشکل به نمایندگی مراجعه نموده است گفت: در حال حاضر مشکلات کیفیتی خودروهای صفر از معضلات اصلی مشتریان بازار خودرو است که سبب نارضایتی خریداران این خودروها شده است.
علی صادقی افزود: مهندسان و بازرسان از مرکز و شرکت های تامین کننده قطعات برای رفع مشکل و عیب یابی آمدند اما در پذیرش این مشکل به راحتی زیر بار نمی روند در حالی که واقعیت همین است و خودروهایی در داخل کشور تولید می شود که کیفیت لازم را ندارد.
مسئول یکی از نمایندگی های فروش تولیدات داخلی با بیان این که نقص زوزه گیربکس خودروها بین سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ از گذشته در خودروها وجود داشته و موضوع جدیدی نیست گفت: مدتی است مراجعات در این مورد بیشتر شده و ظاهراً خریداران حساس تر شده اند.
عبدی اضافه کرد: در بازرسی از ۳۰ دستگاه خودروی سمند، پژو پارس و ۲۰۶ دو خودرو نیاز به تعویض کامل گیربکس دارد و اشکال بقیه خودروها مربوط به قطعات دیگر بوده و خودروساز نیز اعلام کرده است اگر کیفیت باب میل مشتری نیست تلاش می کنیم تا این مشکلات رفع شود اما نیاز به زمان دارد!

◾️تعمیرگاه دوم

یک کارشناس حوزه خودرو معتقد است خودروسازها افتخار می کنند که هر سال بیش از یک میلیون تولید دارند و طبیعی است که در این مقدار نقایص جزئی وجود داشته باشد اما نباید ایراداتی وجود داشته باشد که منجر به توقف خودرو گردد.
“کاظم محمدی نیک‌ خواه” افزود: بسیار تعجب آور است که یک خودروی صفر کیلومتر داخلی در هفته نخست استارت نمی خورد و پس از انتقال به نمایندگی، مشخص می شود که ۱۴ مورد نقص فنی از ایراد ترمز گرفته تا نشت بنزین وجود دارد.
وی اضافه کرد: برخی از این خودروها دو هفته در حال تعمیر بوده و سپس برگه‌ ای به صاحب آنها تحویل می دهند که در آن ۱۴ مورد نقص شامل مشکلات صندلی، ضعف ترمز، مشکل باتری، ایراد درب موتور، کار نکردن قفل مرکزی، مصرف سوخت بالا، صدای غیرعادی موتور، لرزش فرمان در سرعت و نشتی سوخت از شیلنگ‌ ها ثبت شده است.
نیک خواه با اشاره به اینکه همیشه حق با مشتری است اضافه کرد: خودروسازان وظیفه نظارت بر این نوع فعالیت‌ ها را دارند، خدمات پس از فروش و گارانتی شرکت‌ های خودروسازی برای چنین مواقعی است به طوری که هنگام تحویل خودروها دفترچه‌ ای به مشتری داده می‌ شود که بر اساس آن فرم، خودرو به مشتری تحویل داده می‌شود و اگر ضعفی در خودرو باشد مشتری نباید خودرو را تحویل بگیرد و اگر بعد از تحویل، خودرو دچار نقص فنی بود مشتری آن را به نمایندگی اصلی بر می‌ گرداند تا شرکت قطعه ناقص را تعمیر کند.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: اگر نقص در قطعات اصلی خودروهای جدید ساخت داخل کشور بوده و خودروسازان نیز نتوانند آن خودرو را تعمیر کنند شرکت سازنده باید پاسخگو باشد و موظف است که آن خودرو را تعویض کند.
نیک‌خواه یادآور شد: اگر نمایندگی اصلی پاسخگوی شکایات نبود، مشتریان باید به بخش خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در استانها به ادارات کل صمت مراجعه و شکایات خود را از آن بخش پیگیری نمایند تا به تقاضایشان رسیدگی شود.

◾️تعمیرگاه آخر

طبق تحقیقات به عمل آمده، در برخی مدل های خاص خودروها ایرادات بیشتری دیده می شود و دلیل آن عدم علم کافی برای تولید و بعد عدم نظارت درست در هنگام تولید است و اگر در مرحله کنترل کیفیت، نظارت بیشتری صورت بگیرد احتمال این عیوب کاهش خواهد یافت.
به اعتقاد کارشناسان، از دیگر دلایل خرابی برخی خودروهای صفر این است که به دلیل تحریم ها، واردات قطعات اورجینال برخی از خودروها ممنوع شده و کمپانی های خودروسازی مجبورند از قطعات بی کیفیت و حتی چینی استفاده کنند که خود، یکی از مهمترین عوامل خرابی و مشکلات عدیده برای خودروهاست.
با نگاهی به تاریخ تولید خودروها و مشکلات به وجود آمده در خودروها که باعث شده مشتریان به خدمات پس از فروش مراجعه کنند این پرسش مطرح می شود که چرا در بازه زمانی کوتاه پس از خرید، یک خودرو باید دچار ایراد شود؟
پاسخ این پرسش زمانی جالب تر می شود که این نکته را هم به آن اضافه کنیم که برخی از علل مراجعه برخی از دارندگان یک مدل خودرو، مشترک است لذا برخی از صاحبان خودرو دلیل نقص های زود هنگام اتومبیل های خود را عدم نظارت کافی در هنگام تولید می دانند و برخی هم از غیراستاندارد بودن قطعات سخن می گویند.
یکی از تعمیرکاران حوزه برق خودرو در این باره معتقد است به نظر می رسد مشکلاتی که در کارخانه رفع نمی شود باعث شده تا پس از مدتی شاهد اُفت و ایجاد نقص در خودروها باشیم و ایرادات مشترک خودروها هم به دلیل پایین بودن کیفیت قطعات است که متاسفانه در زمان تعویض نیز قطعاتی با کیفیت مشابه جایگزین می شوند و باعث می گردد تا برخی از مشتریان اعلام نارضایتی کنند.
بدین ترتیب، عدم توان تولید برخی از قطعات از سوی خودروسازان، همچنین کیفیت پایین برخی از قطعات به کار رفته در خودروها و از سوی دیگر جایگزینی همان قطعات بی کیفیت در مراکز خدمات پس از فروش و نمایندگی های به اصطلاح مجاز باعث ایجاد برخی از شکایات صاحبان خودروهای تولید داخل دو گروه خودروساز دُردانه شده و هواداران خودروهای دست دوم وارداتی را افزایش داده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.