ضرورت سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی آذربایجان شرقی در حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر به روایت "عصرآزادی"

ناترازی انرژی بلای حیات صنعت

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
اکنون کشور در شرایطی قرار دارد که دولت توان توسعه زیرساخت‌ ها را نداشته و برای همین، در برخی از استانها مانند آذربایجان شرقی حوزه انرژی با ناترازی مواجه می گردد زیرا صنایع کوچک و بزرگ روز به روز در حال توسعه بوده و نیاز به افزایش انرژی دارند اما تاکنون دولت و وزارت نیرو نتوانسته‌ اند گام‌ های موثری در این زمینه بردارند.
در حقیقت، اهمیت ورود بخش خصوصی به سرمایه‌ گذاری در حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر بر کسی پوشیده نیست، اما گویا برخی رفتارهای دولت در گذشته باعث شده تا اعتماد مردم به سیاست‌ های دولت سلب شده و فعالان اقتصادی نتوانند با خیال آسوده به این حوزه وارد شوند!
این موارد در نشست تخصصی اخیر دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که با محوریت موارد فنی، اقتصادی و تامین مالی نیروگاه‌ های خورشیدی و به‌ همت کمیسیون صنایع و انرژی اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید نیز مطرح گردید.
یک نشست تخصصی که در آن نائب رئیس اتاق ایران، روسای کمیسیون های انرژی، سرمایه‌ گذاری و تامین مالی اتاق ایران و صنایع و انرژی اتاق تبریز، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌ شرقی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و جمعی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی حضور داشتند.
به گفته صمد حسن زاده – نائب رئیس اتاق ایران – بحث انرژی تجدیدپذیر یک مسئله زیربنایی بوده و نیاز است تا در این زمینه کار کارشناسی‌ شده انجام شود و دولت نیز مشوق‌ هایی برای سرمایه‌ گذاران در نظر بگیرد که تاکنون خبری از آنها نبوده است…
بخش صنعت استان های صنعتی زیر آسیاب ناترازی انرژی لِه می شوند
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه بخش صنعت زیر آسیاب ناترازی انرژی در حال له شدن است گفت: مشکل ناترازی یا ورشکستگی حوزه انرژی دامن کشور را گرفته است به طوری که در سال ۱۳۸۹ اگر دولت یارانه انرژی را بجای تخصیص به مردم، در اختیار حوزه‌ های زیربنایی و صنعت کشور قرار می‌داد اکنون تا ۵۰ درصد می‌ توانستیم الگوی مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم.
آرش نجفی با اشاره به‌ وجود ناترازی در تولید و مصرف گاز در کشور ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰ با افزایش ۲۴ برابری مصرف گاز در کشور مواجه بودیم که این رقم در سال ۹۵ به‌ یکباره به ۳۰/۵۰ درصد رسید.
وی اضافه کرد: اکثر محصولات تولیدی کشور به‌ دلیل عدم بهره‌ گیری از تکنولوژی‌ های جدید، از کیفیت مناسبی برخوردار نیست اما به‌ دلیل پایین بودن حامل‌های انرژی، می‌ توانند از نظر قیمت در بازارهای جهانی رقابت کنند، به‌ عبارت دیگر ما محصول صادر نمی‌ کنیم بلکه انرژی ارزانی که تبدیل به کالا شده را صادر می‌ کنیم.
نجفی با اشاره به توجه ویژه کشورهای مختلف از جمله عربستان، اسپانیا، امارات متحده عربی و غیره به استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر تاکید کرد: کشورهای دنیا در حال تغییر ذائقه هستند و به‌ دلیل مزایای زیادی که این نوع انرژی دارد، سرمایه‌ گذاری‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌ دهند.
وی با اشاره به آمار تولید و مصرف انرژی‌ برق و گاز در کشور تشریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ تولید برق در کشور ۳۵ درصد و مصرف برق ۴۵ درصد افزایش داشته و تولید گاز نیز ۵۴ درصد رشد و مصرف آن ۶۵ درصد افزایش داشته است که این ارقام بیانگر ناترازی در حوزه انرژی کشور هستند که دولت باید اهتمام جدی در زمینه فراهم نمودن زیرساخت‌ های تامین انرژی را داشته باشد.

