اندر وضعیت کیفیت دیجیتالی کشور به بهانه روز جهانی اینترنت از زاویه "عصرآزادی"

اینترنت ایران …is Loading

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

پیدایش اینترنت به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می گردد که طی آن، دولت ایالات متحده آمریکا در آن سالها طرحی به نام آرپا ARPA که مخفف آژانس تحقیق پروژه‌ های پیشرفته داشت و برای کارکردهای دفاعی به وجود آمده بود را اجرا نمود.
سرانجام درسال ۱۹۶۱ میلادی تعداد ۴ کامپیوتر در دو ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نِت Net به طرح اولیه، نام آرپانت Arpanet برای آن منظور شد و بالاخره روز ۲۹ اکتبر ۱۹۶۹ اولین انتقال اینترنتی صورت گرفت و نخستین ایمیل ارسال شد و بدین شکل دنیای مدرن اینترنت کلید خورد.
در حقیقت، اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفته و مهم در جهان مدرن امروز، باعث تحولات و ارتقای جوامع شده است اما با این حال، وضعیت سرعت اینترنت در ایران همواره مورد انتقاد و شکایت بسیاری از کاربران قرار گرفته است که با واکنش مسئولان روبرو شده و تاکید می گردد که وضعیت اینترنت از چند سال قبل همچنان رو به بهبود است و روز جهانی اینترنت بهانه ای است تا علل این مشکل مورد واکاوی قرار گیرد زیرا با وجود وعده‌ های رنگین متولیان مبنی بر نرمال بودن وضعیت اینترنت در ایران، متاسفانه موضوع فیلترینگ هم زندگی و ارتباطات روزمره مردم را مختل کرده و هم کسب و کارها را به دردسر انداخته است…

◾️بسته اول

در سال های اخیر، کسب و کارهای زیادی از مردم در فضای مجازی خصوصاً اپلیکیشن اینستاگرام شکل گرفته و این پلتفرم به عنوان اصلی ترین فضای مورد استفاده جوانان تقریباً برای همه شناخته شده می باشد و آمارها نشان می دهد که بیش از ۴۱۵ هزار فروشگاه داخلی در این پلتفرم فعال هستند که بر این اساس، حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم و احتمالاً سه میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در اینستاگرام اشتغال دارند.
یکی از مشکلاتی که صاحبان کسب‌ و کار به‌ ویژه کسب‌ و کارهای کوچک در ماههای اخیر با آن دست‌ به‌ گریبان بوده‌ اند مشکل محدودیت اینترنت به عنوان یکی از اجزای مهم و انکارناپذیر فضای کسب‌ و کار جهان امروز است.
آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که ۳.۳ درصد تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گرِه خورده است که بر این اساس، محدودسازی اینترنت در سالهای اخیر ضمن آنکه زیان جبران‌ ناپذیری را بر بسیاری از شرکت‌ ها به‌ ویژه کسب‌ و کارهای فعال در بخش خدمات و خانگی تحمیل کرده، به کاهش سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی نیز منجر شده است که مسئولان و متولیان به هیچوجه متوجه این قضیه نیستند!
بررسی‌های انجمن تجارت الکترونیک پیرامون سرعت اینترنت در ایران نشان می‌ دهد که اینترنت ایران در رتبه ۹۷ از ۱۰۰ جهانی قرار داشته و در رتبه‌ بندی ای که بررسی‌ های کارشناسانه این انجمن نشان می‌ دهد تنها کشورهای سودان، کامرون و کوبا از نظر سرعت وضعیت بدتری از ما دارند و حتی میانگین سرعت اینترنت در ایران ۴ مگابیت بر ثانیه با تأخیر میانگین ۱۴۵ میلی‌ثانیه اعلام شده‌ است.
کارشناسان حوزه. IT می گویند دلایل اصلی سـرعت پایین اینترنت در ایران، عملکرد ضعیـف و ناکارآمدی شرکت مخابـرات ایران در لایه Access، کاهـش سرمایه‌ گذاری در بخـش زیرسـاخت‌ های تلکام، رونـد کنـد توسـعه G5 و فیبـر نـوری و در نهایـت عملکـرد ضعیـف و ناکارآمد شرکت ارتباطات زیرساخت در لایه Core است.

