مراسم آیینی جشن ملی مردگان در سفارت مکزیک

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی:
مراسم آیینی جشن روز مردگان (Día de los Muertos) در سفارت مکزیک در تهران برگزار شد.
عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ با حضور گیرمو پوئنته اردوریکا سفیر مکزیک در ایران، دکتر محیط طباطبایی_علی عزتی مدیریت انجمن هنرمندان خودآموخته ایران مهدی احمدی مدیرمسئول روزنامه هنرمند_دکتررافائل مائوریللو استادیار زبانشناسی و تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و مهوش وقاری شهرزاد عبدالمجید ژیلا صادقی و جمعی از مهمانان؛ خبرنگاران و هنرمندان و… مراسم آیینی جشن ملی مردگان مکزیک در محل سفارت واقع در زعفرانیه برگزار گردید.

در این مراسم سفیر مکزیک ضمن تشکر و قدردانی از حضور مهمانان جهت شرکت در مراسم طی سخنانی اظهار داشت: زندگی و مرگ قسمت‌هایی در چرخش زمان هستند آنها تولد دوباره و مرگ کیهانی را نشان می‌دهند مرگ با نظم خاصی در چرخه‌ای در آگاهی انسان ظاهر می‌شود و ناپدید می‌شود تصور ما از مرگ با زمان و جوامع تغییر می‌کند به تعداد تمدن‌ها رویاهای مرگ وجود دارد عقاید در رابطه با مرگ نیز در معرض تغییر است. از افق معنوی دور می‌شود و پس از مدتی باز می‌گردد تغییرات بزرگ مردگان و تولد تمدن‌ها با ظهور تصویری از مرگ تجلی می‌یابد هر تمدنی تصویر خود را دارد.

وی افزود: روز مردگان یکی از نمادین‌ترین نماینده‌ترین سنت‌های فرهنگ مکزیک با ریشه های عمیق مردمی است جامعه مکزیک با آمیزه‌ای از مظاهر عبارات فرهنگی تغذیه می‌شود که هزاران سال است که از تمدن‌های باستانی ماقبل اسپانیایی تا مایاها و ازتک‌ها و بعدا از تاثیرات فرهنگی با ورود اسپانیایی‌ها به ارث رسیده است که در سرتاسر دوران استعمار باعث ایجاد یک تلفیق فرهنگی عمیق شد.
سفیر مکزیک گفت: روز مردگان ریشه‌های بسیار باستانی دارد اما همچنین یک سنت زنده است که با مدرنیته سازگار شده و در فرهنگ عامه از جمله سینما موسیقی و دیگر مظاهر فرهنگی حضور دارد که در آن امکان ادغام فرهنگ‌ها وجود دارد این بازتابی از گذشته است اما با حال و آینده در حرکت امسال ما محراب مردگان خود را به مردان و زنان رهبران شخصیت‌های مکزیکی که در انقلاب مکزیک اولین انقلاب اجتماعی قرن بیستم شرکت کرده‌اند تقدیم کرده ایم که نقش مهمی در این جنبش بزرگ اجتماعی ایفا کردند که باعث تغییرات در ساختارهای سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مکزیک شده‌اند. آنها بخش مرکزی از حافظه تاریخی کشور هستند کسانی که در آن شرکت کردند باعث شکل‌گیری مکزیک مدرن شدند.

پونتئه اردوریکا در پایان گفت: روز مردگان به غیبت اشاره نمی‌کند بلکه به حضور زنده اشاره دارد که گویای احترام به زندگی و مرگ شادی و اشتیاق جشن و زیبایی عشق و رنگ است این نشان دهنده لذت زندگی در مواجهه با ناگزیر بودن مرگ است کسانی که امروز درگذشتگان خود را گرامی می‌دارند در آینده به مهمانی دعوت خواهد شد از اینکه به ما پیوستید تا این سنت را به اشتراک بگذاریم سپاسگزاریم به این جشن زندگی خوش آمدید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.