استان های صنعتی باید به حوزه‌ انرژی های نو ورود پیدا کنند

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر اینکه ناترازی انرژی باعث بروز مشکلات عدیده‌ ای برای صنایع استان شده است گفت: دولت و وزارت نیرو تمهیدات ویژه‌ ای برای سرمایه‌ گذاران این حوزه اندیشیده است.
محمد کلامی با تاکید بر اینکه در سطح آذربایجان شرقی با معضل جدی در حوزه زیرساخت‌ ها از جمله زمین مواجه هستیم افزود: فرصت برای بهره‌ گیری بخش خصوصی از این امتیازات همواره مهیا نیست و بهتر است صنایع استان در اسرع وقت اقدام کنند.
وی اضافه کرد: آذربایجان‌ شرقی یک استان صنعتی است و با برخورداری از مزیت نسبی در این زمینه باید در تمام حوزه‌ های جدید صنعتی ورود کند تا از دیگر استان‌ها عقب نماند که در این زمینه چهار ساختگاه در شهرک صنعتی بعثت، شهرک سرمایه‌ گذاری خارجی، شهرک صنعتی هشترود و چاراویماق تعیین شده است.
بازگشت سرمایه در حوزه انرژی های تجدیدپذیر ۶ سال زمان می‌ برد
رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه صنایع آذربایجان شرقی برای بهبود ناترازی انرژی، مجبور به ورود به بحث سرمایه‌ گذاری در حوزه انرژی هستند گفت: بهره‌ وری نیروگاه‌ های تولید برق پایین بوده و در حال حاضر برای تولید هر یک مگاوات انرژی برق، سه واحد گاز مصرف می‌ شود!
یونس اکبرپور پایدار با ذکر این نکته که نیروگاه‌ های ما فرسوده شده‌ اند افزود: متاسفانه همین امر از کارآیی آنها کاسته است به طوری که ۱۵ درصد مصرف برق صنایع پرت می‌ شود و اگر تجهیزات کارخانه‌ها به‌روز شوند عملاً ۱۵ درصد از مصرف نیروگاه‌ها از مدار خارج می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: بازگشت سرمایه در این بخش ۶ سال زمان می‌ برد اما با حمایت‌ های دولت این زمان به ۳.۵ سال رسیده است زیرا دولت به دنبال ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌ گذاری در حوزه انرژی است.
آذربایجان‌ شرقی ۲۰۰ واحد صنعتی بالای یک مگاوات مصرف دارد
مدیرعامل برق شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ واحد صنعتی بالای یک مگاوات مصرف در سطح استان داریم گفت: همین امر اهمیت سرمایه‌ گذاری در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی را افزایش می‌ دهد.
اکبر فرج‌ نیا با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در رابطه با کاهش ناترازی انرژی در کشور افزود: در حال حاضر چندین بسته در این زمینه تنظیم شده و دولت و وزارت نیرو در تلاش هستند تا با ارائه پیشنهادات متنوع، بخش خصوصی را به سرمایه‌ گذاری در زمینه حوزه انرژی ترغیب کنند که تصویب طرحی برای صادرات مازاد برق تولید شده در واحدهای صنعتی به سایر کشورها نیز از جمله آنهاست.
بدین ترتیب در پایان تایم این نشست، ۵ تن از مدیران و کارشناسان شرکت‌ های برق منطقه‌ ای آذربایجان، توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی و شهرک‌ های صنعتی استان به تشریح موارد فنی، اقتصادی و تامین مالی نیروگاه‌ های خورشیدی پرداختند و دبیرکل فدراسیون نفت نیز عنوان کرد که کمیسیون انرژی اتاق ایران در تلاش است شرایط سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر را تسهیل نموده و با توجه به ماده ۱۲ قانون بهبود فضای کسب و کار، امتیازات ویژه‌ ای برای بخش خصوصی اندیشیده شود که به طور حتم به نفع هم استانی ها خواهد بود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.