◾️بسته دوم

کارشناسان فناوری می گویند افزایش رقابت در بازار ارتباطات می‌ تواند باعث کاهش قیمت‌ ها و افزایش کیفیت خدمات شود که برای این منظور، باید بسترهایی برای ورود شرکت‌ های جدید به بازار ارتباطات فراهم شود و رقابت در بازار ارتباطات افزایش یابد.
از سوی دیگر، دولت و سازمان‌ های مربوطه باید سیاست‌ هایی را برای ارتقای زیرساخت‌ های شبکه‌ ای و افزایش رقابت در بازار ارتباطات اجرا نمایند که باید توجه ویژه‌ ای به توسعه فناوری‌ های جدید و به‌ روزرسانی شبکه‌ های ارتباطی در ایران داشته باشند.
یک اقتصاددان معتقد است: این روزها اتفاقاتی می‌ افتد که تفسیر آن در چارچوب عقل عرفی مشکل می‌ افتد به طوری که برای خرید خدمات اینترتی ماهانه مثلاً ۲۰ هزار تومان باید پرداخت کنیم اما برای دسترسی به کانال‌ های مورد نیاز خود فیتلترشکن لازم است که ماهانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌ کنیم؛ برخی تئوری‌ های توطئه می‌ گویند هر دو فروشنده به نوعی همپوشی هم دارند، من نمی‌دانم… البته اهمیتی در اصل مطلب ندارد.
سیدمحمد طبیبیان افزود: بسیاری از افراد مسئولان کرام هم خود در همان سایت‌ های فیلتر شده صفحه و حساب کاربری دارند و معلوم است خودشان هم فیلترشکن استفاده می‌ کنند، نمی دانم این چه کاری است؟! چرا باید اینترنت فیلتر باشد؟ زیرا بسیاری از فیلترشکن‌ ها معلوم نیست توسط چه کسانی ایجاد می‌ شوند و با داده‌ های کاربران چه کار می‌ کنند.
وی با اشاره به اینکه فیلتر کردن مشابه این است که سرپرست یک خانواده همه راهها را برای عبور اعضا ببندد و فقط راه کوچه دزدها را باز بگذارد که معلوم نیست عقل عرفی کجاست اضافه کرد: لذا برخی مقامات کرام فکر می‌ کنند برخی خلایق پشت سرشان سخنان نا خوشایند می‌ گویند و غیره، در حالی که فیلتر کردن اینترنت و محدود کردن یا این که در جهت عکس هدف کار می‌ کند و یا حداکثر تاثیری ندارد، مقداری عقل عرفی راه حل مناسب موضوع را بارز می‌ کند.

◾️بسته آخر

اینترنت این روزها به معضل جدی در زندگی بسیاری از شهروندان تبدیل شده است به طوری که کاربران در مورد سرعت و کیفیت اینترنت گلایه‌ های زیادی دارند و گزارش رادار آروان از دیتاسنترهای ایران حاکی از وجود اختلال بالا به ویژه برای سرویس گوگل است.
آنگونه که رسانه‌ ها گزارش داده‌ا ند با بررسی تاریخچه رادار، مشخص می‌ شود که در هفته های اخیر سطح بالایی از اختلال در اینترنت کشور وجود داشته و به شکل نسبی نیز سطح انتقاد و اعتراض‌ ها نسبت به وضعیت اینترنت در شبکه‌ های اجتماعی در روزهای اخیر افزایش داشته است که دولتمردان باید وعده های اینترنت محور خود را به یاد آورند.
یکی از وعده های دولت سیزدهم تسهیل در کسب و کارهای اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت بود، به نوعی که رئیس جمهور وعده اینترنت رایگان برای اقشار ضعیف و با سرعت بالا را داده بود که گیمرها هم از آن لذت ببرند!
وزیر ارتباطات هم یکی از برنامه هایش را رساندن فیبر نوری به تک تک خانه‌ های مردم، اجرای پروژه فیبر در منزل و سرعت‌ های چند گیگابایتی اینترنت اعلام کرده بود اما حالا اینترنت روزهای ناخوشی را پشت سر می گذارد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، هم اکنون بیش از ۳۲ هزار کسب‌ و کار اینترنتی در داخل ایران فعال هستند که بخش بزرگی از آنها در شبکه‌ های اجتماعی بین المللی همچون اینستاگرام فعالیت می‌ کنند و کُندی یا قطع اینترنت، مشکلات زیادی را برای آن ها فراهم می کند که نیاز است هر چه زودتر این مشکل برطرف گردد.
بدین ترتیب، بهبود سرعت اینترنت در ایران یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته و با اجرای برنامه‌ هایی برای ارتقای زیرساخت‌ های شبکه‌ ای و افزایش رقابت در بازار ارتباطات، می‌توان به بهبود سرعت اینترنت در کشور دست یافت تا باعث ارتقای کیفیت زندگی و کارآیی افراد و سازمان‌ ها گردد و شاید مردم ما نیز طعم لذت بخش تکنولوژی را همچون سایر کشورها بچشند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.